שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תכנית תחבורה חדשה לתל אביב
    תנועת "עיר לכולנו", שתתמודד בנובמבר בבחירות המקומיות בתל אביב, מתכננת ליישם תכנית תחבורה כוללת ומהפכנית בתל אביב. תחבורה ציבורית יעילה כולל בשבתות, הקטנה דרסטית של הזיהום ומתן פתרונות לרוכבי אופנים והולכי רגל. ynet מביא את התכנית כולה, לעיונכם

    תל אביב עם אוטובוסים מיוחדים ל-300 נוסעים, תחבורה ציבורית במהלך כל השבוע לרבות סופ"ש, רשת קווים חדשה ויעילה, תעריפי נסיעה מוזלים, נתיבי אופניים בכל רחוב - וגם אגרות גודש בכניסה למרכז העיר. אלה עיקרי חזון תחבורה מהפכני הנקרא "ניידות לכולנו", ומהווה חלק ממצע הבחירות של תנועה על-מפלגתית חדשה וצעירה, בשם "עיר לכולנו". התנועה, שתתמודד בבחירות המקומיות שיערכו בנובמבר הקרוב, מאמינה כי תכנית זו עשויה להוות את הפתרון המיוחל למצוקת התחבורה בכרך הגדול בישראל.

     

    • הצעת חוק: תחבורה ציבורית בשבת. כ-1,300 מגיבים הצביעו בעד או נגד

     


    העיר הגדולה והעמוסה במדינה, ללא תכנית תחבורה הולמת (תצלום: ניב קלדרון)

     

    בסיס התוכנית, שהגיעה לידי ynet, הוא שדרוג דרמטי במערך התחבורה הציבורית: פרישה מחדש של רשת קווי האוטובוס, הוזלת מחירי הנסיעה, חידוש צי

    האוטובוסים, סלילת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, ושילוב כל אמצעי התחבורה הקיימים עם מערך רכבת קלה עתידית. צעד משמעותי נוסף - שללא ספק יעורר מחלוקת רבה - הוא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, גם אם במתכונת מצומצמת.

     

    יוזמי התוכנית מציעים במקביל להטיל אגרות גודש במרכז העיר, להרחיב את מערך שבילי האופניים על חשבון מסלולי נסיעה, ובכך לפנות את המדרכות עבור הולכי הרגל.

     

    ח"כ דב חנין, פעיל מרכזי בתנועה ויו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, מאמין שאפשר לחולל את המפנה המתוכנן - כבר בעתיד הקרוב. "זו לא רק תוכנית. יש כאן כוח פוליטי שרוצה ליישם אותה מיד לאחר הבחירות". פרופסור דני רבינוביץ', פעיל בולט נוסף ועד לאחרונה יו"ר ארגון הגג של הארגונים הסביבתיים, סבור שיישום התוכנית הכרחי לעתיד העיר: "תושבי תל-אביב-יפו וישראל עוד לא יודעים זאת, אך הם זקוקים לתוכנית כקרש הצלה מנזק אקולוגי בלתי-הפיך ופגיעה כלכלית עמוקה".

     

    ועד שיערכו הבחירות בתל אביב, הנה פרסום ראשון לתכנית המלאה:

     

    נא להכיר: קמ"מים

    התוכנית קובעת כי רשת התחבורה הציבורית בתל אביב תיפרש מחדש, ותבוסס על 14 עורקי תחבורה עיקריים, או "קווי מערכת מרכזיים" (קמ"מ). האוטובוסים שישרתו את הקווים המרכזיים יהיו מרובי-קיבולת - בדומה ל"מטרונית" בחיפה - ויוכלו להסיע עד 300 נוסעים. במטרה להפחית את זיהום האוויר, יצוידו האוטובוסים החדשים במערכות הנעה ידידותיות לסביבה. על-פי התכנון, התנועה בקווי מערכת מרכזיים - למשל רחוב בן יהודה בכיוון צפון-דרום, וארלוזרוב בכיוון מערב-מזרח - תתבסס על מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית.

     

    אל עורקי התחבורה העיקריים תתחבר רשת קווים משניים, שיחברו את השכונות השונות בעיר עם הקווים המרכזיים. את הנוסעים בנתיבים המשניים ישרתו שלושה סוגים של כלי רכב: אוטובוסים רגילים (כ50 מושבים), מידיבוסים (עד 30 מושבים) ומיניבוסים (עד 15 מושבים).

     

    רעיון מוכר, יישום מיידי

    ראוי לציין כי הרעיון של רשת קווים ראשיים וקווים "מזינים" משניים, אינו חדש. למעשה, הוא מקובל כבר שנים כפתרון מועדף לבעיות תנועה בעיר צפופה. ואכן, חנין מבהיר כי חלק מהתוכנית מבוסס על תוכניות קודמות: "אנחנו לא ממציאים כאן תורה חדשנית, אלא לוקחים סדר עדיפויות ערכי ומוכר, ומתרגמים אותו לצרכי תל אביב".

     

    לדברי חנין, הייחוד של התוכנית טמון בכך שיישומה אינו תלוי בחידוש צי אוטובוסים או סלילת נתיבי תחבורה חדשים. "הרעיון שלנו הוא להתחיל מיד ביישום, תוך שימוש בבסיס תשתיות קיימות. אנחנו לא נחכה לרכבת קלה, או לאוטובוסים מרובי-קיבולת, אלא נארגן מחדש את התשתיות החדשות ונשתמש באוטובוסים הקיימים".

     

    תחבורה ציבורית בשבת

    אחת הבעיות העיקריות של התחבורה הציבורית בישראל היא זמינות מוגבלת: תנועת האוטובוסים והרכבות מופסקת בימי שבת וחג, וכך מצטמצמת יכולתם של מפעילי התחבורה הציבורית לשרת את הנוסעים. על-מנת להתמודד עם בעיה זו, קורא אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר בתוכנית התחבורה של "עיר לכולנו", להפעלת מערך תחבורה ציבורית גם בסופי-שבוע וימי חג.


    בתכנית המהפכנית - תחבורה ציבורית גם בשבתות עבור תל אביב (תצלום: ירון ברנר) 

     

    מאחר שמדובר בזמנים בהם נפח התנועה קטן מאשר בשאר ימי השבוע, תפעל התחבורה הציבורית בשבת במתכונת מצומצמת. בנוסף, השירות יוגבל לצירי תנועה ושכונות בהם התושבים רוצים תחבורה ציבורית. בכך מקווים בתנועה להתגבר על התנגדות הציבור הדתי בעיר.

     

    אגרות גודש - בעוד שנתיים

    כמו רבים מהעוסקים כיום בתחום התחבורה העירונית, גם אנשי "עיר לכולנו" סבורים כי אחד הפתרונות היעילים לבעיות התנועה בערים הגדולות, הוא "אגרת גודש": תשלום יומי, המוטל על בעלי מכוניות המבקשים להיכנס לאזורים מוגדרים מראש.

     

    אולם, על-פי התכנון, הטלת אגרת גודש בתל-אביב לא תתבצע בשלב ראשון של התוכנית, אלא רק במקביל לשדרוג מערך התחבורה הציבורית. בכך מטמיעים מחברי התוכנית ביקורת ציבורית חריפה שהובעה בעבר, לפיה אין להנהיג אגרות גודש בערים בהן מערך התחבורה הציבורית אינו מפותח דיו.

     

    חנין מסביר: "השיטה המקובלת עלינו היא קודם לתת לציבור את הגזר, בדמות תחבורה ציבורית טובה. רק לאחר מכן אפשר להטיל עליו מיסוי על זיהום או גודש תנועה". חנין מעריך כי יישום אגרות הגודש יחל רק לאחר שנתיים-שלוש, וזאת בהתאם להתקדמות שדרוג מערך התחבורה הציבורית.

     

    אופניים, הולכי רגל ושירותים

    עם אג'נדה סביבתית מובהקת, קשה להיות מופתעים מהצבת תחבורת האופניים גבוה בסדר העדיפויות של "עיר לכולנו". חזון התחבורה קורא להאצת סלילת שבילי אופניים, תוך מתן דגש לשבילים שייבנו על חשבון הכבישים - ולא על המדרכות. על-פי התכנון, שבילים אלה גם יופרדו מהכבישים, במטרה להגביר את בטיחות הרוכבים.


    שבילי אופניים ייעודיים, ולא על חשבון מדרכות (תצלום: ירון ברנר)

     

    היבט נוסף בתוכנית הנוגע לכלי תחבורה "אישיים", מתייחס להולכי-רגל: התוכנית קוראת לפינוי המדרכות מהמכשולים הרבים המקשים כיום על ההליכה, כמו פחי אשפה וכלי רכב חונים. בנוסף, התוכנית מציעה לשפר את תחזוקת השירותים הציבוריים, במטרה לעודד הליכה ברגל.

     

    אליה וקוץ בה?

    למרות האופטימיות שמשדרים חנין, רבינוביץ' ופעילי "עיר לכולנו", יישום התוכנית עלול להתגלות כמשימה רבת מכשולים. בעיה ברורה תהיה במימון התוכנית: רכישת אוטובוסים, סלילת נתיבי תחבורה ציבורית, הפעלת אוטובוסים בסופי שבוע - כל אלה יידרשו תקציבי עתק.

     

    בנוסף, פרישת רשת קווי האוטובוסים עלולה להיתקל בהתנגדות מפעילי תחבורה ציבורית, ובראשם קואופרטיב "דן". בעיה אחרת, ואולי מהותית יותר, היא התמקדות התוכנית בפתרונות לטווח הזמן המיידי והקרוב, שעשויה להתגלות בהמשך הדרך כגורם מעכב ביישום תוכניות ארוכות טווח.

     

    אלא שחנין סבור כי היישום אינו כה מסובך: "התוכניות קיימות, כל הגורמים השונים כבר מיצו את הדיונים והבירורים. מה שחסר הוא החלטה פוליטית - החלטה של העירייה ליישם". חנין גם סבור כי התכנון לטווח הארוך לא ייפגע כתוצאה מיישום מיידי של חלק מהתוכניות. "צריך לתת פתרונות להיום, למחר, לעוד שנה, ולא רק לעוד 25 או 30 שנה. לפעמים, הדיבורים על הטווח הארוך נועדו לכסות על כך שלא נעשה כלום היום, עכשיו. צריך גם להבין שהטווח הקצר הוא לא האויב של הטווח הארוך - אפשר למצוא פשרות ביניהם".

     

    פרופסור רבינוביץ' בוחר לסכם את התוכנית דווקא עם אזהרה לתושבי העיר: "זו היוזמה הרצינית היחידה שמסוגלת להכין את תל-אביב-יפו למכה הכלכלית שעלולה להיות מונחתת עליה אם תמשיך במדיניות חולדאי. אסור לתושבי העיר ללכת לחמש שנים נוספות עם המדיניות המשתקפת בחזון של רון חולדאי - חזון שמתכוון להמשיך לדחוס לעיר יום-יום מספר גדל והולך של כלי רכב".

    פורסם לראשונה 26/07/2008 19:17

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רחוב אבן גבירול - ציר תחבורה ציבורית ראשי
    צילום: מיכאל קרמר
    דב חנין - פעיל מרכזי בתנועה
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים