שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בחג סוכות תעשה ותנוח

    בחג הסוכות נוהגים לקרוא בבתי הכנסת את מגילת קוהלת, כיצד דברי החכם באדם מקבילים לחוכמת הדאואיסטים הסינים ואיך כל זה מלמד על האחדות בין כולם ודווקא בסוכות?

     

    "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים" אמר קוהלת, ובאופן דומה אמרו גם הדאואיסטים שיש עת שמיים ועת אדמה והחכם המכיר באנרגיה של האיכויות המנוגדות הללו זוכה לשלווה, בריאות ואריכות ימים. הכיצד?

     

    האדם הוא יציר מולד של מיזוג שתי האיכויות הללו גם יחד- האנרגיה המגיעה מן האדמה פוגשת את האנרגיה המגיעה מהשמיים והם מונעים דרך הרוח, הגשם,
    הרעם ונצפים בטביעת האצבע של ארבעת העונות, לאורם של השמש והירח. נקודת המוצא היא שהכל זורם ונמצא בתנועה, בבאופן דומה לדברי קוהלת שאמר שהכל הבל במובן של רוח.

     

    צורת הראש המעוגל שלנו מייצג את השמיים, והגוף המרובע שלנו, כשרגלינו למטה, מייצג את איכות האדמה. בשמיים יש ארבע עונות, חמש תנועות של כוכבי הלכת, תשע חלוקות ו-365 ימים. לבני אדם יש ארבעה איברים, חמישה אורגניזמים, תשעה פרקים ו-366 מפרקים. כשם שבשמיים יש חום, קור, רוח וגשם, כך הטמפרמנט של האדם מובחן על ידי נתינה וקבלה של שמחה וכעס, וכך גם אנשים חווים עודף וחסר. 

     

    כיס המרה מתפקד כמו שמיים, ריאות כערפל, כעס כרוח, טחול כרעם וכליות כגשם. מה שלמעלה ומה שלמטה מתמזגים כמו שהמקרוקוסמוס הוא שיקוף של המיקרוקוסמוס.

     

    כשאנו צועדים לאור הצ'י של השמיים, המיינד (mind) שלנו צלול ושליו כשמיים כחולים. אך אם נלך נגד האיחוד המתבקש, הפתחים בגופנו יחסמו מבפנים, שכבת השרירים תיעצר והצי המגן על גופנו יצא מהאיזון. החכם החי לאור הצ'י של השמיים והארץ, המוטבע בדרך המקצב הטרנספורמטיבי של ארבעת העונות, לא יחווה חולי.

     

    שמיים מייצגים איכות אבהית (איכות ינגית) ואדמה איכות אימהית (איכות יינית). אם נהיה קשובים להדרכתם של ההורים הללו, יין וינג, נחווה הרמוניה בכל רגע נתון.

     

    (מתוך "לימוד על ג'ינג ועל שן" והספר "שאלות פשוטות" של הקסר הצהוב- טקסטים מתוך הקלאסיקה הסינית).

     

    זמן שמיים וארץ

    המילה שן - SHEN - מציינת אצל הסינים את הנשמה או המיינד או הצ'י (אנרגיה) הנמצא בתוכנו. זו גם האנרגיה המייצגת את האש ואף את מה שמגיע מהלב. הסינים מדברים על השן המופק מן הצ'י הנדרש להתאמה עם ארבעת העונות הבאים לידי בטוי לאורך השנה אך גם במהלך היום:

    • כשהשמש זורחת במשך היום, ובאופן דומה בעונת הקיץ לאורך השנה, השן מתפשט, מתרחב ומשגשג. כשנחווה את הצמיחה וההתרחבות הזאת בתוכנו נחווה הזנה של השן. 
    • אנרגיה של סתיו לאורך השנה, או ערבו של יום הם איכות מסוג אחר שקוראת לנו להתכנס פנימה. אם נתמקד בהסתכלות הפנימית ונדאג לאחסן את השן שלנו, נזין אותו. 

     

    תנועה של קיץ ושמש היא מבפנים החוצה, ותנועה של סתיו וערב היא מחוץ פנימה. אם נהיה אחד עם האנרגיה הקיימת כרגע, מתוך נקודת התפיסה הטאואיסטית שהכל אנרגיה והכל בתנועה, נחיה בהתאמה עם היקום. עוד נוכל להזין את השן שלנו על פי עונות השנה במחשבה, באוכל, בעשייה או היעדר עשייה. בין אם נכיר בזה או לא, אנו חלק ממערכת אנרגטית מגוונת המשפיעה על האיזון שלנו.

     

    להיות בסוכה זה להיות ברגע הזה בין שמיים לארץ, כשנחווה את האיכויות המנוגדות הללו מחוץ פנימה, נחווה שמחה ונוכל להיות פתוחים לקבל את התורה. 

     

    להיות בין שמיים לארץ בסוכה (צילום: שי רוזנצוויג) (צילום: שי רוזנצוויג)
    להיות בין שמיים לארץ בסוכה(צילום: שי רוזנצוויג)

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים