שתף קטע נבחר

פיתחו לי שער

הצ'י הקוסמי נכנס דרך הדלת ודרך החלונות, האם יש משמעות למיקום הפתחים האלו ויתרה מזאת, האם יש משמעות לקישוטים המעטרים אותם? שרונה פומס פותחת את הדלת לחוויה עשירה

רבים במזרח מאמינים שהצ'י הקוסמי נכנס בעיקר דרך דלתות, חלונות ושערים, לכן מייחסים משמעות רבה למיקום הפתחים, עיצובם הנראה לעין ושקולים חשובים אף יותר הסמויים מן העין. בסין העתיקה שערים העשויים עץ, דלתות וחלונות, לא נועדו רק לכניסה, יציאה, אור ואוורור, הם אף שימשו סמל של סטאטוס ומעמד של המשפחה. מיקום של דלתות ושערים עקב אחר נהלים ברורים שקבעו אלו סוגים של אנשים רשאים לעבור בהם.

 

על מנת למקם ולעצב דלתות, עקבו אחר עקרונות פנג שואי כדי לקדם שפע, בריאות, מערכות יחסים הרמוניות ובעיקר להמשיך לשמור על כוחו ומעמדו של בעל הבית. בזמנים קדומים, חשיבות המיקום נקבעה על פי השערים, שהיוו את הפתח העיקרי הראשון בקירות המבנה. שערים חזקים גולפו מעץ והיו הכרחיים לארמונות ולמקדשים כיוון שהם הראו על סטטוס ועוצמה. השערים נצבעו באדום, צבע ינגי מזמין ומעורר. באופן מסורתי, מצבע שחור, הנחשב צבע ייני, התעלמו, כמו גם מדלתות העשויות מתכת. סוגי השערים האפשריים, דוגמאות, תבניות, עיצובים ומידות מדויקות נקבעו על פי חוק ויש לכך סמוכין בספרי השושלות העתיקות לבית מינג (1348-1644) ו-צ'ינג (1644-1911). רק משפחות השייכות לבית המלוכה היו רשאיות להחזיק בביתם שלושה עד חמישה שערים. כך, למשל, יש חמישה שערים בכיכר טיאמן בבייג'ין, במבנה שנבנה ב-1417 בזמן שושלת מינג.

 

חלון חשוב אף הוא לכניסה של צ'י, לכן מן הראוי שמסגרתו תהיה עשויה מעץ עם עיטורים וגילופים במאוזן או במאונך. הקפדה רבה היתה על מספר החלונות זוגי למזל ושפע: בדרך כלל מספרם היה שש, שמונה או אפילו שתים עשרה. ככל שמספר החלונות היה רב יותר כך ניכר עושרו של בעל הבית. בבתיהם של הפקידים הגבוהים, בעיקר בזמן שושלת מינג וצינג, היו בדרך כלל חלונות ודלתות מגולפים מעץ מעודן בעבודת יד מרהיבה, מעשה ידי אומן להתפאר ובהם, בדרך כלל, הציגו דמויות היסטוריות או אגדות. ככל שמסגרת החלונות הייתה מעוטרת יותר, כך נראה שבעל המבנה עשיר יותר ומעמדו גבוה. אומנים זכו להכרה רבה באותם שנים ככל שהציגו דלתות וחלונות מגולפים בצורה מורכבת ומעוצבת. אמנים פשוטים יותר, שעסקו בעבודות של עץ וגילוף, היו בשושלות הקדומות כשושלת האן (206-220 לספירה) ושושלת טנג (618-907 לספירה). חלונות ודלתות אלו הציגו עיצוב סימטרי ופשוט.

 

דלתות וחלונות היו, בדרך כלל, מעוטרים בחלקם העליון בסמלים של מזל והגנה, למשל עטלפים על מטבעות, כדי לקדם שפע, או צב עם ראש דרקון, כדי לקדם בריאות ואריכות ימים.

 

שער המעלות - על פי הפנג שואי חשיבות רבה היתה למידות של הדלתות, למעלות של הדלתות על פי נוסחאות המצפן בהתאמה לסביבת המבנה, וכמובן לתאריך הלידה של בעל המבנה כדי לשמור על מזלו הטוב ומעמדו. עד היום במזרח קיימים יועצי פנג שואי שתפקידם להתקין דלתות. עדיין מאמינים במזרח שמזל רע או טוב קשור למיקום דלת במבנה. בבדיקה שנעשתה במבנים של אנשים אמידים, נמצא שיקול דעת הלוקח בחשבון נוסחאות מים מורכבות למיקום דלתות וחלונות. מידע זה דורש שנים של למידה ומקצועיות מרובה.

 

שער העיר - בכניסה לעיר, לכפר או לאזור נהגו, בדרך כלל, למקם שער שתפקידו הגלוי להראות את הכניסה הראשית מזמינה ומרשימה. אך מאחורי כל כניסה כזאת עומדות נוסחאות פנג שואי מורכבות שביקשו להכניס את הצ'י הטוב ביותר לרווחתם של התושבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה מסתתר מאחורי הדלת?
ישנה חשיבות גדולה לעיטורים ולפיתוחים
לא רק הדלת חשובה, גם מה שמעבר לה
הגילופים הבהירו את רמת עושרם של בעלי הבית
כל כניסה מתהדרת בשער מעוטר
מומלצים