שתף קטע נבחר

אין תקציב: חיבור הפריפריה למרכז יעוכב

בגלל קיצוצים: 10 כבישים מתוכננים בפריפריה יוקפאו. גם פיתוח קווי רכבות מתוכננים ייעצרו - בהם קו הרכבת לאילת. בחלק מהפרויקטים כבר החלו העבודות

בעקבות הקיצוצים בתקציב, מיזם התשתיות הגדול והמתוקשר של ממשלת ישראל נכנס למגירה: 10 עורקי תנועה מרכזיים יוקפאו השנה, בעיקר בפריפריה, למרות שהעבודות עליהם התחילו או תוכננו להתחיל. במסגרת זו יוקפאו גם תוכניות מסילות הברזל החדשות. כמו כן, למרות הסכנות הבטיחותיות, לא יבוצעו השנה הפרדות מפלסיות בין הכביש למסילת הרכבת. בנוסף, אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שעוררו תקווה לאחר שאושרו על-ידי האוצר, מסילת הרכבת לאילת, הוקפא גם הוא. כך נודע ל"ידיעות אחרונות".

 

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, הציג בסוף השבוע בכנס התאחדות קבלני תל-אביב באילת, את היתרונות בפרויקטים תחבורתיים, כולל קירוב הפריפריה למרכז, גידול שיעורי הצמיחה במשק, יצירת מקומות עבודה והשפעה ישירה על איכות החיים של האזרח. אולם בפועל, המציאות מכתיבה מצב שונה, מאחר שלא הוקצה כסף להשלמת הפרויקטים.


תאונות? אין כסף להפרדות מפלסיות או לרכבת לאילת (צילום: רכבת ישראל)

 

בין הכבישים המוקפאים: השלמת הרחבת כביש בקטע שבין יסוד המעלה לעין אווזים בגליל העליון בהיקף 390 מיליון שקל, שלהשלמתו דרושים עוד 70 מיליון שקל; הרחבת הכביש המוביל לצפון הארץ ונחשב כיום מסוכן, בין רמת ישי לצומת המוביל, בעלות של 250 מיליון שקל; השלמת כביש עוקף באר-שבע לדו-מסלולי, כולל שדרוג צמתים, בעלות של 260 מיליון שקל; הרחבת הכביש בין סומך-המוביל, כולל מחלפים, בעלות של 720 מיליון שקל.

 

בתחום הרכבות הוקפאו הקו בין כרמיאל לחיפה, שלהשלמתו חסרים ‭1.75‬ מיליארד שקל וקו העמק, בין חיפה-עפולה-בית שאן, שלהשלמתו חסרים ‭2.2‬ מיליארד שקל. גם פרויקט קו הרכבת לאילת, שאושר על-ידי שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו, מוקפא, אחרי שהוצאו כספים על סקרי היתכנות והוא הוכח ככדאי, בעיקר להעברת סחורות. בנוסף, לא יבוצעו כל הפרדות מפלסיות במקומות בהם קיימים מפגשי רכבת וכביש.

 

במשרד התחבורה הלכו צעד נוסף בעקבות עיכוב בביצוע כבישים, ועצרו שכונות שלמות. באחיסמך מעוכבות ‭3,000‬ דירות בגלל עיכוב במחלף ‭.40‬ הכפר פרדיס אינו מורחב בגלל עיכוב בפתיחת כניסה נוספת אליו. במתחם החותרים בטירת הכרמל מעוכבות ‭2,300‬ דירות ו-100 אלף מ"ר לתעסוקה, בגלל פרויקטים תחבורתיים. גם כביש 22 עוקף קריות מעכב בניית 15 אלף דירות בקריית אתא ובקריית ביאליק. לדברי סיטרמן, כל שנת דחייה משמעה תוספת עלות של ‭7%‬ מערך הפרויקט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחסור בתקציב מעכב פיתוח תשתיות
צילום: לאוניד סוסקין, מעצ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים