הפסקת הטיסות לחו"ל פוגעת באחד ממקורות הרווח של חברות הסלולר: שירותי נדידה. ישראלים משלמים ביוקר על חבילות דקות וגלישה שהם מזמינים מחברות הסלולר שלהם עבור טיולים ונסיעות עבודה לחו"ל, לרוב החל מ-49 שקל ועד מאות רבות של שקלים, כשרוב הישראלים הטסים לחו"ל יזמינו חבילה ב-250-150 שקל.
עבור חברות הסלולר, מדובר באובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים לכל חברה, בשל העובדה שהטיסות הופסקו בהדרגה מפברואר ויתחדשו לפי ההערכות רק בספטמבר ושיא העונה מתחיל בפסח ונמתח לאורך הקיץ עד סוף חגי תשרי. כלומר, מדובר במקור הכנסה שנמחק כמעט לחלוטין.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לפי הלמ"ס, ב-2019 4.3 מיליון ישראלים טסו לחו"ל, מחציתם יותר מפעם אחת. סך הכל נרשמו 9.2 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים במהלך השנה.
החברות לא מדווחות על הכנסות מפעילות נדידה/חבילות לחו"ל, אך סלקום התייחסה לאובדן מקור הכנסה זה בדיווח שלה לבורסה ב-17 במרץ. סלקום דיווחה כי הירידה ביציאות ישראלים לחו"ל תפגע בהכנסות החברה משירותי נדידה. בענף טוענים שמדובר אמנם בפלח קטן מהפעילות של החברות, אך שמדובר בפרה חולבת.
לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בחברת ibi, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי "מבנה ההכנסות של חברות הסלולר מורכב משני גורמים. הגורם הראשון הוא מספר הלקוחות והגורם השני הוא ההכנסה הממוצעת למשתמש. המכפלה של אחד בשני נותנת את ההכנסה בחודש. בחודשי השיא של הטיסות לחו"ל, רבעון שני ושלישי של השנה, ניתן לראות עלייה בהכנסה הממוצעת למשתמש של כ-5-4 שקלים.
"נכון לרבעון הרביעי ב-2019, לסלקום היו 2.744 מיליון לקוחות, כשהעלייה בהכנסה הממוצעת למשתמש כתוצאה משירותי נדידה היתה ארבעה שקלים באותה שנה. בהכפלה של שלושה חודשים לרבעון, מדובר באומדן של 33 מיליון שקל ברבעון, לפחות.
"לפרטנר 2.65 מיליון לקוחות, כך שמדובר בכ-32 מיליון שקל הכנסה ברבעון ולפלאפון: כ-30 מיליון שקל. ל-HOT מובייל יש כ-1.4 מיליון לקוחות, כך שלפי ההערכה מדובר ב-16.5 מיליון שקל לרבעון".
גם we4g, גולן טלקום, טלזר ורמי לוי מציעות חבילות לחו"ל, אך אצלן אובדן ההכנסות קטן יותר בשל גודל החברה ובשל העובדה שלא מדובר בפעילות מרכזית עבור חלקן. בגולן למשל, יש חבילות שכוללות שיחות בחו"ל באופן מובנה בחבילה. עוד מפסידה מהמצב היא דואר ישראל שמוכרת סים בינלאומי.
בינתיים באתרי האינטרנט של החברות, החבילות מוצעות כרגיל, אם כי ניתן לראות שהן לא שחררו את מבצעי אביב וקיץ שלהן בתחום. באתר של פרטנר למשל, החברה עדיין מציעה חבילות שקפאו בזמן, כמו "ספיישל חורף": 10 ג'יגה וגלישה ללא הגבלה באפליקציות נבחרות ב-229 שקל במקום 269 שקל.
.