מחקר: המזון שיפחית הסיכויים לאלצהיימר ב-40%

מחקר שנערך בארה"ב מצא כי דיאטה 'ים-תיכונית' הממעטת בבשר וחלב, ומרבה בשמן זית, ירקות, פירות ודגים מפחיתה את הסיכון ללקות באלצהיימר ב-40 אחוז

ד"ר איתי גל עודכן: 20.04.06, 10:12

תזונה ים-תיכונית העשירה בדגים, פירות, ירקות ושומנים בלתי רווים דוגמת שמן זית ומופחתת בשר ומוצרי חלב – מפחיתה את הסיכון לפתח אלצהיימר בשיעור של עד 40 אחוז, כך מגלה מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קולומביה בארה"ב. המחקר דווח בכתב העת Anuals of Neurology בגליונו החדש.

 

במחקר השתתפו 2,258 תושבי ניו יורק שחולקו לשלוש קבוצות, בהתאם לסוג התזונה שלהם. החוקרים עקבו אחר הנבדקים במשך ארבע שנים, במהלכם שיעור הלוקים באלצהיימר היה נמוך ב-20 עד 40 אחוז אצל אלה שכללו בתזונתם דגים, פירות, ירקות ושומנים בלתי רוויים והמעיטו באכילת בשר וחלב.

 

לדברי החוקרים, סוד הקסם נעוץ בתזונה הכוללת, ולא במרכיב תזונתי אחד: "הצירוף של תזונה ים-תיכונית כוללת מזונות רבים, כך שלא ניתן לדעת מה מהמזונות גרם להפחתת הסיכון לאלצהיימר", אמרו החוקרים.

 

אחת ההשערות שהעלו החוקרים כי שמרכיבי התזונה הים-תיכונית הידועים כמפחיתים את הסיכון ליתר לחץ דם ומחלות לב, הם בעלי השפעה דומה על כלי הדם המוחיים. בנוסף, המזונות הכלולים בתזונה הים-תיכונית בעלי אפקט נוגד חימצון, מה שעשוי להסביר את האפקט המגן מפני המחלה.

 

בישראל חיים כיום כ-70 אלף חולי אלצהיימר, ועד שנת 2020 צפוי המספר להגיע לכ-120 אלף איש ואישה. החולים לוקים בניוון מוחי, המתחיל בשיכחה ובלבול, ממשיך בהפרעות נפשיות וחוסר יכולת לזהות קרובים ועצמים, עד לניתוק כללי מהסביבה, שיתוק ומוות. את המחלה לא ניתן לאבחן מבעוד מועד ואין לה, נכון להיום, כל ריפוי.

 
פורסם לראשונה 19.04.06, 23:08