שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המאבק על המוניטין
    בסינמטק צמצמו את מספר הקרנות "אודות המוניטין" משנודע כי הוא יוקרן קודם בכבלים

    למפיקי הסרט "אודות המוניטין" בבימויו של יורם כסלו היה רעיון חדשני ליחסי ציבור, כך לפחות הם חשבו. המפיקים, חיים הקלברג וחיים אבני מ"חלס הפקות", החליטו להריץ יוזמה שתשבור את כללי ההפצה המקובלים של סרט ישראלי, ותחשוף את הסרט "אודות המוניטין" בערוץ הסרטים בכבלים כשבוע לפני שהסרט ייצא להקרנה מסחרית בסינמטק. בסינמטק תל-אביב לא ידעו על היוזמה החדשה, ומשגילו אותה אתמול (יום ב') החליטו לבטל את ההקרנה. מאוחר יותר כשלובנו העניינים הסכימו להקרין את הסרט במשך שבוע ימים בלבד.

    "תקדים מסוכן"

    רחל ניר, מנהלת יחסי הציבור של הסינמטק אמרה: "אין מצב שסרט שמוקרן אצלנו בהקרנת בכורה יוקרן קודם בטלוויזיה. אנחנו לא מוכנים להישאר עם אולמות ריקים ולהפסיד כסף בעקבות היוזמה הזו". מנהל סינמטק תל-אביב, אלון גרבוז, אמר: "מדובר בתקדים מסוכן במיוחד היום כשמצב הסרט הישראלי כל-כך קשה. הקרנה מוקדמת בטלוויזיה היא מכת מוות להקרנות בבתי הקולנוע". לדברי גרבוז "מחלנו על כבודנו מכיוון שאנחנו מרגישים חובה לתמוך בקולנוע הישראלי, זאת למרות התנהגותם הלא מוסרית של מפיצי הסרט ויצריו. אם זה היה קורה בבית קולנוע פרטי, היו זורקים אותם מכל המדרגות ומגישים נגדם כתב תביעה".
    לאחר שהתברר למפיקי הסרט כי בסינמטק מתכוונים ברצינות לוותר על הקרנת הסרט אם יוקרן קודם בטלוויזיה, החליטו ללבן עניינים ולשלוח את במאי הסרט לישיבה בהולה בסינמטק. חיים הקלברג אמר: "מדובר באי הבנה, ההתדיינות מול הסינמטק נפלה בין הכסאות. חשבנו שמערך יחסי הציבור שלנו יידע אותם לגבי ההקרנה הטלוויזיונית ולא כך היה". הקלברג הוסיף ואמר כי לדעתו חשיפה טלוויזיונית תהווה תחליף למסע יחצ"ני עתיר תקציבים, והשמועה על איכות הסרט תעבור מפה לאוזן ותסייע לו בקופות בתי הקולנוע. "לצערי אין לי שישה מיליון צופים שיבואו לראות את הסרט, לכן אם יראו אותו בטלוויזיה 100 אלף איש ומתוכם 80 אלף ימליצו לחברים, יצאתי ברווח גדול. לאורך כל הסרטים שעשינו בעבר כמו 'שמיכה חשמלית', 'מר באום' ו'שחור', השיווק התמקד בשיטת 'מפה לאוזן', זו הדרך היחידה להגיע לקהל הישראלי. אני חושב שגם הפעם הניסיון ילמד אותנו אם אנחנו צודקים או טועים".
    כסלו עצמו חיזק את דברי הקלברג ואמר: "הפנייה לטלוויזיה היתה מודעת, אין מה לעשות, הקולנוע הישראלי מת. סרט מוצלח שזוכה ל-100 אלף צופים כמו "ההסדר" מכניס רווחים קטנים מאד על עלויות ההפצה, אז מה יש לי להפסיד?". לדברי כסלו מדובר בשיטה שאולי תביא את המהפך הצפוי ובמקרה הגרוע, אין לו מה לסכן. "ישנם במאים שעושים סרטים נפלאים שנעלמים מחוסר קהל ושנתיים מאוחר יותר כשהסרט שלהם מוקרן בטלוויזיה כולם נזכרים לומר 'איזה סרט עלא כיפאק', אז למה לא להקדים את השידור בטלוויזיה?".

    שתיין, פושע ומסומם

    בארץ אמנם לא מקובלת שיטת ההקרנה המוקדמת בטלוויזיה למרות שהיא אכן קיימת באירופה, אך עם זאת אין מדובר בפעם ראשונה שסרט שמוקרן בסינמטק הוקרן קודם בטלוויזיה. לפני כמה חודשים הוקרן בערוץ הסרטים סרטו של הבמאי ענר פרמינגר, "הגרעין הקשה", שאחר-כך הוקרן בצורה מצומצמת (4 הקרנות בלבד) בסינמטק.
    ההבדל בין סרטו של פרמינגר לזה של כסלו הוא בכך ש"הגרעין הקשה" נוצר במקור כסרט שמיועד לטלוויזיה בעוד ש"אודות המוניטין" הוא סרט קולנוע במהותו.
    על-פי הנהלת הסינמטק, לאחר ה"תקרית" המצערת, הוחלט להקרין את הסרט במועדו (5.7) במשך שבוע ימים.

    "אודות המוניטין" הוא סרטו הראשון של יורם כסלו כבמאי, שהקריירה הקולנועית שלו כמפיק זכתה להערכה רבה בארץ ובעולם. בין הסרטים אותם הפיק: "הדרך לעין חרוד", "שמיכה חשמלית ושמה משה", "החיים על פי אגפא", "שחור" ו"מר באום". זו גם הפעם הרביעית בה משתף כסלו פעולה עם אסי דיין.
    הסרט מורכב מקולאז' של דמויות בהן במאי ידוע בגיל העמידה ההופך לשתיין עלוב; פסנתרן מבטיח שמדרדר לפשע; רופא בכיר בבית חולים המכור לסמים; ואחות צעירה שהוריה מתעללים בה. ב"אודות המוניטין" משתתפים אסי דיין, אפרת בן צור, ניר לוי, איגור מירקורבנוב, אריק לביא, יצחק חזקיה, אסי לוי ויוסף כרמון.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים