החיבור של מריוס נכט, ממייסדי ויו"ר צ'ק פוינט, לתעשיית הוולנס (Wellness) שעוסקת בקידום אורח חיים בריא ושיפור פיזי ורגשי, החל כשאביו חלה בסרטן. נכט ליווה את אביו החולה במהלך הטיפולים עד מותו, ותוך כדי נחשף לעולם הבריאות. הוא ביקר בבתי חולים שונים, נחשף לתחום הביולוגיה ולתרופות, ובמקביל הבין שעולם הרפואה טומן בחובו לא מעט הזדמנויות עסקיות. מתוך אותה הבנה מכר נכט, אחד מעשירי ישראל, את מניות צ'ק פוינט שברשותו בסכום של 800 מיליון דולר, ומשם כיוון את הוויז שלו לעולם הוולנס.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההשקעה הראשונית של נכט בתחום הייתה חברת DayTwo, שהקים ב-2015 עם ליהיא סגל (מנכ"לית) ויובל אופק (יו"ר). החברה הוקמה לאחר שנכט התוודע למחקר ממכון ויצמן, שבו פיתחו אלגוריתם המסוגל להתאים לכל אדם את המזון הנכון לו באמצעות בינה מלאכותית, בהתבסס על הרכב חיידקי מערכת העיכול הייחודי שלו. המיזם התאים למחקרי בריאות בינלאומיים, שהוכיחו את סכנת הסוכר המוגזם בדם לבריאות הכוללת.
6 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
הזדמנויות עסקית בעולם ה-Wellness. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
החברה גייסה סכום כולל של 53 מיליון מאז שנוסדה ממשקיעים, בהם בית חולים ומרכז סוכרת בארה"ב, חברת תרופות של ג'ונסון וג'ונסון ונכט עצמו. בין המשקיעים, אגב, גם הכדורסלן עמרי כספי, שלפי הערכות השקיע בחברה סכום של כשני מיליון דולר. עלות הערכה שפיתחה החברה להתאמת מזון אישית עומדת על 1,350 שקל. קופת חולים כללית, למשל, מכירה בה ומוכרת אותה למבוטחיה ב-800 שקל.
"הערכה שלנו העלתה אותנו על המפה העולמית", אומרת סגל. "גם ישראל היא מעצמה בתחום הוולנס, בעיקר בשל החשיבות וההצלחה שלה בתחום המוצרים הדיגיטליים. משבר הקורונה חידד את חשיבות הדיגיטל, כי נכנסנו בעל כורחנו לעולם בלי מגע ובלי פנים אל פנים. היכולת לשמור על סדר יום בריא באמצעות הדיגיטל קיבלה משנה תוקף".
6 צפייה בגלריה
מריוס נכט
מריוס נכט
מריוס נכט. כיוון את הוויז לעולם הוולנס
(צילום: יח"צ)

שוק גלובלי של 4.5 טריליון דולר בשנה

על פי הערכות, שוק הוולנס הגלובלי, שכולל את כל התחומים שקשורים לאיכות חיינו הפיזית והנפשית, מגלגל כ-4.5 טריליון דולר בשנה. הוא נמצא בצמיחה מתמדת בענפים כמו עולמות הכושר, בריאות הנפש, תזונה ורפואה משלימה ומותאמת אישית, ספא, טיפוח אישי, סביבת עבודה ואפילו נדל"ן.
שמה של ישראל הולך לפניה כמובילה בתחומי ה-Welltech (שילוב של וולנס וטכנולוגיה) עם יותר מ-500 סטארטאפים בתחום, שסכום ההשקעות בהם הסתכם בלמעלה מ-275 מיליון דולר ב-2019. על פי הערכות של גורמים בתחום, השוק על תחומיו השונים מגלגל בישראל מאות מיליוני דולרים בשנה.
6 צפייה בגלריה
ליהיא סגל
ליהיא סגל
מנכ"לית DayTwo, ליהיא סגל. "משבר הקורונה חידד את חשיבות הדיגיטל"
(צילום: יח"צ)
בנובמבר הקרוב הייתה אמורה להתקיים בישראל ועידת הוולנס העולמית (GWI), שמקדמת שיתופי פעולה עסקיים וחידושים בתחומי הרפואה המונעת, תיירות, כושר, תזונה, יופי וטיפוח ועוד. ומי שנבחר ליו"ר משותף של הוועידה הוא אמיר אלרואי, מייסד שותף של Welltech1, מיקרו-קרן וחממה לטכנולוגיות בתחום הוולנס.
הנימוק בבחירה בישראל כמארחת לשנת 2020 היה שהיא הפכה לנקודת מוצא לטכנולוגיות והשקעות בתחום הבריאות ואיכות החיים. "בימים אלו עומדים להחליט אם הוועידה השנה תתקיים או לא בשל משבר הקורונה", אומר אלרואי. "אבל גם אם היא תבוטל השנה, בשנה הבאה היא תתקיים בישראל, שמוכרת כבר כמובילה בינלאומית בתחום".
6 צפייה בגלריה
אינפו כלכלה Wellness וולנס
אינפו כלכלה Wellness וולנס
את המיפוי ערכו Welltech1 בשיתוף SNC
Welltech1 התקשרה עסקית בשנה האחרונה עם מספר גופים, כמו מועדון הספורט והכדורגל בפולין לגיה ורשה, חברת הביטוח הראל ועוד. לאחרונה גם יצאה בקול קורא לסטארטאפים, כחלק ממהלך שוטף של השקעות, במהלכו למעלה מ-150 סטארטאפים מכל העולם הגישו מועמדות. למהלך הצטרפו חברות בינלאומיות וישראליות, בהן פפסיקו, פייסבוק, נייק וקרן הון הסיכון ויולה, שאמורות להיפגש עם הסטארטאפים ולהשקיע בהם, כדי להטמיע את הטכנולוגיות אצלן. אלרואי עצמו השקיע עד היום בשישה מיזמים, והשביעי, לדבריו, בדרך.
מה הסיפור שלך עם הוולנס?
אלרואי: "נחשפתי לתחום כשלמדתי תואר שני במערכות ספורט בארה"ב. התגלה לי עולם חדש. כשחזרתי לישראל, פתחתי רשת מכוני כושר, ולאחר כמה שנים מכרתי אותה. כבן למשפחה של משקיעים בסטארטאפים (בנו של איש העסקים והמשקיע הסדרתי אלי אלרואי, י.ו), החלטתי לחבר את העולמות ופתחתי את החברה עם שותפים".
6 צפייה בגלריה
אמיר אלרואי
אמיר אלרואי
אמיר אלרואי, מייסד שותף של Welltech1
( צילום: יח"צ)
לדבריו, יש בישראל קהילה של וולנס שמושכת יותר ויותר מיזמים. "לא מזמן ערכנו מיפוי של סטראטפים המשקיעים בתחום בשיתוף SNC לפי הסקטורים השונים. המיפוי עדיין בעבודה, אבל כבר נראה די ברור שבקרוב השוק יהיה גדול פי שניים משוק התיירות, למשל, וגם עולם העבודה הולך לשם כדי להפחית לחץ ולשמור על העובדים בריאים".
"הוצאנו את הקול הקורא בעקבות הקורונה, שהייתה קריאת השכמה לתחום - לחשוב על כל מה שקשור בגוף, בנפש ובכדור הארץ, איך להשקיע בבריאות מניעתית, בעיקר בדרך הדיגיטלית. נכון לימים אלו נותרו 30 מיזמים מתוך 152 שהוגשו, כולל מלבנון ומבחריין. יש גם צוות ישראלי, שאחת מחברותיו היא מוסלמית, אשר הגיש מיזם שיילחם בהשמנה בחברה הערבית. בקרוב נבחר במה להשקיע, בין מיזם אחד עד ארבעה".
אמיר אלרואי, מייסד שותף של Welltech1: "יש בישראל קהילה של וולנס, שמושכת יותר ויותר מיזמים. בקרוב השוק יהיה גדול פי שניים משוק התיירות, וגם עולם העבודה הולך לשם"

תעשייה בצמיחה

על פי מחקרים של ה-GWI, עד שנת 2022 תעשיית הוולנס תגדל בקצב של 6%-8% בשנה. בשנתיים האחרונות היא טיפסה ב-12.8%. גם תתי הענפים השונים שלה מתעצמים. תיירות הוולנס, לדוגמא, מוערכת ב-639 מיליארד דולר וצומחת בהתמדה. יותר מלונות משקיעים כיום במכשור כושר, באוכל בריא, בספא, בחלקם אפשר למצוא גם חדרי וולנס (Stay Well Rooms), שמטרתם להכניס את האורחים לאווירת וולנס באמצעות תאורה, מוזיקה מרגיעה וציוד כושר.
גם נדל"ן הוולנס בונה על המגמה. התחום מוערך כיום ב-134 מיליארד דולר ומונה מאות מיזמים בעשרות מדינות. אחת הדוגמאות היא שכונת הוולנס סרנב (Serenbe) בארצות הברית, שמושכת יזמים מכל העולם. הקהילה מאופיינת באוכל טרי ובריא, אוויר צלול, חיבור לטבע וקהילתיות. תושבי השכונה נהנים משבילי הליכה ואופניים (ומעט מכוניות), שוק אורגני, סדנאות בריאות ושיעורי מיינדפולנס.
תחום הוולנס התאגידי מוערך כיום ב-47.5 מיליון דולר, ומרכז בתוכו כל פעילות או מדיניות בתוך מקום העבודה שנועדה לעודד התנהגויות בריאות ולשפר את המצב הבריאותי של העובדים. למשל: עידוד תוכניות כושר, תמריצים לעובדים מתאמנים, סדנאות והרצאות, שילוב אמצעים דיגיטליים ואפליקציות שתומכים בהתנהגות בריאות ועוד. ההערכה היא שכיום כ-10% מכוח העבודה בעולם משתתף בתוכניות וולנס במקום העבודה, והמגמה, במיוחד בעולם המערבי, בצמיחה.

ד"ש מסיליקון ואלי

עשרות מחקרים שמלמדים על הנזק העצום שגורם אורח החיים המודרני והמתח שבא עמו לבריאות של כולנו יצר סטארטאפים בסיליקון ואלי. אלה פועלים למציאת פתרונות טכנולוגיים פשוטים ויומיומיים לניהול רמות הסטרס, העלאת רמות האושר או שביעות הרצון האישית.
כמענה לרצון לאיכות שינה טובה, פותח, למשל, מיזם Aladdin, שעושה שימוש בטכנולוגיית EEG לניטור וזיהוי גלי המוח שלנו כשאנו ישנים, ומסוגל למדוד ולשפר את איכות השינה, לנתח את שלב השינה שבו אנו נמצאים בכל רגע נתון ואפילו להשפיע על החלומות. בעזרת המכשיר ניתן גם לאבחן הפרעות שינה ולתקן אותן באמצעות הדרכה נכונה לשינה - מה שהוכח כמשפר איכות חיים בצורה משמעותית.
6 צפייה בגלריה
האפליקציה של DayTwo והערכה של MyHeritage
האפליקציה של DayTwo והערכה של MyHeritage
האפליקציה של DayTwo (מימין) והערכה של MyHeritage
דוגמא נוספת היא חברת MyHeritage, שנוסדה ב-2003 על ידי גלעד יפת, ומחזיקה באחד ממאגרי המידע הגנטי הגדולים בעולם. היא השיקה ערכה בשם MyHeritage DNA Health, המספקת תובנות גנטיות שעשויות לשפר את העתיד הבריאותי ואת סגנון החיים של הנבדקים. בשלב זה, הערכות מוצעות למכירה רק בחו"ל בגלל החוק בישראל ששונה ממדינות אירופה וארה"ב, לפיו לחברה פרטית אסור להחזיק במאגר גנטי של תושבי המדינה.
בחברה השקיעו כ-60 מיליון דולר, וכיום היא מגלגלת כ-200 מיליון דולר בשנה. בנוסף לתובנות הבריאותיות, המוצר מאפשר למשתמשים לגלות את ההיסטוריה המשפחתית שלהם, למצוא קרובי משפחה ולקבל אבחנות משמעותיות על בריאותם, שיאפשרו להם לנהל את אורח חייהם, באופן שיטיב עם בריאותם בעתיד.
פורסם לראשונה: 09:44, 19.06.20