פייק ניוז, הסתה, תמיכה בארגוני טרור, מניפולציה, אובדן פרטיות, השפעות פסיכולוגיות וצמא ללייקים: בעשור האחרון המרשתת הפכה ממרחב אידיאליסטי, דמוקרטי וליברלי - למקום שנתפס כאיום של ממש על החברה. עכשיו, מי שהמציא את ה-World Wide Web לפני יותר מ-30 שנה, משיק יוזמה של שינוי ומגייס את ענקיות הטכנולוגיה.
1 צפייה בגלריה
טים ברנרס לי
טים ברנרס לי
טים ברנרס-לי
(צילום: Shutterstock)
טים ברנרס-לי, שפיתח את מערכת ההיפרטקסט העולמית בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, משיק עכשיו במסגרת עמותת ה-WWW, את "חוזה הרשת" - יוזמה שנועדה לחזק את הכוח של הרשת למען הטוב. בחודש מרץ האחרון פרסם את עיקרי המתווה שלו לתיקון הרשת, אז טען כי המרחב המקוון נמצא בנקודת מפנה מסוכנת וקרא לפעולה עולמית.
אל היוזמה של ברנרס-לי כבר הצטרפו ענקיות טכנולוגיה דוגמת גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט, וגם שמות קטנים יותר כמו דאק דאק גו (מנוע החיפוש האנונימי), רדיט - אתר הדיונים, וגיטהאב. הסעיפים העיקריים של החוזה כוללים התייחסות לצמצום הפער הדיגיטלי ולהבטחה כי הרשת תמשיך להיות מרחב נגיש וזמין לכל אדם, וכן התייחסות לשמירה על מידע ועל פרטיות המשתמשים. בסך הכל, החוזה מכיל כ-76 סעיפים שונים, אולם החברות המצטרפות לא נדרשות להסכים לכולם.
בריאיון לרשת CNBC אמר מנכ"ל העמותה, אדריאן לאבט, "אנחנו משיקים את החוזה של הרשת עבור תוכנית הפעולה הגלובלית הראשונה לשמירה על הרשת ככוח של טוב. אנחנו מחברים בין תאגידים, ממשלות ואזרחים מכל העולם, שמצהירים על הדברים שצריך לעשות כדי להשיב את הרשת אל מסלולה". בנוסף, התייחס לנושא המודעות הפוליטיות ברשתות החברתיות, וקרא ל"מורטוריום" - השעיה מוחלטת של מודעות פוליטיות בתקופה הקרובה, לפחות בבריטניה הניצבת לפני מערכת בחירות.