מנהל אינסטגרם, אדם מוסרי, העיד אמש לראשונה בפני הסנאט. במהלך השימוע, שנערך בוועדה להגנת הצרכן, בטיחות מוצרים ואבטחת מידע, סנאטורים רפובליקנים ודמוקרטיים כאחד הטיחו בו ביקורת קשה. אינסטגרם נמצאת בעין הסערה מאז תחקיר "תיקי פייסבוק" של הוול סטריט ג'ורנל, שחשף כי החברה עשויה לגרום לנזקים נפשיים ולפגוע בדימוי הגוף של בני נוער, ושהתבססו על אלפי מסמכים פנימיים ומחקרים של החברה שהודלפו על ידי פרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר. מאז ההדלפה, הסנאט ערך סדרה של שימועים בנושא.

עוד בנושא:

הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, יו"ר הוועדה, אמר בפתיחת השימוע כי הרשתות החברתיות יוצרות פלטפורמות ממכרות, שמונעות על ידי אלגוריתמים ש"מנצלים ומרוויחים מחוסר הביטחון והחרדות של ילדים". הוא הטיח בו כי "החוקרים של פייסבוק בעצמם הזהירו את ההנהלה, כולל אותך, במשך שנים. הורים שואלים, מה הקונגרס עושה כדי להגן על הילדים שלנו והמסר המהדהד שמגיע משתי המפלגות בוועדה הזו הוא שהחקיקה בדרך. אנחנו לא יכולים להסתמך על שיטור-עצמי של החברות", הזהיר. "חלק מענקיות הטכנולוגיה אמרו 'תסמכו עלינו'. נראה שזה גם מה שאינסטגרם אומרת אבל שיטור-עצמי תלוי באמון. והאמון נעלם".
הסנאטורית מרשה בלאקברן, הרפובליקנית הבכירה בוועדה, הביעה תסכול ואמרה כי "זו הפעם הרביעית בשנתיים האחרונות שבה דיברנו עם מישהו ממטא. השיחה חוזרת על עצמה שוב ושוב עד כדי בחילה. אתם אומרים שוב ושוב דברים שגורמים לזה להישמע כאילו אתם מקשיבים לנו ומסכימים, אבל אז דבר לא משתנה". גם הסנאטורית איימי קלובשר הזהירה את מוסרי כשאמרה "כדאי שתגיד את האמת, אתה מעיד תחת שבועה".
1 צפייה בגלריה
אדם מוסרי מעיד בפני הסנאט
אדם מוסרי מעיד בפני הסנאט
אדם מוסרי מעיד בפני הסנאט
(צילום: EPA)
בלאקברן הצביעה על העובדה כי הצוות שלה הקים חשבון לנער בדיוני בן 15, וכי בניגוד להבטחת החברה מיולי, לפיה כל החשבונות של משמשים מתחת לגיל 16 יהיו פרטיים כברירת מחדל, הפרופיל הוגדר באופן אוטומטי כציבורי. מוסרי השיב כי "מסתבר שהפכנו את החשבונות לפרטיים כברירת מחדל עבור הרוב המוחלט של החשבונות - שנוצרים באמצעות האפליקציה לאנדרואיד או iOS. פספסנו את זה בחשבונות שנוצרים דרך דפדפן ברשת, ונתקן זאת במהרה".
גם בלומנטל חשף כי משרדו חזר על ניסוי שביצע לפני חודשיים - הם יצרו חשבון לנערה בדיונית, והחלו לעקוב אחרי חשבונות שמקדמים תכנים הנוגעים להפרעות אכילה. "תוך שעה כל ההמלצות לתכנים עבורינו היו של תכנים המקדמים פרו-אנורקסיה ותכנים של הפרעות אכילה. דבר לא השתנה. כל זה עדיין קורה".
בלומנטל אמר גם כי משרדו קיבל מאות פניות מהורים הנוגעות לחוויות שליליות בפלטפורמה, וכי אחד מהם סיפר שהעניין שבתו הראתה בתכנים הקשורים לכושר בפלטפורמה, גרם לאפליקציה להמליץ לה על חשבונות שמקדמים דיאטות קיצוניות, הפרעות אכילה ופגיעה עצמית. בלומנטל כינה את האלגוריתמים שמציפים המלצות כאלו "גורילות ששוקלות 800 פאונד בתוך קופסאות שחורות".
מוסרי נשאל על ידי הסנאטור ג'ון ת'ון, שהגיש הצעת חוק שתכפה על חברות לחשוף יותר מידע על האלגוריתמים שלהן שמדרגים תוכן, האם אינסטגרם תאפשר למשתמשים לבחור בין הצגת התכנים באופן כרונולוגי, במקום הדירוג המסתורי של האלגוריתם. מוסרי השיב כי החברה מפתחת פיצ'ר כזה, שעשוי להיות זמין כבר בשנה הבאה. הסנאטורים לחצו על מוסרי להתחייב לשתף מידע עם חוקרים שנוגע לאלגוריתמים שאחראים על דירוג התוכן המוצג בפלטפורמה, ולתמוך בחקיקה שתחזק את הגנות הפרטיות והאבטחה של ילדים אונליין.
טיימליין
מוסרי טען בפני הסנאטורים כי לאינסטגרם לרוב יש תפקיד חיובי בחייהם של בני נוער, ושהאפליקציה מסייעת להם למשל ליצור קשרים במהלך תקופות קשות עבורם. הוא ציין כי יותר בני נוער משתמשים בטיקטוק ויוטיוב, ואמר כי "אני מכיר בכך שלרבים בחדר הזה יש הסתייגויות עמוקות מהחברה שלנו. אבל אני רוצה להבטיח לכם שלכולנו יש את אותה מטרה. כולנו רוצים שנערים יהיו בטוחים אונליין". הוא טען כי המחקר שנחשף על ידי האוגן לא פורש כהלכה, טענה שמטא וראשיה השמיעו שוב ושוב. מוסרי הציע להקים גוף מתוך התעשייה בו חברות יעבדו יחד כדי לקבוע את הפרקטיקות הטובות ביותר לאימות גיל, הבטחת חוויות מתאימות לגיל, ויצירת כלים אפקטיביים יותר לפיקוח הורי, ושיקבל מידע מארגונים, הורים ורגולטורים.
אינסטגרם הודיעה ביום שלישי על פיצ'רים חדשים לבטיחות ילדים, שאותם מוסרי הזכיר בשימוע. הם כוללים כלים כמו "take a break" שמטרתו לסייע בהגבלת הזמן אונליין, שיעודד משתמשים להתנתק אחרי שבילו זמן מסוים בפלטפורמה. באביב החברה גם צפויה להוסיף אפשרות של פיקוח הורי על חשבונות של ילדים. אלא שבלומנטל התייחס להשקות החדשות, שהוכרזו בסמוך לשימוע כתעלול יחצ"ני.
בעוד שמוסרי טען שהוא תומך בהחלת רגולציה, הוא לא התחייב לתמוך בהצעות חוק ספציפיות. הוא גם לא התחייב לוותר על השקת גרסה של האפליקציה למשתמשים מתחת לגיל 13 (שנדחתה אחרי שפרצה סערת ההדלפות), וטען שגרסה לילדים תאפשר להורים לפקח באופן יעיל יותר על הפעילות של ילדיהם אונליין. הוא לא ענה באופן ישיר על שאלות שעסקו בסוגיה אם קורבנות יוכלו לתבוע את מטא, על כך שיש בפלטפורמות שלה תכנים הנוגעים לסחר בבני אדם למטרות מין.
מוסרי בן ה-38 נחשב לסגן קרוב למנכ"ל מטא, מארק צוקרברג. הוא הצטרף לחברה בשנת 2008 בתור מעצב, ועלה בהדרגה בסולם הדרגות. ב-2018 מונה למנהל אינסטגרם, אחרי שמייסדי האפליקציה, קווין סיסטרום ומייק קריגר, עזבו את החברה, לפי דיווחים בשל חילוקי דעות עם צוקרברג.