"אתם מה שאתם אוכלים": בשביל רייצ'ל בלר, המשפט הזה הוא הרבה יותר מקלישאה. היא מאמינה כי בכוחו של המשפט הזה להציל חיים. בלר, דיאטנית קלינית אמריקנית, נלחמת בסרטן דרך התזונה. את ה"אני מאמין" הזה שלה היא מגבה ב-7,000 מחקרים שלדעתה הוכיחו כי לתזונה שלכם יש כוח חיובי, אך גם הרסני.
בלר, 38, דיאטנית קלינית, והנשיאה והמייסדת מכון "Beller Nutritional" בבוורלי הילס, מבקרת בימים אלה בישראל. במסגרת הביקור היא לא רק מתחזקת את השורשים הישראליים שלה ומתרגלת את העברית, אלא גם מסיירת בשווקים וברשתות השיווק כדי לגלות את העדפות המזון של הישראלי המצוי. "ההורים שלי נולדו כאן ואני מאוהבת בישראל" היא מספרת בראיון ל-ynet, רגע לפני שהמטוס שלה ממריא בחזרה לארצות הברית, "יש לי שורשים עמוקים כאן. זה לא הביקור הראשון וגם לא האחרון שלי כאן".
ברשימת המטופלים של מכון התזונה של בלר בבוורלי הילס אפשר למצוא רשימה ארוכה של סלבריטאים הנעזרים בשירותיה, ביניהם גם שריל קרואו ולורה דרן. בלר מנחילה לפציינטים שלה את עקרונות התזונה הנכונה, ומדריכה אותם אילו מוצרים ספציפיים כדאי לצרוך מתוך השפע האדיר שהשוק מציע. "הנחיה המדויקת יעילה במיוחד לכוכבים", מסבירה בלר, "הם לא עורכים את הקניות בסופרמרקט בעצמם, אלא שולחים לשם את העוזרים שלהם".
בראש ובראשונה, בלר חביבה על אנשי התעשייה בזכות הדרך הבריאה שהיא מציעה לירידה ועלייה במשקל. "לשחקנים שנדרשים בתוך זמן קצר להעלות או לרדת במשקל כדי לגלם תפקיד מסוים, תזונה בריאה היא קריטית", היא אומרת. "לשחקנים שצריכים להשמין אני ממליצה להרבות בשתיית שייקים פרוטאיניים וגם לאכול הרבה שזיפים מיובשים, שקדים ואגוזי מלך. זה לא גורם שום נזק לגוף, ודאי לא כמו גלידה או מאכלים עתירי שומן, כפי שרבים מהם מונחים לעשות למטרת השמנה".

עדיף להתחיל כשקטנים, אבל אף פעם לא מאוחר. בלר (צילום: ג'פרי ניולן)
זה נשמע יותר כמניפסט של כת תזונה. לא חושדים שאת איזה גורו, במקום להיצמד לטיפולים הרפואיים הקונבנציונליים בסרטן?
"חשוב לי להדגיש שאנחנו רפואה משלימה, שמלווה את הטיפול הרפואי הקונבנציונלי ולא באה נגדו. אבל גם לאמרות שלנו יש בסיס מדעי רחב של אלפי מחקרים שהראו כי התזונה שומרת על הבריאות".
מתי צריך להתחיל להקפיד על עקרונות התזונה הנכונה כדי למנוע סרטן?
"החינוך הזה צריך לבוא מילדות. אבל אף פעם לא מאוחר להתחיל לאכול בריא, וההוכחות נמצאות במדע".
במשך עשר שנים השתתפה בלר במחקר רחב היקף שמצביע על ההשפעה הגדולה של תזונה נכונה על צמצום הופעה חוזרת של סרטן שד. המחקר שלה מצא כי בקרב נשים שחלו בסרטן שד רגיל צומצמה התחלואה החוזרת לרמה של 24%, ובקרב נשים עם עבר סרטני תלוי אסטרוגן ירדה התחלואה ל-42%. את התובנות שאספה במסגרת מחקר זה ומחקרים אחרים מנחילה בלר ללקוחותיה שלה, ולמאות אלפי הקוראים שנחשפים למדור התזונה הקבוע שלה במגזין "גלאמור".
הנה כמה מהיסודות של הדיאטה מונעת הסרטן של בלר: