שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תאונת הנזירות: גוש הבטון הוצב בניגוד להנחיות

    החברה הלאומית לדרכים מאשרת היום כי קוביית הבטון הקטלנית בה התנגש רכב הנזירות, לא אמורה הייתה לבלוט מעל פני הקרקע. כעת הוחלט למהר ולהציב במקום מעקות בטיחות, "עד לבירור העניין וסיום החקירה"

    חשיפה: מע"צ קובעת כי בסיס הבטון של עמוד התאורה שבו התנגשה מכונית הנזירות, הוצב בניגוד להנחיות הבטיחות. בתגובה לפניית ynet, אומרים היום (ד') במע"צ כי על-פי תוכנית שאושרה על-ידם לפרויקט התקנת תאורה בכביש הבקעה, קוביית הבטון הקטלנית שבה פגעה ביום ו' המכונית שהסיעה חמש נזירות, לא אמורה הייתה לבלוט מעל-פני הקרקע. במע"צ הסבירו כי הקבלן המבצע את העבודות במקום אמור היה "לטמון את קוביית הבטון בתוך הקרקע, כך שרק עמודי התאורה יבלטו מעל מפלס הכביש". בתאונה נהרגו שלוש נזירות, ושתיים נפצעו.

     

    • התאונה הקשה: "קוביית הבטון - מלכודת מוות"

     

    במע"צ מוסיפים כי מבדיקה שערכו עולה כי "במהלך העבודות ביצע הקבלן שינויים, ללא התייעצות עם גורמים בחברה". עם זאת, בחברה מציינים כי עדיין נבדקת השפעת אותם שינויים על תוצאות התאונה ביום שישי. במע"צ גם אומרים כי בעקבות התאונה, ועד לבירור הנושא וסיום החקירה בעניין, הוחלט להציב במקום מעקות בטיחות. מקורות במועצה האזורית עמק המעיינות מסרו אמש (ג') ל-ynet כי כבר לפני יומיים הותקנו מעקות במקום התאונה, בקטע כביש באורך של כ-1 קילומטר.


    מכונית הנזירות לאחר התאונה בכביש הבקעה (צילום: חגי אהרון)

     

    כפי שנחשף ב-ynet, הנחיות משרד התחבורה בעניין התקנת עמודי תאורה בכבישים בין-עירוניים חד-משמעיות: "יש להימנע מהתקנת עמוד סלחני על בסיס בטון, אשר בולט מעל פני הקרקע. בדרך לא עירונית, יסוד הבטון לעמוד סלחני יבלוט לא יותר מ-50 מילימטר מעל פני הקרקע (ההדגשה במקור, ש.ה)". על-פי המשנה למנכ"ל המשרד, אלכס לנגר, ההנחיות פורסמו לאור "ריבוי תאונות התנגשות בעצמים קשיחים, ומחומרת הנפגעים בסוג זה של תאונות".

     

    בתגובה לגילויים החדשים אודות העבודות במקום התאונה, אומרים היום במשרד התחבורה כי "אנו ממתינים לתוצאות הבדיקה של החברה הלאומית לדרכים. בתום הבדיקה יוחלט כיצד לפעול בנושא". יש לציין כי ביום שני שלל שר התחבורה, ישראל כץ, טענות ולפיהן יש למשרד אחריות כלשהי בעניין התאונה. "לא הממשלה נהגה במקום הנזירות", הבהיר השר לעיתונאים, בטקס שנערך לרגל חנוכת נתיב האגרה בכניסה לתל-אביב.

     

    "בודקים אם המבוצע תואם את התוכניות"

    מע"צ מפעילה בכל הארץ מערך נרחב של פקחים, שאמורים לוודא כי קבלני המשנה עובדים בהתאם לתוכניות שאושרו על-ידי החברה. בדיון שנערך לפני כחודש וחצי בוועדה לפניות הציבור בכנסת, הסביר נחלה שקר, ראש אגף בטיחות בחברה, כי "מע"צ מפעילה ‎100 צוותי עבודה יומיים, שעוסקים באחזקה שוטפת... אנחנו מפקחים על אתרי עבודה בשני מישורים - בטיחות בתנועה ובטיחות בעבודה. אנחנו מפעילים עשרות יועצים יומיים שיוצאים לשטח, בודקים רישיונות של מנהלי פרויקטים, בודקים אם מה שמבוצע בשטח תואם את התוכניות שאושרו".

     

    לדברים אלה הוסיף אדריאן קוטרוש, מנהל אגף מו"פ בחברה: "החברה מנהלת את מערך פקחי התנועה הגדול בארץ. למיטב ידיעתי, הרשות מובילה בתחום הזה גם מבחינת ההכשרה הניתנת למערך, שמונה כמה מאות פקחים... יש בקרה מאוד צמודה, וכל הייעוד שלהם זה הכוונת תנועה באתרי עבודה... הסדר תנועה, כפי שפורסים אותו באותן עבודות, הוא הסדר תנועה לכל דבר ועניין - אם אתה לא עומד בו, אתה מבצע עבירה. לכן מטרתנו להקפיד, שהסדרי התנועה יהיו אחד לאחד, כפי שאושרו".

     

    כאשר נשאל מי אחראי על התקני הבטיחות והסדרת התנועה באותם אתרי עבודות, ענה קוטרוש: "יש בשטח את ראש הצוות שפורס את הסדרי התנועה, שהדרישה ממנו להיות מוסמך - (ב)הסדרת הבטיחות באתרי סלילה, מעליו יש מפקח, מעליו מנהל פרויקט".

     

    במע"צ בחרו שלא להגיב לשאלות שהציג ynet, בעניין פעילות פקחים במקום התאונה:

    • האם היה במקום מפקח מטעם החברה.
    • האם אישר מפקח את השינויים בעבודות.
    • האם הצבת מעקות הבטיחות נכללה בתכנון המקורי, וזאת במקביל להנחת עמודי התאורה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה: "לא הממשלה נהגה במקום הנזירות"
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים