חברת הספורט-טק הישראלית WSC Sports חתמה על הסכם עם חברת אמזון, במסגרת שידורי ליגת הכדורגל האנגלי בהם החלה אמזון בחודש שעבר. ל-ynet נודע כי הטכנולוגיה של WSC משמשת את אמזון להפעלת תכונת ה"רנטגן" (X-Ray), שנותנת לצופים אפשרות לקבל תקצירי וידאו מהמשחק באמצעות בינה מלאכותית במקביל לשידור החי.
הכניסה של אמזון לשידור משחקי כדורגל בבריטניה היתה הנושא המדובר במדינה, בין הברקזיט למגזיט, אך בשום שלב לא נחשפה העובדה, שטכנולוגיה ישראלית מעורבת בשידור. אמזון רכשה זכויות שידור ל-20 משחקי פרימיירליג, שלראשונה משודרים בסטרימינג בשירות אמזון פריים וידאו ולא בערוצים בתשלום בלוויין (Sky) או בכבלים (BT). במהלך חודש דצמבר שודרו עשרה משחקי כדורגל על ידי אמזון. המהלך נחשב לראש החנית במאמץ של אמזון וחברות כמו פייסבוק, טוויטר ואפל להיכנס לתחום שידורי הספורט.
בחברת WSC אישרו כי נחתם הסכם עם אמזון אך נמנעו מלהתייחס לפרטי ההסכם או לשיתופי הפעולה שצפויים בין השתיים. WSC מפתחת טכנולוגיית בינה מלאכותית שמנתחת שידור חי של משחקי ספורט, מזהה אירועים משמעותיים במשחק ומייצרת סרטונים לפי הגדרות גוף השידור או הגולשים. כיום יודעת החברה לטפל ב-15 ענפי ספורט ויש לה הסכמים עם יותר מ-100 גופי ספורט בעולם, בהם ליגות בולטות כמו ה-NBA בארה"ב, הבונדסליג בגרמניה, ליגת הגולף האמריקאית PGA Tour וגופי שידור כמו Turner Sports, אמזון, Warner Media ועוד רבים, שהחברה רומזת עליהם אך לא חושפת את שיתופי הפעולה איתם.

4 צפייה בגלריה
משחק בפרמיירליג. רגילים לצפות ב-Sky
משחק בפרמיירליג. רגילים לצפות ב-Sky
משחק בפרמיירליג. רגילים לצפות ב-Sky
(צילום: GettyImages )

מנכ"ל WSC Sports, דניאל שיכמן, אומר בשיחה עם ynet, כי החברה צומחת בקצב מהיר בשנים האחרונות ומתרחבת לשווקים באסיה, בין השאר עם הסכמים עם ליגות הכדורגל והכדורסל של יפן. "בחמש השנים האחרונות החברה מכפילה את עצמה מדי שנה, גם בכמות ההכנסות, גם בכמות הלקוחות וגם בכמות העובדים, ואנחנו ממשיכים בקצב הזה גם ב-2020", אומר שיכמן.
איך עובדת הטכנולוגיה של WSC? באמצעות ניתוח שידור הטלוויזיה החברה מאמנת את הבינה המלאכותית לזהות את המהלכים במשחק. הטבעת כדור במשחק כדורסל שונה כמובן מבישול שער בכדורגל או מהובלת כדור לבור בגולף. המערכת מזהה את השחקנים, את השופט, את התנועות האופייניות למשחק ואת אורך המהלכים הרצוי בתקציר. מה שמסייע לעשות זאת היא העובדה שזוויות הצילום במשחקים זהות, וגם התנהגות השחקנים והשופטים דומות. הטכנולוגיה מסתייעת גם בצלילים מהשידור, שמאפשרים לדעת מתי אירוע הוא מלהיב או מעורר מחלוקת או מתי יש עבירה, וגם במידע הטקסטואלי שמועלה על המסך.
4 צפייה בגלריה
דניאל שיכמן מנכ"ל WSC Sports
דניאל שיכמן מנכ"ל WSC Sports
שיכמן. "אפשר להגיד שהמצאנו את הקטגוריה"
(צילום: יונתן תמיר)

לאחר שמאמנים את המערכת עם אלפי דוגמאות, היא לומדת את תבניות המשחק ומתחילה לזהות בעצמה את מהלכי המשחק. גופי השידור, שמפעילים את הטכנולוגיה של WSC, הם אלה שקובעים את כללי העבודה: אילו סרטונים יופקו במהלך המשחק ובאיזה עיתוי, ולאילו יעדים הם יופצו: באתר, בפייסבוק וכו’. חלק מהגופים לקחו את הטכנולוגיה רחוק יותר, ואתר ה-NBA למשל מאפשר לגולשים לבחור בעצמם מה יראו בסרטונים, באמצעות בוט שמנחה אותם בבחירה.
למה זה כדאי לגופי השידור? קודם כל כי זה משאיר הרבה צופים מול המסך, ומצרף אליהם צופים נוספים, בעיקר צעירים יותר, שמעדיפים להסתפק במהלכים החשובים ובתקצירים. שנית, המעקב אחר העדפות הגולשים מאפשר לחברות להבין טוב יותר מה הם רוצים, ממש כמו בחנות אמזון או עלי אקספרס, ובעזרת ייצור סרטונים שמותאמים לטעם הגולשים להשיג יחס המרה משופר והכנסות נוספות.

4 צפייה בגלריה
ספורט-טק  WSC Sports
ספורט-טק  WSC Sports
לצפות בסרטונים שייצרה בינה מלאכותית
(צילום: יח"צ)

אתם פוגשים עוד חברות ספורט-טק ישראלות שמתחרות מולכם?
"לא מולנו, אבל בתחומים משלימים. למשל חברות כמו פלייסייט (Playsight), שעסוקות יותר בצילום ובייצור התוכן ולא בעיבוד שלו, או חברות כמו מינט מדיה (Minute Media), שעובדים כאתר תוכן, ישירות מול הצופים".

אז מול מי אתם מתחרים בעצם?
"יש חברות שמאפשרות יצירת סרטונים ידנית, פחות אוטומטית. אנחנו היחידים שעובדים בסדר גודל הזה. חד משמעית אפשר להגיד שהמצאנו את הקטגוריה ולכן גם אנחנו עובדים עם המון גופים בעולם. התחרות הכי קשה שלנו היא הצורה שבה הלקוחות רגילים לעבוד. לכל אחד יש צי של עורכי ווידאו, ויש צורת עבודה מובנית של איך יוצרים תוכן. אנחנו מציעים להם שינוי תפיסה, ואת זה קשה להם לעשות”.
4 צפייה בגלריה
טורניר קול אוף דיוטי
טורניר קול אוף דיוטי
טורניר e-Sports. הספורט של העתיד
(צילום: אבי חי)

אתם אומרים להם – אפשר לפטר את עורכי הווידאו, הבינה המלאכותית תעשה את העבודה טוב יותר?
"לא צריך לפטר את עורכי הווידאו, אלא שמעכשיו הם יכולים להתמקד בסיפורים, כתבות עומק, בליווי השחקנים מאחורי הקלעים. את הדברים הטכניים המכונה יכולה לעשות. לפני שה-NBA עבדו איתנו, הם היו מייצרים 30-40 סרטוני "הרגעים הגדולים" ביום, עכשיו הם מייצרים 3000. זה מאפשר להם גם להתאים את הסרטונים לפלטפורמה. כי מתברר שביוטיוב הביצועים הכי טובים באים אחרי וידאו של 10 דקות, בפייסבוק אחרי וידאו של 2.5 דקות ובאפליקציה שלהם זה וידאו של דקה”.

איפה אתה רואה את ההתפתחות הבאה שלכם?
"התחלנו לתמוך עכשיו ב-e-Sports. עשינו טורניר של קאונטר סטרייק. ל-NBA יש ליגה של אי-ספורט (NBA2K) וגם שם ניתחנו ועשינו תקצירים. זה תחום שהאקוסיסטם בו הוא מאוד חדש ואנחנו לומדים אותו עם כולם. הוא אמור להיות אחד התחומים הכי צומחים בעולם ולכן אנחנו בודקים אם זה מתאים בשבילנו”.
חברת WSC Sports הוקמה בשנת 2011 על ידי דניאל שיכמן, אביב ארנון, שמוליק יפה וחי גל. לפני כמה חודשים השלימה החברה סבב גיוס הון C בהיקף 23 מיליון דולר דולר בהשתתפות קרנות השקעה בינלאומיות משמעותיות, מה שמעיד על הפוטנציאל העסקי שטמון בחברה. סך כל ההון שגייסה מגיע ל-39 מיליון דולר. החברה מעסיקה 130 עובדים בישראל ובמספר מקומות נוספים בעולם, ומתכוונת השנה לחצות את רף 200 העובדים.