מה המשמעות של חדלות פירעון, מתי כדאי להגיע להסדר עם הנושים ומתי עדיף דווקא ללכת לפשיטת רגל? על רקע הזינוק במספר בקשות פשיטות הרגל (בקשות חדלות פירעון) ביוני, עוה"ד קארין שמעון ולידור שובל, שותפים במשרד שמעון-שובל המתמחה בבנקאות ובחדלות פירעון, סייעו לנו עם מדריך שיעזור לחייבים להתחיל את השיקום הכלכלי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נדגיש שבכל מקרה לפני שנוקטים הליכי חדלות פירעון יש להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום, מאחר שרבים לא מודעים להשלכות ההליך (במקרים רבים גם על בני זוגם ואף על הערבים לחובותיהם).
3 צפייה בגלריה
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
עסק סגור בתקופת הקורונה. המחשה
(צילום: ירון שרון )
יש לי חוב. מה לנסות לפני פשיטת רגל? "לקוחות רבים פנו לאחרונה כדי שנייצג אותם בהליכי פשיטת רגל", מספרים עוה"ד שמעון ושובל, "לאחר בדיקת החומר ופרטי המקרה הספציפי, בחלק מהמקרים המלצנו ללקוחות דווקא להימנע מכך כי ראינו אפשרות לסייע להם להגיע להסדרי חוב עצמאית מול הנושים. בשלב מוקדם עדיין ניתן לנסות להפחית את החוב ולהגיע להסדר תשלומים שהחייב יכול לעמוד בו".
מה היתרון בהסדר במקום פשיטת רגל? אם תימנעו מפשיטת רגל לא יוטלו עליכם מגבלות כמו צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על פעילות בבנקים, על משיכת צ'קים ועל שימוש בכרטיסי חיוב, הגבלה על מעורבות בתאגיד, ועוד.
בתוך כמה זמן אוכל לצאת לדרך חדשה ולקבל הפטר מחובותיי? ההליכים נמשכים כארבע שנים, ובסופם חייב שפעל בתום לב צפוי לקבל הפטר - צו הפוטר אותו מחובותיו ומאפשר לו לצאת לדרך חדשה.
ביקשתי לפתוח בהליך פשיטת רגל, מישהו יכול להתנגד לזה? כן, הנושים. כך, לדוגמה, נושים יכולים לטעון שהחוב נוצר כתוצאה מהתנהלות חסרת תום לב (למשל כי החייב הבריח נכסים) ולכן הם מתנגדים לאפשר לו לנקוט הליך פשיטת רגל.
3 צפייה בגלריה
עו"ד קארין שמעון
עו"ד קארין שמעון
עו"ד קארין שמעון
(צילום: משרד שמעון-שובל)
כיצד מתנהל הליך חדלות פירעון של יחיד? עו"ד שי הולנדר גרוס מסביר שראשית מתבצע הליך בדיקה וחישוב של כל החובות שצבר החייב, כיצד הם נוצרו ואם זה היה בתום לב. לאחר הגשת הבקשה לממנה נערך הליך בדיקה במשך כחודש וחצי - ולאחריו מונפק צו להקפאת הליכי גביית החובות. ההקפאה כוללת את כל ההליכים שננקטים כנגד החייב, בין אם על ידי אנשים פרטיים, חברות או גופים ממשלתיים. נושים שהחובות כלפיהם נמחקו לא יוכלו עוד לעולם לפעול לגבייתם.
הערכאה שתדון בהליך תלויה בגובה החוב: אם הוא נמוך מ-150 אלף שקל מי שמבקש להכריז על עצמו פושט רגל צריך להגיש בקשה להוצאה לפועל. אם החוב עולה על סכום זה הבקשה תוגש לכנ"ר (הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי).
קיבלתי צו לפשיטת רגל (כיום נקרא צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי). מה קורה עכשיו? עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל מסבירים כי "לאחר שניתן הצו מתחילה תקופת ביניים שנמשכת כשנה, ולאחריה ניתן צו לשיקום כלכלי במסגרתה ייקבע באלו תנאים תקבל הפטר מחובותיך. במהלך התקופה הזו יחולו עליך הגבלות שונות (דוגמת צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה בחשבון הבנק, הגבלה על שימוש בכרטיסי חיוב), חובת תשלום דו חודשית וכן הגשת דוחות על הכנסות והוצאות".
3 צפייה בגלריה
עו"ד לידור שובל
עו"ד לידור שובל
עו"ד לידור שובל
(צילום: עו"ד לידור שובל )
מה על החייב לעשות במהלך תקופת ההליך? על החייב מוטלות שתי חובות מרכזיות: לשלם תשלום חודשי קבוע, שייקבע לאחר בדיקת יכולתו הכלכלית, ולהגיש דו"ח הוצאות והכנסות אחת לחודשיים. בנוסף, החייב צריך לפעול על פי הנחיות בעל התפקיד שימונה בתיק ובעיקר להתנהל בתום לב, לנהוג באחריות כלכלית ולא להפריז בהוצאות - ובוודאי שלא לייצר חובות חדשים.
קיבלתי צו לפשיטת רגל. נושים יכולים לנקוט נגדי הליכי גבייה? לא. לאחר קבלת הצו מוקפאים כל הליכי הגבייה וההליכים המשפטיים שננקטו נגדך, למעט הליכים פליליים.
אני במסגרת הליך פשיטת הרגל. האם יוכלו לגבות את החוב מבן הזוג שלי? התשובה לא חד משמעית. כך למשל, מסביר עו"ד שובל, במקרים רבים בן הזוג ערב לחלק מחובות העסק, גם אם הוא לא מנוהל על ידו, ובמקרה כזה הדבר יכול להשפיע על בן הזוג ועל נכסיו. לעומת זאת, אם העסק נוהל על ידי החייב באופן בלעדי תוך שהייתה הפרדה רכושית ברורה בין בני הזוג, ייתכן שלא יראו את בן/בת הזוג כאחראים לחובות.
מהו מעמדו של ערב לחוב של פושט רגל? במקרים רבים לחייב קיימים חובות שערבו להם ערבים שונים, בדרך כלל בני משפחה או חברים קרובים. כניסת החייב להליך פשיטת רגל עלולה לפגוע בערבים באופן ישיר, שכן הנושה יוכל לדרוש מהם את החוב. זכרו שבעוד שהחייב מוגן מתביעות של נושים במסגרת הליך פשיטת הרגל, הערבים לא מוגנים ויהיו חשופים לתביעות מצד הנושים. כמו כן, לחייב במסגרת הליך פשיטת רגל אסור להחזיר את חובו לערבים שכן הדבר מהווה העדפת נושים אסורה שעשויה להוביל לביטול ההליך.