שתף קטע נבחר

like ליואב בן צרויה: שיעורי תנ"ך עוברים לפייסבוק

במכללת לוינסקי פיתחו שיטת הוראה, שנועדה ללמד את התנ"ך דרך הרשת החברתית. המורים העלו פרופילים אישיים למשה רבנו, כלב בן יפונה ואחרים, התלמידים עשו לייק: "ממש כייף!!!"

מי כתב למי על ה-Wall ובאיזה הקשר? אחד המקצועות השנואים ביותר על התלמידים הוא תנ"ך. רבים מהם חושבים שמדובר במקצוע ארכאי ומשעמם. אולם, לפי תוכנית הוראה שפותחה לאחרונה, במקום לשבת בכיתות ולשנן ספרי לימוד, התלמידים גולשים בפייסבוק ולומדים על הפעילות, המלחמות, הגבורה ואפילו הרומנים והבגידות של גיבורי התנ"ך.

 

גם חדשות בעמוד ynet בפייסבוק

 

אם עד לא מזמן היו כאלה, בעיקר מבין המורים, שזעמו על כך שהתלמידים גולשים בפייסבוק ללא הפסקה וטענו כי הרשת החברתית השתלטה על השיעורים בכיתות, נראה כי כעת יש מי שהחליט לנצל את הכלי דווקא לשיפור הלימודים.


הפרופיל של אליהו הנביא. "מעסיק: אלוהים"  (צילום: מתוך פייסבוק)

 

"התנ"ך בפייסבוק", כך נקראת תוכנית ההוראה חדשה שפותחה על-ידי ד"ר אילן אבקסיס ושירלי נתן-יולזרי, מומחים להוראת המקרא ממכללת לוינסקי ומטרתה ללמד את התלמידים את מקצוע התנ"ך באמצעות הגלישה ברשת החברתית.

 

לאחרונה פתחו צוות המומחים "פרופילים אישיים" למרבית הדמויות התנ"כיות ומהם ניתן ללמוד על הסטטוס המשפחתי, העיסוקים וכן על התחביבים של גיבורי המקרא, בהם משה רבנו, אבשלום, בת שבע, כלב בן יפונה, אביגיל אשת נבל

הכרמלי ויואב בן צוריה.

 

כך למשל בפרופיל האישי של אליהו הנביא, מצוין שהוא מועסק על-ידי אלוהים, ועיקר עיסוקיו "לבער את העבודה הזרה של המלך אחאב" ואילו בסטטוס המשפחתי של בת שבע צוין שהיא נשואה לדוד המלך לאחר שהוא שלח את אוריה החיתי למות במלחמה. כמו כן, אצל תמר בת דוד נכתב בפרופיל שהיא במערכת יחסים עם אחיה אמנון לאחר שזה התאהב בה ואנס אותה באכזריות.

 

במסגרת השיטה החדשה ולצורך לימודי התנ"ך, נטשו התלמידים את הכיתות המסורתיות עם הלוח והגיר לטובת מעבדות המחשבים. לכל אחד מהתלמידים מחשב משלו ובכל פעם שהוא עושה LIKE (אהבתי) על אחת הדמויות, נפתחת חלונית עם מטלות לימודיות הקשורות לחומר הלימוד ואשר משלבות קישורים לשירים וסרטונים באתר יוטיוב.

 

רק לאחרונה הוכנס הפרויקט כפיילוט לחטיבת הביניים "רשיש" בפתח תקווה ובינתיים הוא כבר זכה להצלחה רבה. גם התלמידים שהופתעו מהרעיון מרוצים. בדו"ח שהוגש לאחרונה להנהלת מכללת לוינסקי נכתבו תגובותיהם של כמה מהתלמידים. "השיעור בפייסבוק גרם לי להתעניין מאוד בתנ"ך. השיעור היה מאוד ברור! וזה היה ממש כייף!!!", כתבה אחת התלמידות. תלמיד אחר הוסיף: "השיעור בחדר המחשבים היה מהנה מאוד ושונה. זה רעיון גדול שמשלב לימודים עם כיף וצחוקים עם תלמידי הכתה".


הפרופיל של יואב בן צרויה. "לא סיים תיכון" (צילום: מתוך אתר פייסבוק)

 

גם המורות לתנ"ך בבית הספר הביעו סיפוק רב ואמרו כי החשיבה על הפרופילים והמשימות לתלמידים נעשתה תוך מתן דגש על עולמם והווייתם של בני הנוער. "אין ספק שהפייסבוק הוסיף את הרובד המוחשי לדמויות המקראיות ותרמו תרומה משמעותית להגברת ההנאה והרצון של התלמידים ללמוד", סיפרה אחת המורות, "כבר בשיעור הראשון התלמידים הפגינו התלהבות רבה והבנתי כי הבחירה בפייסבוק כדרך להוראה למידה מעוררת את התלמידים ומציבה אותם בנקודת פתיחה טובה לשיעור".

 

מורה אחרת הוסיפה: "במהלך התכנון של השיעור הראשון היו לי חששות רבים כי התלמידים היו להוטים להשתמש בפייסבוק לצרכיהם האישיים. עם זאת, לשמחתי הרגשתי שהתלמידים מתעניינים ולומדים בקשב רב. וזה הגביר בי את המוטיבציה להבניית שיעורים נוספים באמצעות הפייסבוק".

 

בשבוע הבא אמורה תוכנית הלימודים החדשה להיות מוצגת בכנס העוסק במערכת החינוך בעידן המאה ה- 21 ולדברי ד"ר אבקסיס, בעקבות הצלחת שיעורי הפיילוט הגיעו למכללה פניות ממורים למקצועות שונים שרוצים לאמץ את השיטה. "מדובר במיזם שנועד לעורר עניין ומוטיבציה בתלמידים, לקדם יצירתיות ובעצם, להעשיר את ארגז הכלים של מורי המקרא", הסביר ד"ר אבקסיס.

 

הוא הוסיף: "היתרון שבפייסבוק נעוץ בניצול פלטפורמה שהיא כבר פופולרית בקרב התלמידים יצירת פרופילי פייסבוק לדמויות מקראיות, והתחברות של התלמידים לדמויות השונות מאפשרת ללמד תנ"ך בצורה עשירה ומגוונת. זה ידוע שמקצוע התנ"ך סובל מיחסי ציבור גרועים והבחירה בפייסבוק מסמלת את החיבור לעולמם של הילדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפרופיל של בת שבע. מתוך פייסבוק
מומלצים