"התחלנו את השיעור והכל היה בסדר, אבל פתאום נכנסו חמישה אנשים. אחד היה עם תמונה מפחידה של דוב עם עיניים זוהרות. הם התחילו לנגן סרטונים של קניבליזם, פורנו ורציחות". כך מתארת ש', תלמידת כיתה ח' מאזור השרון, את המפגש הראשון שלה עם תופעת ה"זוםבומבינג" במהלך שיעור ערבית שהתנהל על גבי פלטפורמת זום הפופולרית.
2 צפייה בגלריה
ילדה מול מחשב
ילדה מול מחשב
"ריטוש כלבים ופדופיליה". בריונות גם בזום
(צילום: shutterstock)
"זוםבומבינג" היא תופעה מדאיגה, שצברה פופולריות יחד עם פלטפורמת הווידאו צ'אט, ובה אורחים בלתי קרואים נכנסים לשיחות זום ומטרידים את המשתתפים בשלל דרכים. אלה יכולים להיות פעילי ימין קיצוני שמציפים תכנים אנטישמיים בשיחות של קבוצות יהודיות, טרולים שנכנסים לדיוני זום פומביים, או סתם תלמידים משועממים שמתחברים ממשתמשים אנונימיים ומציקים לבני כיתתם.
כשמדובר בתלמידים צעירים, התופעה הופכת משולית למסוכנת, שכן היא חושפת את הילדים למראות לא נעימים בלשון המעטה, דווקא במרחב כיתתי שאמור להיות בטוח. "היה גם מקרה של אדם שנכנס לשיחה ועישן סיגריה והתחיל לקלל", מספרת ש', שהיא וחבריה לשכבה הספיקו להיחשף בשבוע החולף לשורה של מעשי "זוםבומבינג" בדרגות שונות.
משבר הקורונה העולמי דחף לטרנספורמציה דיגיטלית משמעותית של מערכת החינוך, אבל להאצת התהליך יש גם מחיר: החל מהעמקת פערים טכנולוגיים ועד לחוסר יכולת להתמודד עם בריונות והטרדות בפלטפורמה, שנובעת בין היתר מחוסר היכרות עם הטכנולוגיה. ש' מספרת שהיא דווקא נהנית משיעורי זום באופן כללי, ועדיין הייתה מעדיפה ללכת לבית-הספר כרגיל. בבית הספר שלה זום היא הפלטפורמה המועדפת על המורים והמורות, לצד וואטסאפ.
תגידי, את פוחדת? "מאוד. אני לא בטוחה שאשתתף בשיעור הבא, יכול להיות שאבקש מהמורה לשלוח לי סיכומים של השיעור. היום נכנס מישהו לשיעור בכינוי 'אמיר חצרוני', והתחיל לקלל עד שהמורה הוציאה אותו".
2 צפייה בגלריה
טלפון עם אפליקציית זום
טלפון עם אפליקציית זום
המורים לא משתלטים. אפליקציית זום
(צילום: Shutterstock)
מאז החלו הפרסומים על התופעה, במקומות מסוימים בעולם אסרו על שימוש בפלטפורמת זום במסגרת חינוכית - ובייחוד בשיעורים של כיתות צעירות. בתגובה, בזום שחררו הגדרות אבטחה נוספות שנועדו להבטיח התמודדות חלקה יותר עם הטרדות מהסוג הזה בפלטפורמה - כולל חיוב בהקשת סיסמה, חדרי המתנה וחסימת משתמשים משיתוף מסך. ש' מספרת שגם בימים אלה, המורים לא תמיד יודעים איך להיעזר בכלים האלה ולא מכירים עד הסוף את הפונקציות של זום.
"בתחילת השיעור המורה צריכה לאשר כניסה של תלמידים, אבל במקרה שלי המורה הסירה את האפשרות הזאת כדי שכל התלמידים יוכלו להיכנס לשיעור, כי היא לא ידעה איך להפעיל את זה. אז הם ניצלו את ההזדמנות ונכנסו. הם נכנסים ישירות עם שיתוף מסך, והמורה לא יודעת איך לעצור את זה".
אמא של ש' אומרת שהדבר הכי חשוב מבחינתה הוא להחזיר את הילדים לשגרה: "הילדים נחשפו לתמונות מאוד קשות, לכלבים מרוטשים, לפדופיליה. אחרי מקרה אחד כזה הם הופכים 'מחוסנים', והיה לי חשוב שיחזרו ישר למסכים ולזום. היום כבר אפשר להגיד שהם דרוכים. בפעם הראשונה שזה קרה שמעתי אותה צועקת ונבהלת, הייתי צריכה להרגיע אותה. היא הייתה פשוט קפואה. שאלנו אותה למה היא לא יצאה מהחדר, אבל היא אמרה שהיא הייתה פשוט בשוק. היום כשזה קרה פעם נוספת היא מיד קראה לנו, זהו היא כבר חסינה לזה".
יש לך השערה מי עומד מאחורי ההטרדות האלה? "ההשערה שלי היא שמדובר בחברות שמתחרות עם זום ורוצות לקבל חוזים חינוכיים, אז הן מראות שיש פרצות כאלה בזום". לטענתה, המורים קיבלו הדרכה על ההגדרות של זום, אלא שגם כשיש בידם את הידע זה לא תמיד עובד מספיק מהר ברמה הטכנית. ממשיכים להשתמש בזום? כדאי לעבור היטב על ההגדרות וההרשאות השונות שנועדו למנוע מקרים דומים.
ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.
מטעם זום נמסר בתגובה: "מצער מאוד לשמוע על אירועים ותקריות מסוג זה שמתואר בכתבה. זום מגנה בחריפות התנהגות כזו. באחרונה ובעקבות תקריות דומות עדכנו במערכת שלנו מספר כלים שיעזרו למשתמשים שלנו להגן ביתר קלות על הפגישות והשיחות שהם מקיימים בזום. עבור כל המשתמשים, הפכנו את ׳מזהה הפגישה׳ של זום (Zoom Meeting ID) לפחות גלוי, בכדי לסייע במניעת שיתוף לא מכוון. הוספנו גם אייקון אבטחה חדש לבקרי הפגישה של זום עבור כל המארחים, כדי לעזור להם לגשת במהירות לתכונות אבטחה לפני ובמהלך פגישה, כולל, בין השאר, היכולת להסיר משתתפים ולנעול פגישות. אנו מציעים לכל המשתמשים שלנו לנצל את שלל כלי ההדרכה, מדריכי ההפעלה המפורטים והסמינרים המקוונים, כולל הפגישה השבועית שמקיים (פתוח לקהל הרחב) המנכ"ל שלנו, אריק יואן, כדי להבין וללמוד כיצד הם יכולים להשתמש בזום בצורה הטובה ביותר ולהגן על הפגישות שלהם. מעבר לכך, אנו מעודדים משתמשים לדווח על כל אירוע מסוג זה לזום, כדי שנוכל לנקוט בפעולות מתאימות, או לדווח על הפעילות המטרידה ישירות לרשויות אכיפת החוק בישראל".