שלוש שנים אחרי שאינטל רכשה את הסטארט-אפ הישראלי ריפליי (Replay), החברה מממשת את ההבטחה שמצאה בו אז: בהכרזה בתערוכת CES, שנחשפת הלילה (יום ג') לראשונה ב-ynet, מציגה אינטל את הדור הבא בטכנולוגיית הצילום הוולומטרי, שמאפשרת לשדר משחק ספורט לכל אורכו בתלת-ממד ומעשרות זוויות צילום ומרחקי צילום. אינטל ואמזון מכריזות על שיתוף פעולה שבמסגרתו מעלה אינטל פטה-בייטים של נתונים לענן של אמזון ולאחר מכן מעבדת אותם בשרתים עתירי ביצועים ויוצרת באמצעותם את ערוצי השידור.
הטכנולוגיה המקורית של ריפליי מייצרת סרטונים קצרים בתלת-ממד, שמשקפים מהלכים בודדים של הכדור. שני כלים - "360" ו-"Be The Player" - מאפשרים לייצר סרטון של מהלך הבקעת השער מכל הזוויות או מזווית הראייה של השחקן שכבש את השער. היכולת הזו מושגת באמצעות עשרות מצלמות 5K שמסודרות מסביב למגרש הכדורגל, הכדורסל או הפוטבול. השילוב ביניהן יוצר פיקסלים מרחביים (וולומטריים) שבאמצעותם ניתן לייצר מצלמות וירטואליות בכל נקודה במרחב.
"מה שאנחנו עושים עכשיו בענן, זה בערך להמציא את הגלגל, ואני לא מגזים", אומר דודי בנעיון, מנכ"ל אינטל ספורט ישראל ומנהל הפיתוח של אינטל ספורט העולמית. "אין אף אחד שמתעסק עם כזו כמות של נתונים ואין אף אחד ששואף להגיע ליכולת להציג כזו כמות נתונים בזמן אמת בשיהוי (Latency) נמוך וברוחב פס גבוה".
4 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים של אינטל ב-CES
מסיבת העיתונאים של אינטל ב-CES
מסיבת העיתונאים של אינטל ב-CES
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
טכנולוגיית ריפליי של אינטל
טכנולוגיית ריפליי של אינטל
טכנולוגיית ריפליי של אינטל
(צילום: אינטל)
שוק שידורי הספורט העולמי מגלגל מאות מיליארדי דולרים בשנה. שוק זכויות השידור האמריקאי לבדו מוערך ביותר מ-21 מיליארד דולר בשנה. אבל המגרש הזה מתחיל לרעוד מתחת לרגליים של הנהלות הליגות: קהל האוהדים משתנה והוא לא מסתפק יותר בצפייה בטלוויזיה כמו פעם. בליגת הכדורסל ה-NBA ובליגת האלופות בכדורגל צופים בעיניים כלות ברייטינג המצטמצם ואילו בליגת הפוטבול ה-NFL מחזיקים אצבעות שזה לא יקרה גם להם. הצלחה נמדדת היום בכמות הציוצים של אוהדים, בכמות העוקבים ב-Reddit ובכמות חיפושים בגוגל. מספר הפודקאסטים שעוסקים בספורט גדל במהירות וכך גם התנועה בפלטפורמות ספורט אונליין ייעודיות.

משחקים שלמים? לצעירים אין פנאי

לדור הצעיר אין כסף, או פנאי, לצפות במשחקים שלמים. הם גם מתרחקים מהטלוויזיה בסלון, ששייכת כידוע לדור הישן. המילניאלס מעדיפים לצפות רק ברגעי השיא, מהמחשב או מהטלפון, אולי בכלל להיכנס לערוץ טוויץ' רלוונטי, ובלי לשכוח את החיים עצמם: קבוצות הוואטסאפ, הפיד בפייסבוק וכל שאר הדברים שהם לא ספורט. הכל בו-בזמן. מצב הדברים הזה מהווה איום אמיתי על המודל הכלכלי של הליגות הגדולות.
זו הסיבה שבהנהלות הליגות מדברים עכשיו על Next Gen Telecast, השידור של הדור הבא. למשבצת הזו בדיוק נכנסת אינטל, עם הכלים הנכונים לתקופה: טכנולוגיה שמציעה גיימיפיקציה, חוויית משתמש דמויית משחק מחשב, שמאפשרת לשלוט בזוויות הצילום ולתקצר חלקים מהמשחק. כך יוצא שרשימת הלקוחות של אינטל ספורט כוללת את ה-NFL, ה-NBA ולה ליגה (LaLiga), ובכירי הנהלות החברות מעורבים בנושא אישית.
"מה שאנחנו מציגים עכשיו זה הדור הבא, גירסה וולומטרית של המשחק כולו", אומר בנעיון, "לעבור ממוד של תמונה בודדת למוד שידור בפריים-טיים זה אתגר מטורף". הוא מסביר שהווידאו מכל המצלמות מגיע למערכת של אינטל באצטדיון, שמכווצת אותו ומעלה אותו לענן, שם מבצעים את העיבוד שהופך אותו לתלת-ממדי ויוצרים את עשרות המצלמות הווירטואליות. כדי לעשות את כל זה על פני משחק שלם, צריך משאבי מחשוב חזקים במיוחד, שמטפלים ב-3 טרה בייט של נתונים לדקה, וגם יכולת משאבי ענן תואמת. את זה עוד לא עשו עד כה.
יכולת יצירת זוויות הצילום ומרחקי הצילום היא החלק המלהיב בטכנולוגיה של אינטל ספורט: היא מאפשרת למקם מצלמה וירטואלית בכל מושב באצטדיון, על כתפו של השופט או על מצחו של מסי. בניגוד למצלמות פיזיות, שמותקנות על קסדות שחקני פוטבול, המצלמות הווירטואליות של אינטל מייצרות תמונה יציבה ולא קופצנית. באחד הסרטונים שמדגים בנעיון המצלמה ממוקמת על הכדור, ולראשונה אפשר לחוות מה מרגיש כדורגל כשהוא מובקע אל תוך השער.
4 צפייה בגלריה
דודי בנעיון וג'יימס קראוונה, אינטל
דודי בנעיון וג'יימס קראוונה, אינטל
דודי בנעיון (משמאל) עם מנכל אינטל ספורט העולמי, ג'יימס קראוונה
(צילום: אינטל)
היכולת הזו היתה קיימת כבר בטכנולוגיה המקורית של ריפליי, אבל תחת ניהולה של אינטל היא התקדמה משמעותית. "כשאינטל קנתה את ריפליי היתה לה יכולת טכנולוגית אבל לא מוצר", מסביר בנעיון, "בשלב הראשון יצאנו עם שני המוצרים הראשונים. במקור לקח כמה דקות לייצר סרטון בודד ואנחנו הורדנו את זה לפחות מ-30 שניות. עבדנו גם על החלק הענני ועכשיו אנחנו עושים עשרות סרטונים בשנייה אחת ומשפרים את המהירות יותר ויותר כל הזמן".
אחד האתגרים שהחברה עדיין מתמודדת איתם עם בעיית השיהוי, שנגרם כשאתה מעבד כמויות אסטרונומיות של נתונים ומעלה אותם לענן לפני שאתה יכול לשדר אותם. התוצאה היא עיכוב של כמה עשרות שניות אחר השידור החי ובאינטל משקיעים מאמץ רב בהפחתה נוספת של השיהוי. בעייה נוספת היא פס הקול של השידור, שאינו ממוקד וירטואלית כמו הצילום. לדברי בנעיון החברה בוחנת טכנולוגיות שמאפשרות להקליט צליל ממוקד בשחקן מסויים, בשופט, בכדור, וכשתהיה טכנולוגיה כזו שתגיע לבשלות, היא תשולב במערכת.

כל אחד והמצלמה הווירטואלית שלו

הטכנולוגיה של אינטל ספורט כבר פרושה בכמה עשרות אצטדיונים ואולמות של הליגות הגדולות בארה"ב ובספרד ושל קבוצות נוספות, כמו למשל ארסנל, מנצ'סטר סיטי בבריטניה ומכבי תל אביב בישראל. העברת שידורים של משחקים שלמים תתחיל ככל הנראה בעונה הבאה של ה-NFL בארה"ב, אם כי הכרזה רשמית על כך טרם נמסרה.
השימוש בטכנולוגיה החדשה ייעשה מתוך האפליקציה של ה-NFL. בשלב הראשון יוכלו המשתמשים לבחור את המצלמה הרצויה להם מבין כמה אפשרויות, אחת מהן היא ערוץ בחירת הבמאי שינתב עבורם את הזוויות הטובות ביותר. בשלב מאוחר יותר תוצע האפשרות לכל משתמש לבנות את המצלמה הווירטואלית הייחודית שלו. בנעיון אומר שהיכולת הטכנולוגית הזו כבר קיימת, אבל שלפי המחקרים שלהם, מרבית המשתמשים כיום מעדיפים זוויות מוכנות מראש. כשהציבור יהיה מוכן לטכנולוגיה החדשה, גם אינטל תהיה מוכנה.
4 צפייה בגלריה
מיילס סנדרס חוגג
מיילס סנדרס חוגג
ליגת ה-NFL. בקרוב ב-360 מעלות
(צילום: רויטרס)
שימוש נוסף, מקצועי יותר, בטכנולוגיה, יהיה עבור המאמנים והשחקנים. למשל יצירה אוטומטית של אוסף כל המהלכים של כל שחקן, שיועברו אליו אישית לאחר המשחק לצורך ניתוח והשתפרות. או יצירת הדגמות עבור מאמני הקבוצות, שיוכלו להראות לשחקנים מהזווית המתאימה ביותר את התרגיל או האסטרטגיה שהם רוצים ליישם. בעתיד ייתכן שנראה שימוש תוך כדי המשחק, לזיהוי היחלשות של שחקן למשל.

הכל התחיל בפאב בתל אביב

הסיפור של ריפליי התחיל ב-2010: כמה חברים ישבו בפאב בתל אביב, צפו בשידור חי של משחק כדורגל וחשבו כמה טוב היה לראות את השער מהזווית של החלוץ שבעט. שניים מהם, אביב שפירא ומתאו שפירא, הקימו ב-2011 את ריפליי ביחד עם אורן יוגב. בהמשך נוצר שיתוף פעולה עם אינטל שהסתיים ברכישת החברה על ידי ענקית השבבים ב-2016.
כיום מרכז הפיתוח של אינטל ספורט בתל אביב, שהוקם על בסיס מרכז הפיתוח של ריפליי, הוא המרכז הגדול מבין שלושה (כולל ארה"ב וסין) שמנהלת אינטל ספורט בעולם. "המרכז בישראל הוא לב הפיתוח הטכנולוגי של הצילום הוולומטי, ואנחנו מתכוונים להמשיך להיות חלוצים בכל נושא הקשור בטכנולוגיה הוולומטרית על כל הווריאנטים שלה", אומר בנעיון. הכותב הינו אורח חברת LG בלאס וגאס