בתי המלון, המושבתים כמעט כולם, לא קיבלו עד היום פיצוי של שקל אחד מתוך 300 מיליון השקלים שהובטחו להם כבר בחודש אוגוסט. הסיבה: כל מלון שקיבל הנחה בארנונה לא יכול היה לקבל את הסיוע. וכך נותרו להם בקופת המדינה 300 מיליון שקל, שהממשלה אישרה באופן מיוחד לכל ענף המלונאות לפני למעלה מחודשיים.
היום (ראשון), בלחץ של התאחדות בתי המלון ומשרד התיירות ובנוסחה שעובדה על ידי שר האוצר, אושרו קריטריונים חדשים ואף גובשה תוכנית ראשונה לסייע לענף שנקלע לקשיים הגדולים ביותר במשבר הקורונה, למעט ענף הבידור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למעשה, העיכוב בהעברת כספי הסיוע לענף נבעו מהתנגדות נמרצת של נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, שסירב למנוע פיצוי מבתי מלון שקיבלו סיוע בתשלומי הארנונה.
1 צפייה בגלריה
הפגנת ענף התיירות במשרד האוצר ורחבת הכנסת
הפגנת ענף התיירות במשרד האוצר ורחבת הכנסת
הפגנת ענף התיירות במשרד האוצר ורחבת הכנסת
(צילום: שלו שלום)

גם רטרואקטיבית: 650 שקל עבור כל חדר במלון

ל-ynet נודע, כי על פי התוכנית החדשה שאושרה בצהריים בממשלה לסיוע לענף המלונאות, הוחלט לכלול כעת את כל בתי המלון בארץ, לראשונה גם מלונות קטנים, ולאפשר לפצות את בתי המלון הריקים ב-650 שקל לכל חודש עבור כל חדר במלון.
הפיצוי יינתן הן רטרואקטיבית והן עתידית, אם המשבר במלונאות יימשך, כפי שצפוי כעת. הפיצוי חולק לשלוש תקופות: יוני-יולי ואוגוסט-דצמבר לפי 650 שקל לחדר, ובינואר-מאי 2021 הפיצוי יהיה נמוך יותר, לפי 200 שקל לחדר. מלון שלא ירדו בו ההכנסות, למשל מלון שפעל בקיץ בתפוסה מלאה, לא יהיה זכאי לפיצוי לתקופה זו.
המלונאות הוא אחד משני הענפים הניזוקים ביותר ממשבר הקורונה והראשון שזוכה לפיצוי כענף שלם. ענף הבידור, הניזוק השני, עדיין לא זכה לתוכנית סיוע כוללת. על פי ההערכות, ענף המלונאות ספג הפסדים עצומים במאות מיליוני שקלים ושורה של בתי מלון אף צפויים שלא להיפתח עם ההקלות הנוספות בסגר בשבועות הבאים, בשל המשבר הקשה בתיירות.
הסיוע שעליו הוחלט היום בא בהמשך להחלטת הממשלה על השבתתו המלאה של ענף התיירות במסגרת הסגר השני. לכן, עלה הצורך לעדכן את תוכנית הסיוע הייעודית שגובהה 300 מיליון שקלים, שניתנה לענף המלונאות בחודש מאי האחרון, כך שתאפשר לבתי המלון תזרים כלכלי לחודשים הקרובים.
על מנת לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בענף, הוחלט כי הממשלה תקל את התנאים לקבלת המענק הייעודי לענף התיירות, וכך תאפשר ליותר בתי מלון, לרבות בתי מלון קטנים שנפגעו מהסגר השני, לקבלו.

אילת וים המלח: "איים תיירותיים"

הממשלה אישרה היום גם להחריג את אזורי אילת וים המלח ותאפשר להם לפעול חרף סגירת בתי המלון בכל רחבי הארץ, בשל התחלואה הגבוהה עדיין. אילת וים המלח יוכרזו כ"איים תיירותיים" והם יורשו לפעול בצורה מדורגת ובכפוף להצגת בדיקות קורונה על ידי הנופשים.

הכוונה היא שהחוק יאושר בשבוע הבא, לאחר שיובא לוועדת השרים לענייני חקיקה ולכנסת. בהצעת החוק נאמר, כי "הנזק הכלכלי והחברתי לאזורי אילת וים המלח עלול להיות בלתי הפיך, אם לא יימצא פתרון שיאפשר את הפעילות התיירותית בעיר ובאזור בצורה בטוחה ולאורך זמן".
את בדיקת הקורונה יהיה על הנופשים לבצע 48 שעות לפני ההגעה לאילת ולים המלח, כנהוג ביציאה לנופש באתרים בחו"ל. מלון שיקבל אורח שלא עבר בדיקת קורונה ייקנס ב-1,000 שקל על כל אורח כזה.
שר האוצר, ישראל כץ, אמר היום כי "ענף התיירות מהווה חלק בלתי נפרד מהכלכלה הישראלית ואני רואה בו חשיבות רבה. עלינו לפעול כדי לשקם ענף זה במהירות. צעד זה מהווה שלב נוסף בהחזרת המשק וכלכלת ישראל לשגרה ולצמיחה".
שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, אמרה כי "התיקון משמעותי בגלל שהוא יכלול גם מלונות קטנים ולא רק רשתות ומלונות חזקים. כמו כן, התיקון ימנע ממלונות את הבחירה הקשה והבלתי אפשרית בין סיוע בארנונה לסיוע למלון, כאשר יש הצדקה לשניהם יחד".
נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק, אמר ל-ynet כי "כעת אפשר יהיה להתחיל לפצות את בתי המלון, שעדיין לא ראו שקל אחד מ-300 מיליון השקלים עד כה. השינוי בקריטריונים של התוכנית יאפשר זאת כעת. לצערי עוברים על ענף המלונות ימים קשים והאופק אינו ברור".