חולת אפילפסיה? חלק מהתרופות שאת נוטלת עלולות לפגוע בעוברך: מחקר מעקב אחר הריונות והפלות במחוז הנגב מ-1998 עד 2007, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון והמרכז הרפואי סורוקה, גילה כי נטילת תרופות הנוגדות או המפחיתות את הפעילות של חומצה פולית במהלך הטרימסטר הראשון להריון (עד השבוע ה- 12) מכפילה את הסיכון שהעובר המתפתח יסבול ממומים.
המחקר רואה אור בימים אלה בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology, והוא פרי עבודתם של צוות חוקרים שכלל אפידמיולוגים, רופאי ילדים, פרמקולוגים קליניים וגינקולוגים, שבחנו לידות והפלות מסיבות רפואיות במחוז
הנגב מ- 1998 ועד 2007. המחקר, שבוצע במחלקה לאפידמיולוגיה והערכת שירותי הבריאות מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כלל מידע ממחוז הדרום של שירותי בריאות כללית על נטילת תרופות הנוגדות חומצה פולית על ידי נשים הרות, ומידע על הלידות והתינוקות שנולדו בתקופת המחקר במרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה".
84,832 תינוקות נבדקו על-ידי צוות המחקר, שבחן את ההשפעה של שתי קבוצות של תרופות במהלך ההריון המונעות את הפעילות של החומצה הפולית בגוף. קבוצה אחת כללה את התרופות טרימתופרים, סולפלזין ומטותרקסאט.
קבוצת התרופות השניה הידועות כמורידות את הריכוז של החומצה הפולית בדם וברקמות באמצעות מנגנונים שונים,כללה בעיקר תרופות לטיפול באפילפסיה: קרבמזפין, פניטואין, למוטריג'ין, חומצה ואלפרואית, פירמידון ופנוברביטל.
תוצאות המחקר הצביעו על כך שחשיפה לנוגדי חומצה פולית בטרימסטר הראשון להריון יותר ממכפילה את הסיכון למומים בעובר. עוד נמצא כי הסיכון למומים בצינור העצבי כמו שדרה שסועה (בלט של עצבי חוט השדרה עקב פתח בחוליה אחת או יותר בעמוד השדרה) ומומים במוח העובר, גבוהים פי 6 בקרב נשים שנטלו תרופות נוגדות חומצה פולית בהשוואה לנשים שלא נטלו. בעקבות הממצאים החדשים, ממליצים החוקרים לרופאים המטפלים להימנע במידת האפשר ממתן התרופות הללו לנשים השוקלות הריון.
שימוש בחומצה פולית בקרב נשים בישראל הצליח להוריד בשנים האחרונות את שיעור התינוקות הסובלים ממומים בתעלת העצבים, הכוללים גם נכות, נזק מוחי ואפילו תמותה. חומצה פולית היא נגזרת של ויטמין B ונטילתה מומלצת כתוסף תזונה לנשים בגיל הפוריות 3 חודשים לפני היריון מתוכנן, ובמהלך השליש הראשון להריון.
חומצה פולית (ויטמין B9) חשובה לבניית כל תאי הגוף ומסייעת להתפתחות תקינה של המוח ושאר מערכות הגוף של
העובר. משרד הבריאות ממליץ לנשים בגיל הפוריות לקבל תוסף של 0.4 מיליגרם חומצה פולית, מדי יום. חומצה פולית נמצאת בירקות ירוקים וכן בעגבניה ופלפל (לא מבושלים) וגם בקטניות. ישנם מזונות כמו דגני בוקר או לחמים ממאפיות מסויימות המועשרים בחומצה פולית.
נטילת חומצה פולית על פי ההמלצות מקטינה ב- 70% את הסיכון למומים מולדים פתוחים בתעלת השדרה (NTD, ספינה ביפידה) שגורמים לנזק קשה למוח, לסכנה של תמותת העובר או התינוק, או לנכות לכל החיים. החומצה הפולית מסייעת להקטין בכ-30% את הסיכון למומים מולדים בלב, בגפיים ובכליות. היא מקטינה בשיעור של 30%-20% מומים כמו חך שסוע או שפה שסועה.