לקוחות הבנקים שנקלעו לקשיים כלכליים חמורים וצ'קים שלהם חזרו בגין משבר הקורונה, לא יספגו הפחתה בדירוג האשראי האישי שלהם, שעלול לחבל ולמנוע מהם ליטול הלוואות או לפתוח חשבונות בנק ולהשתמש בכרטיסי אשראי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, וחבר ועדת הכספים, ח"כ ינון אזולאי, הובילו להסכם שמאריך רטרואקטיבית מתחילת השנה את ההסכם עם בנק ישראל, לפיו לא ייפגע דירוג האשראי של אנשים שנקלעו לקשיים כלכליים, ומצאו עצמם עם צ'קים חוזרים או תשלומים שלא כובדו.
2 צפייה בגלריה
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק
(צילום: משה מזרחי)
מדובר באנשים שבעקבות הקורונה מצאו עצמם במצוקה כלכלית קשה ובקשיים תזרימיים. טרם הסכם זה, היה נפגע דירוג האשראי שלהם באופן שיקשה עליהם לקבל הלוואות, משכנתאות או מסגרות אשראי. משמעות פקיעת ההסכם לפני כחודשיים, מבלי שחודש, הייתה שאלפים עלולים היו למצוא עצמם מסווגים כבעלי נתונים כלכליים בעייתים, ללא יכולת לקבל אשראי עקב כך.
לאחר שחברי הכנסת אזולאי ומרגי אמרו כי יקשה עליהם לאפשר לקדם חקיקה בוועדות מבלי לדאוג להסדרת הנושא ועיגונו עד לחודש יולי, אישר בנק ישראל את ההסכם המוצע, שיחול עד ליולי 2021 ובמידת הצורך אף יוארך לתקופה נוספת.
2 צפייה בגלריה
ינון אזולאי ויעקב מרגי
ינון אזולאי ויעקב מרגי
ינון אזולאי ויעקב מרגי
(צילומים: דני שם טוב ועדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בתוך כך, לנוכח הודעת בנק ישראל השבוע, ממנה עולה חשש כי ביטול מגבלת הפריים במשכנתאות לדיור לא הובילה לירידה בהחזרים החודשיים של הצרכנים אלא נשארה בידי הבנקים - הודיע אתמול יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מרגי, כי יכנס דיון בנושא. "הבנקים בחרו לא לגלגל את ההטבה לצרכן - אשר יגורנו בא לנו. התנהלות זו היא עוד סימפטום של בעיות העומק במערכת הבנקאות הישראלית", אמר מרגי. הוא אף הודיע כי לישיבה יזומנו נציגי בנק ישראל לצד נציגי כל הבנקים למשכנתאות ונציגי הציבור.