מה עושה לגוף הפחתה של 10% במשקל?

ירידה של 10% במשקל מורידה גם את לחץ הדם, את רמת הטריגליצרידים, את הכולסטרול הרע ואת הסיכון ללקות בסוכרת. ולא פחות חשוב: היא עושה טוב גם לסקס

ד"ר איתי גל עודכן: 19.02.06, 09:10

אנשים שמנים שמפחיתים ממשקלם 10% משפרים באופן דרמטי מדדים בריאותיים רבים, ביניהם לחץ הדם, רמות השומנים בדם והסיכון ללקות בסוכרת, ואפילו את חיי האהבה שלהם – כך עולה ממחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות.

 

כך, למשל, מחקר שערכו חוקרי אוניברסיטת אלבמה והמרכז לבריאות הציבור במרילנד שבארה"ב מצא שכל הפחתה של 1% במשקל הגוף גורמת לירידה של 1 מילימטר כספית בלחץ הדם הסיסטולי (המספר הגבוה) ושל 2 מילימטר כספית בלחץ הדם הדיאסטולי (המספר הנמוך).

 

אדם שלחץ הדם שלו 150/100, שיפחית ממשקל גופו 1%, יגיע ללחץ דם מופחת של 149/98. באופן דומה הפחתה של 10% ממשקל הגוף עשויה להביא להפחתה של 10 מילימטר כספית או יותר בלחץ הדם. המשמעות היא שאדם שהוגדר כסובל מיתר לחץ דם יכול להגיע לערכי לחץ דם תקינים גם ללא טיפול תרופתי.

 

כמה מחקרים אחרים מצאו שירידה במשקל מפחיתה גם את ערכי הטריגליצרידים והכולסטרול הרע ( LDL ) ומעלה את רמות הכולסטרול הטוב ( HDL).  מחקר שערכו מדעני אוניברסיטת אתונה סיכם 70 מחקרים שבדקו את השפעת ההפחתה במשקל על ערכי השומנים בדם. מעיבוד הנתונים עלה שהפחתה של 10% במשקל אצל מי שסבלו מעודף כולסטרול הביאה לרמות כולסטרול וטריגליצרידים תקינות.

 

ירידה במשקל מקטינה גם את הסיכון ללקות בסוכרת: מחקר של התוכנית האמריקאית למניעת סוכרת, שכלל יותר מ-3,000 אנשים שסובלים מהשמנת יתר, בדק מה קורה לגוף אחרי הפחתה של 7% ממשקל הגוף. מהמחקר עלה שירידה כזו במשקל מקטינה ב-58% את הסיכון ללקות בסוכרת.

 

ומה באשר לחיי האהבה? על פי מחקר שערכו חוקרי אוניברסיטת דיוק האמריקאית, הפחתה של 10% ממשקל הגוף שיפרה אצל הנבדקים את תחושת הביטחון בחיי המין. הנבדקים דיווחו שאחרי הירידה במשקל חשו מושכים יותר ונבוכים פחות לפשוט את בגדיהם ולשהות עירומים במחיצת בני זוגם.

 

"השמנה גורמת לעלייה בתנגודת הגוף לאינסולין, לשינויים במערכת העצבים ולתהליכים דלקתיים שמגבירים את הסיכון למחלות לב וכלי דם", אומר ד"ר אמיתי אלקיים, מומחה בכיר לרפואה פנימית בבית החולים שיבא. "העדויות המחקריות שהצטברו בשנים האחרונות מלמדות שפעילות גופנית והפחתה במשקל יכולות להביא לאיזון טוב יותר של כל המרכיבים שמוכרים היום כגורמים למחלות לב וכלי דם".

 
פורסם לראשונה 18.02.06, 23:44