בבית המשפט המחוזי בתל אביב ניתן היום (ראשון) גזר דין באחת מפרשיות התרמית והמרמה הגדולות שנחשפו בשוק ההון בישראל. מדובר בפעולת מרמה רחבת היקף שבוצעה לאורך תקופה ממושכת, תוך ניצול כספי חוסכים בקופות גמל ופנסיה, על ידי אנשי שוק הון בכירים ומנוסים. משה גולדמן, שאול מאור והדר אשרת, הורשעו במסגרת הסדרי טיעון בעבירות שונות הנוגעות לפרשייה זו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הדר אושרת, משה גולדמן, שאול מאור
הדר אושרת, משה גולדמן, שאול מאור
הדר אושרת, משה גולדמן ושאול מאור
בעניינם של גולדמן ומאור, הגיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה עם הנאשמים להסדר טיעון סגור, אותו קיבלה השופטת מיכל אגמון-גונן וגזרה על גולדמן עונש מאסר בפועל של 44 חודשים לריצוי בפועל (שלוש שנים ושמונה חודשים), מאסר על תנאי וקנס של 1.5 מיליון שקל (לצד חילוט סכומים נוספים). על מאור גזרה, בהתאם להסדר הטיעון, עונש מאסר בפועל של 30 חודשים (שנתיים וחצי), מאסר על תנאי וקנס של 750 אלף שקל.
בעניינו של הדר אשרת, הסדר הטיעון היה פתוח, ולכן השופטת אגמון גונן היא שגזרה עליו את העונש - מאסר בפועל של 11 חודשים, מאסר על תנאי וקנס של 500 אלף שקל. עניינו של נאשם נוסף, צבי שיף, הופסק בעת הזו ועניינו של נאשם אחר, יגאל לוי, עדיין מתנהל.
גולדמן, שהיה מנהל ההשקעות של קופת הגמל פסגות, ומאור, בעלים של בית ההשקעות מאור-לוסקי, הורשעו בעבירות תרמית בניירות ערך, בעסקאות מתואמות, מתן וקבלת שוחד, הלבנת הון ועבירות נוספות. השניים גרפו לכיסם רווחים במיליוני שקלים (מטעם מאור הורשעה גם החברה - מאור לוסקי). גולדמן הורשע גם בעבירות של הדחת עד ושיבוש הליכי משפט.
הדר אשרת שהיה מנהל חדר המסחר במניות בדויטשה בנק ישראל, הורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בכך שנתן לגולדמן חלק משמעותי בעסקאות הפצה של מניות סלקום, תוך "עצימת עיניים" סכום של כמיליון שקל. במסגרת הסדר הטיעון נמחקה מכתב האישום, אשתו של מר גולדמן, יעל, שהייתה גם היא נאשמת, בעבירות הלבנת ההון.
בהקשר ישיר לכך, השופטת אגמון-גונן קראה בפסק הדין לחדול משימוש במונח עבירות "צווארון לבן". לדבריה, העבירות בהן הורשעו הנאשמים הן עבירות כלכליות חמורות הפוגעות במשקיעים ובחוסכים, בשוק ההון ובכלכלה כולה, על ידי בכירים בשוק ההון, האמונים על ניהול הכספים הללו לטובת אותם חוסכים ומשקיעים. "אין דבר 'לבן' בעבירות אלו. הן שחורות, תוכן כברן", כתבה השופטת.
מעו"ד שרון כהנא, מנהלת מחלקת צווארון לבן במשרד AYR שמייצגת את משה גולדמן, נמסר כי "כי גזר הדין מוכיח כמה נכונה הייתה החלטתו האמיצה של גולדמן לקחת אחריות, להגיע להסדר טיעון ולשים מאחוריו פרשה שהתרחשה לפני למעלה מעשור".
עו"ד איריס ניב סבאג ממשרד שינמן, נגב, ניב המייצגת את הדר אשרת מסרה: "בית המשפט הכיר בכך שחלקו של הדר אושרת היה מצומצם ושלא הייתה לו מעורבות בתרמית הגדולה בניירות ערך בה הורשעו הנאשמים המרכזיים. מרבית הטענות ובתוכן טענה על מרמה בקבלת כספים, שהיו שגויות, ירדו מכתב האישום שתוקן בשנית כחלק מהסדר הטיעון. אנו סברנו שלנוכח מכלול הנסיבות, ובכלל זה הזמן הרב של כ-12 שנים שחלף, ניתן היה להסתפק בעונש של עבודות שירות ולא להטיל על הדר מאסר בפועל".