סביר להניח שגם אתם נתקלתם פעם, במהלך נהיגה ברכב, כשאתם חמושים במשקפי שמש, בהתראה פתאומית בווייז, שמחייבת הסטה של המבט מהדרך אל המסך הקטן כדי לצפות בפרטים; ואם לא בנהיגה, בטח קיבלתם לא אחת הודעת וואטסאפ מתפרצת במהלך צעידה קייצית ברחוב שטוף שמש. בשני המקרים, אם עברתם את גיל 45, סביר שתיאלצו להסיר במהירות את משקפי השמש ולהחליפם במשקפי קריאה כדי לבחון מקרוב את ההודעות במסך.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

3 צפייה בגלריה
המשקפיים של דיפ אופטיקס
המשקפיים של דיפ אופטיקס
משקפי N32° של דיפ אופטיקס. תחושה של צפייה בעולם יפה יותר
(צילום: מאיר כהן)
את הבעיה הזו מנסה לפתור החברה הישראלית דיפ אופטיקס (Deep Optics), שפיתחה משקפי שמש אלקטרוניים ראשונים מסוגם. הם מצוידים בעדשות שיכולות לשנות את תכונותיהן האופטיות ולהחליף בין מצבי הראייה השונים לקרוב ולרחוק בהסטת אצבע על ידית המשקפיים.

עולם יפה יותר

המשקפיים, המכונים 32°N, אינם מגושמים, ונראים כמו משקפיים קלאסיים רגילים. הם שוקלים כ-50 גרם, בטווח הנורמה של משקפי שמש רגילים. בדגם שקיבלנו לבדיקה - מיד עם הרכבתם, חשנו בשיפור מיידי בראייה: העולם שמסביבנו הפך ברור יותר, תלת-ממדי מאוד, והצבעוניות - עשירה יותר מצד אחד אבל עדיין טבעית מצד שני. התחושה הכללית היא של צפייה בעולם יפה יותר.
המשקפיים, בדומה לחלק מהמסכים הנמכרים כיום בשוק, מיוצרים משכבות של נוזל גבישי (Liquid Crystal) - חומר בעל תכונות אופטיות, שיכול להשתנות על-ידי הפעלה של מתח חשמלי נמוך. מעבד זעיר, שתפקידו להתאים את נתוני הראייה של המשתמש ולשנות את המיקוד בהתאם לצורך, מופעל בהחלקה על זרוע המשקף. העדשות עצמן שקופות לחלוטין ומאפשרות מעבר מהיר בין מצבים. למשקפיים מצורפת אפליקציה לסמארטפון, שבעזרתה ייקבע מספר העדשה. זה ניתן, אגב, לשינוי, כשמשתנה מצב הראייה. לדוגמה, ניתן "להפעיל" עדשה חזקה יותר כדי לקרוא כתב קטן במיוחד. כל זה נעשה בעזרת פקודות חשמליות בלבד, וללא חלקים נעים מכנית.
3 צפייה בגלריה
המשקפיים של דיפ אופטיקס
המשקפיים של דיפ אופטיקס
יש גם אפליקציה. משקפי דיפ אופטיקס
(צילום: מאיר כהן)
פרמטר נוסף שניתן לכיוונון חשמלי הוא המרחק בין מרכזי העדשות. בייצור של משקפיים רגילים מודדים את המרחק בין אישוני המשתמש ומייצרים את עדשות המשקפיים כך שמרכזי העדשות ימוקמו במקום קבוע מול האישונים. לעומת זאת, במשקפיים החשמליים ניתן לקבוע באופן דינמי את המרחק בין העדשות באמצעות האפליקציה.
לדברי המנכ"ל יריב חדד, מדובר בטכנולוגיה שניתן לעשות בה שימוש גם במשקפי מציאות רבודה (AR) או מציאות מדומה (VR). העדשות של דיפ אופטיקס עשויות לחסוך את הצורך להרכיב את משקפי ה-VR מעל משקפי הראייה, כפי שקורה היום. יצרניות המשקפיים יוכלו לתכנת במכשיר את המרשם של המשתמש, והעדשות המיוחדות שיותקנו במשקפי השחקנים ידאגו לתיקון בהתאם.

נרתיק טוען

את המשקפיים פיתחו שלושת מייסדי דיפ אופטיקס - אלכס אלון, פיזיקאי ממכון וייצמן; הטכנולוג הראשי של החברה, ד"ר יואב ידין; והמנכ"ל יריב חדד. הטכנולוגיה מוגנת בכמה פטנטים. החברה ממוקמת בפתח תקווה ומעסיקה כ-20 עובדים.
דיפ אופטיקס יוצאת בימים אלה בקמפיין מימון המונים באתר קיקסטארטר במטרה לגייס כסף שיאפשר להעביר את המוצר לייצור המוני. הרוכשים הראשונים יקבלו את המוצר תמורת 229 דולר, כשהמחיר הסופי צפוי להיות 449 דולר. מוגזם? לא ממש, במיוחד אם משווים למחיריהם הגבוהים של משקפי מולטיפוקל ובכך שכאן נחסך הצורך להחליף משקפיים בכל פעם שהמספר משתנה.
3 צפייה בגלריה
המשקפיים של דיפ אופטיקס
המשקפיים של דיפ אופטיקס
מבט מהצד. המשקפיים של דיפ אופטיקס
(צילום: יח"צ)
בשלב הבא הכוונה היא לשווק את המשקפיים הן באונליין והן בחנויות אופטיקה ופארם באמצעות מפיצים מרכזיים ברחבי העולם. חדד: "נתחיל בשוק הקשה ביותר, ארה"ב, ואחר כך הכוונה היא להתרחב למדינות נוספת". דיפ אופטיקס לא שוללת אפשרות לשלב את הטכנולוגיה במשקפיים של מותגים בינלאומיים מובילים בתחום.
כמו כל גאדג'ט אלקטרוני כיום, את המשקפיים יש לטעון לפני השימוש, כשטעינה אחת עשויה להספיק ליום עבודה אחד לפחות, בהתאם לאופי השימוש. צריכת האנרגיה של המכשיר נמוכה, ומצטמצמת רק למצבים שבהם אתם משנים את טווחי הראייה. בדיפ אופטיקס שוקלים כבר לשווק את הדגמים העתידיים יחד עם נרתיק שישמש גם כמטען נייד, בדומה לטעינה של אוזניות אלחוטיות. המשקפיים אינם עמידים במים, אבל הם אמורים להתמודד היטב עם תנאי לחות ועמידים לנתזי מים, הזעה וכו'.
האם המשקפיים החדשים מייד אין יזראל עשויות להוות איום בעתיד על חלק משוק האופטיקה המסורתי? האם בעתיד יוכלו משתמשי המשקפיים לחסוך את הביקור אצל האופטימטריסט, ובמקום זה לקנות מוצר מדף, שיוכל להתאים למצב הראייה המשתנה שלהם? נסיון העבר מלמד שלפחות בתחום הטכנולוגיה, הנבואה באמת נתנה לשוטים.