שתף קטע נבחר
הגיע הזמן להחליף עבודה, אבל למה?
אם החום המעיק מעורר אתכם למחשבות על שינוי מקצועי, אם מבין אגלי הזיעה מבצבצות שאלות כמו "מה הלאה‭,"?‬ זה הזמן להפשיל שרוולים ולבצע 9 תרגילים פשוטים. המסקנות עשויות להיות מפתיעות

תרגיל מספר 1: לדמיין עתיד

 

הכינותי מראש: פינה שקטה ומבודדת,‬ מחברת ועט.

זמן: לפחות חצי שעה.

מה עושים? עוצמים עיניים ומדמיינים איפה באמת הייתם רוצים להיות

בעתיד. אחרי שפוקחים את העיניים, רושמים כל מה שראיתם או שמעתם ומנסים להבין איך זה מתקשר לתחום העבודה ולשינוי שרוצים לעשות. בשלב שני יש לדמיין לפרטי פרטים את המצב שאליו רוצים להגיע בתחום העבודה. חשוב לדמיין את כל האספקטים של השינוי הרצוי - סדר היום, קולות וריחות, וגם המחיר שכרוך בשינוי. אחרי שמדמיינים את העתיד הזה, כדאי גם לכתוב אותו במחברת. בתרגיל הזה אסור לבטל אפשרויות. אל תדחו רעיון תעסוקתי מוזר, כי אתם "מבוגרים" מדי או כי אין לכם את התעודות המתאימות.

 

תרגיל מספר 2: פגישות עם קרובים

 

הכינותי מראש: מחברת ועט. רשימה של קרובים וחברים, שתכלול גם מכרים מתקופות שונות בחיים ומקומות עבודה קודמים.

זמן: חצי שעה לכל פגישה.

מה עושים? קובעים פגישות. בכל פגישה כזו משתפים את היושב מולכם בהתלבטויות לגבי השינוי או חיפוש העיסוק החדש. שואלים במה הם זוכרים שהצטיינתם ומה הם ממליצים לכם לעשות. חשוב מאוד לרשום את ההצעות וההמלצות האלה, ממש מילה במילה, כי ברוב המקרים, מגלים שמדובר ברעיונות מפתיעים ומתאימים. שיחות כאלו יכולות לעזור לחזור ולהתחבר למקורות האמיתיים שלכם.


אין ספק שהגיע הזמן לשינוי (אילוסטרציה: ablestock) 

 

תרגיל מספר 3: להגדיר ייחוד

 

הכינותי מראש: מחברת, עט, מרקרים.

זמן: לפחות שעה.

מה עושים? מכינים שלוש רשימות. בראשונה, כותבים כל מה שהכי מלהיב אתכם לעשות ולמה. בשנייה כותבים את התחומים שאתם מצטיינים בהם ולמה. ברשימה השלישית כותבים מה מניע אתכם לעשייה ולמה. כשמונחות לפניכם שלוש הרשימות, חפשו את נקודות המפגש ביניהן. הייחוד הפרטי שלכם מצוי בדיוק בנקודות המפגש האלה. כדי להבין מהו העיסוק המתאים לכם, עליכם להבין מהו הייחוד שלכם.

 

תרגיל מספר 4: לדרג משיכה

  

הכינותי מראש: מחברת ועט, מדורי "דרושים‭,"‬ מודעות של קורסים מקצועיים והצעות לימודים.

זמן: לפחות חצי שעה.

מה עושים? בדף נקי, רושמים רשימת מקצועות מתוך המודעות בעיתונים, וממיינים אותם לפי שלושה קריטריונים: "מושך אותי מאוד‭,"‬ "מושך‭,"‬ "לא מושך כלל‭."‬ עכשיו, התמקדו ברשימת ה"מושך מאוד" ונסו למצוא מכנה משותף המחבר בין המקצועות השונים. אם עדיין לא ברור לכם מה אתם מחפשים, כדאי להתמקד ברשימת ה"לא מושך כלל" - חפשו את המכנה המשותף בה. 

 

תרגיל מספר 5: לצאת לשטח

 

הכינותי מראש: מחברת ועט. רשימה של אנשים "עם אור בעיניים‭,"‬ העוסקים בתחומים שנחשבים בעיניכם חלומיים.

זמן: כמה שעות, או יום עבודה מלא, לצדו של כל איש מקצוע.

מה עושים? מבקשים רשות להתלוות אליהם והופכים לכמה שעות את החלומי לממשי ומוחשי. חשוב מאוד לרשום במחברת את החוויות ואת המידע שצוברים בביקורים כאלה.

 

תרגיל מספר 6: ללמוד לקרוא את "מפת הדרכים"

 

הכינותי מראש: מחברת ועט. רשימה של אנשים שהשפיעו על חייכם. 

זמן: חצי שעה לפחות.

מה עושים? ליד כל שם ברשימה, כותבים אמירות בענייני עיסוק וקריירה, שנאמרו לכם על-ידי הדמות במהלך החיים (למשל "זה לא מקצוע‭"!‬ או "זה מה שמתאים לך לעשות בחיים‭.("‬ למה? כי מסתבר שבגיל צעיר אנשים יוצרים לעצמם "מפת דרכים‭,"‬ המשמשת כמסלול שלאורכו הם מתקדמים. אתם צועדים במסלול הזה, שרובו אינו מודע, אבל ייתכן מאוד שהמטרה אליה הוא מוביל אינה נכונה או מתאימה לכם. שחזור אמירות מכוונות יקל עליכם לבדוק אם המטרה הישנה עוד תקפה או שהגיע הזמן לעשות שינוי.  

 

תרגיל מספר 7: לגלות מה כן יכולים לעשות

 

הכינותי מראש: מחברת ועט. רשימה של נשים וגברים שאתם מעריכים במיוחד.

זמן: לפחות חצי שעה.

מה עושים? בדף נקי במחברת כותבים שם של אדם מהרשימה שהכנתם ומתארים את היכולות וההצלחות של אדם זה. עכשיו כתבו מהן היכולות וההצלחות שלכם. הרשימה מאפשרת לזהות את הכוחות שלכם, והתרגיל מספק הרבה עידוד והעצמה.

 

תרגיל מספר 8: להתפתח בכיוון אחר

 

הכינותי מראש: מחברת ועט. רשימה של תחביבים או תחומים שמעניינים אותך בשעות הפנאי.

זמן: לפחות שעה.

מה עושים: בוחרים שניים-שלושה תחומי עניין או תחביבים שקוסמים לכם (למשל, נגרות, ריקוד או גננות‭.(‬ מבררים כמה זה עולה וכמה זמן דרוש כדי להתקדם ולהתפתח בתחום. מצויידים במידע הנדרש, מכינים תוכנית הכשרה מסודרת בתחום בו בוחרים, עם מטרות מוגדרות ותאריכי יעד, ומקפידים לפעול לפיה. זו אלטרנטיבה לא מחייבת ומאוד מהנה, שיכולה להפוך גם למקצוע, אם מחליטים שזה מה שרוצים לעשות.

 

תרגיל מספר 9: להכיר את השוק

 

הכינותי מראש: מחברת ועט. מיומנות גלישה באינטרנט. קריאת עיתונים.

זמן: לפחות שעה בשבוע.

מה עושים? מחפשים באתרים ובעיתונות מידע על מצב שוק העבודה - הזדמנויות ואפשרויות, והתחומים שבהם צופים שיהיה ביקוש רב לעובדים בשנים הבאות.  יש לרשום כל פיסת מידע כזו במחברת, כדי שבבוא הזמן אפשר יהיה להשתמש בה ולבצע בהצלחה את השינוי הרצוי.

 

  • התרגילים נוסחו בעזרתן של חוה ניסנבוים, מנהלת ‭,knowledge‬ טל קורמצ'רו, מנהלת היחידה לניהול קריירה במכון אדם מילא, ואנבלה שקד, מנהלת אקדמית של בית הספר למאמנים במכון אדלר.
  • הכתבה המלאה פורסמה לראשונה בעיתון "לאשה".

 

השבוע ב"אוניברסיטה של החיים" בעיתון "לאשה":

  • ענת מרדכי יצאה לחופשה ארוכה-ארוכה, וגילתה שזה לא כל כך פשוט
  • רוזין רוזנבלום ממריאה ברוח, למרות שהיא לא מושלמת
  • שיחה על כסף ואיך עושים אותו, עם חן אלטשולר מ"הקרן הירוקה"

 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאשה בפייסבוק
מומלצים