שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הכנסת אישרה: יוזל ביטוח החובה לרוכבים

    מליאת הכנסת אישרה הלילה חוק שצפוי להוזיל את תעריפי הביטוח של רוכבי אופנועים וקטנועים. במשרד האוצר הבהירו כי ההוזלה תמומן על-ידי ביטוח החובה של כלל הנהגים

    בשורה לרוכבים: תעריפי ביטוח החובה יוזלו. מליאת הכנסת אישרה הלילה (ד') חוק חדש, שצפוי להביא להוזלת תעריפי ביטוח החובה של רוכבי אופנועים וקטנועים. על-פי החוק, אותו יזמה ח"כ פאינה קירשנבאום, הוזלת ביטוח הרוכבים "תסובסד" על-ידי כלל הנהגים: 6% מסך פרמיות ביטוח החובה שנגבות מנהגים יועברו לכיסוי תביעות רוכבים שנפגעו בתאונות, וזאת לעומת כ-4% כיום.

     

    יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, שהציג את החוק במליאה, אמר כי "אנחנו משתמשים במילה 'הוזלה', (אבל) אני הייתי משתמש במינוח של תיקון עיוות ועוול... אנו מקווים שהחוק המוצע יסייע למשתמשים באופנועים. צריך לזכור שרובם המכריע הם סטודנטים ואנשים צעירים, שלא תמיד הפרוטה מצויה בכיסם". החוק אושר בקריאות שנייה ושלישית ברוב של 18 ח"כים, וללא מתנגדים או נמנעים.


    מחאת הרוכבים ב-2009: הפירות הגיעו ב-2011 (צילום: רונן טופלברג)

      

    על-פי נתוני משרד האוצר, כל נהג מכונית שילם בשנה שעברה כ-75 שקל - באמצעות ביטוח החובה שלו - לכיסוי תביעות רוכבים. אישור החוק צפוי להגדיל את הסכום שמשלם כל נהג בכמה עשרות שקלים בשנה. בדו"ח שפרסם אגף שוק ההון והביטוח לפני כחצי שנה, נקבע כי כיסוי תביעות ביטוח של רוכבים גרם ב-2009 להגדלת סך דמי הביטוח שנגבו מציבור הנהגים ב-5.2%.

     

    אולם, ראוי לזכור כי אותו "סבסוד" נועד למעשה לכסות את הפסדי התאגיד שמבטח את הרוכבים ("הפול"), ונמצא בבעלותן של חברות הביטוח. על-פי נתוני האוצר, ב-2009 גבו החברות פרמיות ביטוח חובה בסך של 4.7 מיליארד שקל. הרווח של חברות הביטוח, לאחר קיזוז הפסדי "הפול", הגיע בשנה זו לכ-750 מיליון שקל. 

     

    "יתכן שהצעת החוק לא תוזיל"

    מנתונים שהעביר השבוע משרד האוצר לוועדת הכלכלה, עולה כי בעקבות יישום החוק החדש, יוזל ביטוח החובה בשיעור של 12% במקרה של רוכב בן 25 בעל קטנוע בנפח של 50 סמ"ק, ובשיעור של 8% עד 10% במקרה של רוכב בן 35 בעל קטנוע או אופנוע בנפח של 125 סמ"ק. עם זאת, מקורות בוועדה אמרו כי הנתונים שהעביר האוצר אינם רלוונטיים כיום, מאחר שהם מתייחסים לאוכלוסיית רוכבים זניחה.

     

    אז מה יהיה שיעור ההוזלה בפועל? בעניין זה נראה כי רב הנסתר על הגלוי. כך למשל, מנכ"ל "הפול", יעקב אלחדיף, העריך אתמול בוועדת הכלכלה כי בעקבות יישום החוק "יחזרו" אל הפול רוכבי דו-גלגלי רבים, שרוכבים כיום ללא ביטוח - או עם פוליסות שרכשו ישירות מחברות ביטוח. חזרתם, כך העריך אלחדיף, צפויה להקטין את שיעור ההוזלה.

     

    אם יתברר כי שיעור ההוזלה יהיה נמוך מכפי שביקשו ליישם חברי הכנסת, איימה השבוע ח"כ קירשנבאום כי תפעל לשנות את המצב באמצעות הגשת הצעת חוק חדשה. "אני יכולה להבטיח שאם התעריפים שאני אקבל בעוד חודשיים יהיו כאלה שלא יספקו אותי, אני אלך בחקיקה מחודשת", הצהירה בישיבה של ועדת הכלכלה.

     

    לעניין זה התייחס הלילה במליאת הכנסת גם יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה, שהבהיר כי "קיבלנו נתונים מאגף שוק ההון, שגרמו לנו לחשוב שייתכן שהצעת החוק לא תוזיל את תעריפי הביטוח במידה מספקת... דרשנו מנציגי אגף שוק ההון נתונים (נוספים, ש.ה) בדבר הוזלת התעריפים הצפויה בעוד כחודשיים, ונבחן את המשך צעדינו בהתאם לנתונים בנוגע לשינוי הצפוי בתעריפים".

     

    "פקידי האוצר השתוללו"

    את החוק שאושר הלילה יזמה ח"כ קירשנבאום בעקבות רפורמה בביטוח הרוכבים, שיושמה בסוף 2009. על-פי האוצר, נועדה הרפורמה ליצור תעריף "דיפרנציאלי": תעריף שנקבע לפי מאפיינים כמו גיל, ותק ברכיבה ומעורבות בתאונות. באוצר אומרים כי הרפורמה הוזילה את תעריף הביטוח שמשלמים רוכבים מנוסים ובעלי עבר נקי, אלא שרוכבים רבים ובכירים בענף הדו-גלגלי טוענים כי בפועל התייקרו התעריפים בשיעור ניכר.

     

    לפני ההצבעה במליאה, מתח ח"כ שאמה ביקורת חריפה על התנהלות משרד האוצר: "בנובמבר 2009 השתוללו פה פקידי האוצר... ישבו ועדות הכספים והכלכלה

    באופן נדיר יחד, וקיבלו החלטה פה אחד, שהעלייה הצפויה בביטוח האופנועים, במיוחד לאופנועים של הצעירים, האופנועים הקלים - לא האופנועים היקרים ולא הספורטיביים - היא בלתי נתפסת, ובכל זאת התעקשו פקידי האוצר להעלות את הביטוח בצורה כזאת דרסטית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יוזמת החוק, ח"כ פאינה קירשנבאום
    צילום: נועם מושקוביץ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים