להנקה יתרונות רבים לא רק לרך הנולד: מחקר חדש מגלה כי נשים שהניקו לאורך זמן רב יותר, היו בסיכון מופחת ללקות בסוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים). על המחקר החדש דיווח כתב העת JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקנית, בגליונו החדש.
ד"ר אליסון סטוב ועמיתיה מביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הארוורד ניתחו נתונים משתי קבוצות נשים גדולות שילדו. הקבוצה האחת כללה 83,585 נשים והשניה כללה 73,418 נשים. החוקרים שיקללו את הנתונים, והתחשבו בגורמים נוספים שעשויים היו להשפיע על הסיכון ללקות בסוכרת, ובהם עישון, פעילות גופנית ותזונה.
תוצאות המחקר גילו כי במהלך 15 השנים לאחר הלידה האחרונה, כל שנת הנקה הפחיתה את הסיכון ללקות בסוכרת מבוגרים בשיעור של 15 אחוז. "הריון הוא מצב המעודד סוכרת" הסבירו החוקרים, "הגוף מפתח עמידות לאינסולין מה שמעלה את רמות הסוכר בדם, וזו דרכו להבטיח שהעובר יקבל מספיק סוכר. אולם ההנקה הופכת את הקערה על פיה ויוצרת מצב נוגד-סוכרת".
החוקרים העריכו כי לאור תוצאות המחקר, סביר שאצל נשים שאינן מניקות עולה הסיכון ללקות בסוכרת. "המחקר הזה נותן עוד סיבה לעודד הנקה" אמרו החוקרים, "הן למען התינוק והן עבור האמהות".
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עומד שיעור ההנקה הכלל עולמי על לא יותר מ-35% במשך ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק. לעיתים קרובות מדי, אומרים בארגון, מזדרזות אמהות להשתמש בתחליפי חלב לתינוקות, המעודדים מחלות והתפתחות מאוחרת או לקויה של הילד.
על אף ממוצע ההנקה העולמי הנמוך, מציגים נתוני משרד הבריאות תמונת מצב מעודדת יותר אצלנו: על פי הנתונים, 85% מהיולדות בישראל בוחרות בהנקה. בגיל שלושה חודשים 70% מהיהודיות מיניקות. כשהתינוק בן חצי שנה מיניקות 46%מהיהודיות, ומוסיפות מזונות אחרים. רוב האמהות מפסיקות להיניק כיוון שהתינוק בכה ולא רצה להמשיך לינוק, או לאחר שלא היה להן, לדבריהן, מספיק חלב.