שתף קטע נבחר

זירת הקניות

"לצמצם חשיפת תלמידים לקרינה אלקטרומגנטית"

ועדת הכנסת לנושא סביבה ובריאות קראה לממשלה לאמץ המלצות לצמצום ומניעת חשיפה של תלמידים במוסדות חינוך לקרינה אלקטרו-מגנטית, בשל הסכנה הנשקפת לבריאותם

טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים ולוחות חשמל, הם רק חלק מהמקורות שמסכנים את בריאותם של התלמידים בבתי הספר בגלל פליטת קרינה אלקטרומגנטית, אבל ייתכן שמסתמן שינוי - ועדת הכנסת לנושא סביבה ובריאות, החליטה היום (ב') לאמץ את המסקנות של צוות בין-משרדי בנושא הפחתת קרינה אלקטרו-מגנטית במוסדות חינוך וקראה לממשלה לפעול בנושא.

 

בדיון שקיימה הוועדה הוצג מסמך שפירט את הפעולות שיש לנקוט על מנת לצמצם את החשיפה של התלמידים למקורות של קרינה בלתי מייננת שאינם טבעיים, במטרה להבטיח את בריאותם. המסקנות גובשו על ידי צוות שכלל את המשרד להגנת הסביבה, משרד החינוך וחברת החשמל, ורוכזו על ידי נציגת משרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי - מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של הסרטן ושל הקרינה במכון גרטנר.

 

המסמך פירט את המקורות מעשה ידי האדם הפולטים קרינה אלקטרומגנטית בסביבת התלמיד: טלפונים סלולריים, מערכות רשת מחשבים אלחוטיות - WIFI, WLAN ומחשבים ניידים בשימוש המורים והתלמידים, וכן מתח חשמלי שנובע מקווי מתח, שנאים, לוחות חשמל ועוד.

 

ח"כ דב חנין (חד"ש), העומד בראש הוועדה, אמר בדיון, כי "העובדה שהקרינה האלקטרו-מגנטית היא שקופה, הופכת אותה לבלתי נראית אבל לא לבלתי מסוכנת. חובתנו להבטיח הגנה מירבית לילדים השוהים שעות רבות ביממה במוסדות מערכת החינוך". חנין קרא קרא ליישם את ההמלצות בהקדם בכל מוסדות החינוך והבטיח כי הוועדה תעקוב אחר יישום ההמלצות.

 

המלצה: SMS עדיף על שיחה

הצוות ציין באשר לטלפונים סלולרים, שקיים סיכון לתחלואה בגידולים שפירים וממאירים עקב שימוש רב במכשירים אלו, ואוכלוסיית הילדים והנוער נחשבת לפגיעה יותר. הוועדה המליצה ליישם את עקרון הזהירות המונעת ולאזן בין בחירת התלמיד והוריו להשתמש בטלפון סלולרי, לבין ההשלכות הבריאותיות והחברתיות, בעיקר על ידי הקניית הרגלי שימוש נכונים.

 

הצוות בין היתר על תוכנית, שמטרתה הקניית הרגלי שימוש נכונים בטלפון הסלולרי, שתכלול בין היתר הבנה של הקרינה הנפלטת, הסכנות הטמונות בשימוש, קיצור משך השיחה, העדפת SMS על שיחה, שימוש באוזניות, שימוש בזמן נהיגה, שימוש לילי והשפעתו על חוסר שינה. התוכנית תבנה בשיתוף היחידה לאפידמיולוגיה של הסרטן ושל הקרינה במכון גרטנר ומשרד החינוך.

 

בנוסף הומלץ להציב בשטחי מוסדות החינוך טלפונים נייחים לשימוש התלמידים בבתי הספר, לשקול הקמת אזורי דיבור בטלפון הנייד בדומה לעיקרון הקיים בנושא עישון סיגריות, ולהקפיד כי המורים ישתמשו בסלולרי רק בחדר המורים או באיזורים שיוקצו לכך.

 

בנוסף הומלץ כי משרד התחבורה יאסור שימוש מוחלט בטלפונים סלולריים, כולל שימוש בדיבוריות ואוזניות, על ידי נהגים צעירים ועל ידי נהגי התחבורה הציבורית, לרבות הסעות הילדים. מבקים אלה הכוונה היא למנוע את הסכנה שבתאונות דרכים, שאיננה קשורה ישירות לקרינה האלקטרומגנטית אלא לעובדה שהטלפון הסלולארי מהווה מקור להסחת דעת בזמן נהיגה.

 

התלמידים חשופים בעל כרחם

באשר למערכות רשת מחשבים - הצוות ציין כי עיקר הבעיה היא בשימוש ההולך וגדל בשיטות אלו על מנת להנגיש את רשת האינטרנט לכל תלמיד בישראל. התלמידים חשופים לטכנולוגיות אלו בעל כורחם, שכן הם מחויבים לחוק חינוך חובה המחייב אותם להיות נוכחים בבית הספר. 

 

הוועדה הסכימה שקיימת חובה מוסרית, ערכית ומשפטית של מערכת החינוך והמדינה להגן על בריאות תלמידיה. בדיון נקבע, כי יש להנחות את מערכת החינוך להעדיף טכנולוגיות קיימות בטוחות ופשוטות יחסית כגון חיבור ברשתות קוויות, על פני הכנסת טכנולוגית תקשורת מחשבים אלחוטיות.

 

באשר למקורות מתח חשמלי - הצוות פירט שהחשיפה לקרינה זו במוסדות החינוך נובעת בעיקר ממתקני החשמל הכוללים: קווי מתח עליון, קווי מתח עילי, קווי מתח תת קרקעי, פילרים, שנאים, לוחות חשמל ראשיים ומשניים, מעגלי מזגנים תלת פזיים, ונקודות בהן קיימת זליגת מתח בין האפס להארקה. לדברי נציג המשרד להגנת הסביבה, יש חשיפות חריגות רק באחוז קטן של בתי ספר וגני ילדים.

 

הוועדה קבעה כי יש להוריד את חשיפת התלמידים ובאי המוסד החינוכי למינימום האפשרי, תוך מציאת איזון בין רמת הסיכון בחשיפה לבין העלות הכלכלית והחברתית של שינוי תשתיות. בפועל הוצע, כי בהתקנת מערכת חשמל חדשה או בתחזוקת מערכת במוסד חינוכי או בסביבתו - על הגוף האחראי - חברת החשמל או משרד החינוך, לדאוג שהשדות האלקטרומגנטיים יהיו מינימליים, על פי הטכנולוגיה העדכנית הזמינה ביותר.

 

בנוסף נקבע, כי המשרד להגנת הסביבה יכין תוכנית לבדיקת כלל בתי הספר וגני הילדים בתוך שנת לימודים, וימשיך במדידות בבתי ספר וגנים הקיימים. לצד זאת, משרד החינוך לערוך מיפוי של כלל בתי הספר וגני הילדים בהן קימות כיתות צמודות ללוח חשמל ולהעביר את רשימת המוסדות למשרד להגנת הסביבה, שייתן תעדוף לבדיקות במקומות בהם קיים מידע על לוחות חשמל בקירות הצמודים לכיתות לימוד.

 

המפגעים שיימצאו ידווחו לאגף הבינוי במשרד החינוך, כולל תיאור המפגעים, דרכי טיפול מידיות לרבות המלצה להרחיק את התלמידים מהמפגע, ודרכי טיפול לתיקון הבעיה. משרד החינוך יטפל בבעיה בטווח המידי ויעביר פניה לבעלות המוסד החינוכי או לחברת חשמל, שבאחריותם להזמין חשמלאי לפתור את הבעייה. לאחר תיקון הליקוי - על המשרד להגנת הסביבה לשקול לבצע מדידות חוזרות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרגלי שימוש נכונים בסלולרי?
צילום: index open
מומלצים