מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הגיע היום (רביעי) לאולפן ynet כדי להסביר על מתווה סיום דמי האבטלה לחל"ת ולענות לשאלות הגולשים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רק חלק ממובטלי משבר הקורונה, שימשיכו להיות מחוסרי עבודה גם אחרי ה-30 ביוני, דהיינו מיום חמישי הבא, ימשיכו לקבל דמי אבטלה, בעיקר אם הם מעל לגיל 45 ובמקומות שטרם חזרו בהם לעבודה מלאה כבשגרה. בנוסף, בני 67 פלוס יחדלו לחלוטין לקבל דמי אבטלה וייאלצו להסתפק בדמי הביטוח הלאומי והפנסיה. כך החליט אתמול שר האוצר, אביגדור ליברמן, לאחר התייעצויות מאז השבוע שעבר בצמרת משרד האוצר.
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: הדר יואביאן )
אתה חושב שהתוכנית טובה? "אי אפשר לצפות את העתיד לבוא", אמר שפיגלר באולפן ynet. "אנו תמיד בודקים עצמנו במבט לאחור. בשבועות האחרונים השוק מתחיל לחזור לעצמו, עדיין יש מצוקה במציאת כוח אדם לתחומים מסוימים ועל בסיס כך התקבלו החלטות שמעלות את הרף לזכאים לדמי אבטלה, וגורמות לכך שיותר אנשים מתחת לאותו גיל יידרשו לחזור לעבודה בלי שימשיכו לקבל את דמי האבטלה".
דמי האבטלה ייפסקו לכל מי שמתחת ל-45, באופן גורף? "כן, למעט סקטורים מסויימים שיידרשו לתת עליהם את הדעת, במקומות שטרם חזרו לפעילות מלאה, כמו תיירות, תעופה. שאר הסקטורים יידרשו לחזור לשוק העבודה כי החל מ-1.7 יפסיקו לקבל דמי אבטלה".
איך תדעו לזהות מי מגיע מהענפים שלא חזרו באופן מלא? "יש לנו מידע, נידרש לנתח נתונים ולזהות על בסיסם את העובדים שלא מסוגלים לחזור לעבודה מפאת המצב שעדיין קיים במסגרות שהם עבדו בהם, ועל בסיס זה נדע למי לתת דמי אבטלה ולמי לא".
נשמע מסובך. "אין ספק שכל החלטה שמתייחסת לסקטורים השונים היא הרבה יותר מורכבת גם ליישום ולביצוע. נעשה הכל כדי להעניק את מירב תשומת הלב גם לסקטורים שנמצאים במצב שונה מאחרים. הרעיון הוא בסוף כן לתת דמי אבטלה לאותם עובדים שרוצים לחזור לעבודה אבל אין להם לאן, כן לתת להם עדיין את הביטחון הסוציאלי".
גולש שואל: אני בן 44, נשוי עם ארבעה ילדים, באבטלה כבר שנה ושלושה חודשים. מה יקרה לי מעכשיו? "ההחלטות אף פעם לא מוחלטות, תמיד יש חריגים. התוכנית היא כללית ואין ספק שיהיו אנשים שלא יקבלו מענה, כמו כאלה שלא מוצאים מקום עבודה ואז לא יהיה להם גם ביטחון סוציאלי. כרגע זה תזכיר חוק, יהיו דיונים בממשלה ולאחר מכן בוועדת הכספים של הכנסת. לדיונים האלה יש משמעות, מקבלים גם החלטות שלא בהכרח תואמות אחת לאחת את מה שהיה בראשית הדרך".
מה יעלה בגורל עובדי התיירות? המדינה אומרת לאנשים לא לטוס לחו"ל. "דיברנו על סקטורים שנמצאים ברובם מחוץ לשוק העבודה בגלל הדברים שמונעים מהם לשוב לשם, בעיקר תיירות חוץ ומלונאות במידה מסוימת. לגבי הסקטורים האלה כן יינתן מענה במסגרת דמי אבטלה".
מה מצפים מאנשים שלא מוצאים עבודה? סמדר שואלת אם מצפים ממנה להיות מלצרית או שתעבוד בעבודות בעניין? "יש מארג שלם של דברים שהם בבסיס תזכיר החוק, כמו למשל הכשרות מקצועיות והענקת דמי אבטלה מלאים במהלך כל תקופת ההכשרה, מול הזכות שלך לקבל דמי אבטלה במסגרת החוק שהיה קיים. להבדיל ממה שהיה בעבר, שעברת להכשרה מקצועית והפחיתו לך את גובה דמי האבטלה ממאה אחוז ל-70%, כרגע אותם אנשים יהיו זכאים לקבל את מלוא דמי האבטלה במהלך הכשרתם. זה אמור לעזור לעובדים לעשות הסבה מקצועית ולאפשר להם להיקלט גם בתחומים שבעבר לא התעסקו בהם".
דיאנה, גרושה, אמא לשניים, בת 38. יצאה לחלת מעבודת פקידות בהייטק ושואלת האם החל"ת שלה יסתיים. "אם היא מתחת לגיל 45 והדברים ישארו בדיוק כמו בתזכיר החוק, מתחת לגיל הזה לא יהיו זכאים לדמי אבטלה, אלא אם תצבור מחדש את תקופת האכשרה ולא תמצא מקום עבודה חלופי. אנחנו מקווים ומייחלים שכן יהיו מקומות עבודה, שהשוק יחזור לפעילות ושאנשים יוכלו להיקלט בו, גם אלו שכרגע לא מוצאים".
אז בעצם אומרים היום לאנשים שהמצב השתנה - ושהם צריכים לחשוב על מקצוע אחר לבינתיים כי הם חייבים לחזור לשוק העבודה? "גם לפני משבר הקורונה - תמיד היו מובטלים. לפני הקורונה הגענו לאבטלה בסדר גודל של 3.9%, בערך 160 אלף אנשים מובטלים, וגם אז אנשים שרצו לעבוד ולא מצאו מקום עבודה במסגרת שהייתה מנת חלקם לפני כן, נדרשו בין היתר גם לעבור הסבה מקצועית, או אולי לחפש מקום ללא דרישה להכשרה. הרעיון הוא לתת לשוק לעשות את שלו, אנשים צריכים לפעול כדי לחזור לשוק העבודה והמערכת השלטונית צריכה לתת להם מסגרות מתאימות לכך ולייצר עוד מקומות עבודה".
מה בנוגע למחלוקת הגדולה בין הביטוח הלאומי לשירות התעסוקה? "הביקורת הייתה לעניין הבירוקרטיה, הסרבול והטירטור של אנשים. במקום שיקבלו את כל הדברים במקום אחד בביטוח הלאומי, הם נדרשו ללכת הלוך ושוב. במאה ה-21 אין צורך בכך. ראוי, נכון והכרחי לקבל החלטות ולשנות דברים בציר הזמן. ההכשרה המקצועית שנדרשה לביצוע, לצערי הרב לא מימשה עצמה. כעת יש כוונה להשקיע מאמצים ולהתמקד בעניין הזה ביתר שאת. אני מקווה מאוד שאת התוצרים של זה נראה בקרוב".
גם ההחלטה הזו לא סופית כי היא עוד לא עברה בממשלה ובכנסת. "נכון. כל תזכיר החוק הזה יהפוך להיות רלוונטי רק אם יסיים תהליך חקיקה בכנסת".
מה היית משנה בו לקראת ההצבעה בכנסת? "נושאים שנוגעים בעיקר לאוכלוסיות שלמרות כל רצונם לא יוכלו לחזור לשוק, כי הוא משתנה ומתכווץ מבחינת המשרות, הוא מתייעל, ולכן מה שהיה בעבר לא בהכרח ייישאר בהווה ובעתיד. אנחנו חושבים שראוי שבמקביל למאמץ להחזיר אנשים לשוק העבודה, נפתח עוד תחומים ועוד משרות כדי שאנשים ימצאו מקומם בהם. לתת את הדעת כלפי אותן אוכלוסיות שיש להם התחייבויות, ילדים, תאים משפחתיים שבעל כורחם נפלטו משוק העבודה. הם עבדו ערב משבר הקורונה ונפלטו מהעבודה כתוצאה מהחלטות הממשלה. צריך להתייחס אליהם בכובד ראש ולתת מענה לצרכים שלהם ברגישות והתחשבות מירבית".
גולשת שואלת: מה יקרה עם אישה בהיריון מתקדם שלא תתקבל לעבודה? איך זה יעבוד? "היא בעצם שכירה לכל דבר ועניין, סוגיית ההיריון שביטאת נוגעת יותר למעסיק שאמור לקלוט אותה חזרה לעבודה. אין כרגע התייחסות ספציפית למה שציינת, אני מניח שגם הדבר הזה יעלה במסגרת הדיונים שיעברו. בכל מקרה, החוק אוסר על התנהלות בצורה כזו, אסור למנוע מאישה שנמצאת בהיריון להתקבל לעבודה בגלל שהיא בהיריון".
תבחנו הקלות נוספות לנשים בהיריון? "התייחסנו בעיקר לזכותן לקבל דמי לידה בגובה השכר שהיה מנת חלקן ערב יציאתן לחל"ת כתוצאה מהקורונה, והדבר הזה כנראה אכן יאושר".
מה עם בני 67 פלוס שנמצאים בחל"ת? "הם לא מוזכרים בכלל בתזכיר החוק, ואני אומר לכם - זה יעלה לדיון בוועדה ויש לי סיבה טובה להאמין שתתקבל החלטה שתיתן מענה גם לגילאי 67 פלוס. מדובר באוכלוסיה מאוד חלשה ולא ניתן להתעלם ממנה ומהמצוקות שלה. לכן אין לי ספק שוועדת הכספים, בטרם העברת החוק לאישור הכנסת, תתייחס אליהם והם יקבלו מענה במסגרת ביטחון סוציאלי כזה או אחר".
איך היחסים עם שר האוצר החדש אביגדור ליברמן? "אנחנו עובדים באופן שוטף עם כל נציגי משרד האוצר. עם השר טרם יצא לנו לשבת, מניח שלא ירחק היום וגם הדבר הזה ייצא לאור".
ליברמן הודיע כי החליט לסיים את החל"ת במועד הקבוע בחוק - סוף יוני, בהמשך לחזרתו של המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסרת מגבלות הקורונה וכן לאור הנתונים הכלכליים המעודדים. לצד זאת, כדי לסייע בהתאוששות המשק, יינתן כאמור מענה נוסף למובטלים מבוגרים יותר וכן מענה להעסקה גמישה עבור עובדים שטרם יכולים לשוב לתעסוקה מלאה, כדוגמת ענפי התיירות. יצויין כי הנפגעים העיקריים במתווה החדש יהיו בני 67 ומעלה, שלא ימשיכו לקבל את דמי האבטלה המיוחדים שהונהגו בימי הקורונה לצד תשלום קצבאות הזקנה ודמי הפנסיה, שימשכו כמובן כרגיל.
אמש הופץ תזכיר חוק בנושא להערות הציבור. בראשית השבוע הבא תובא התוכנית לאישור הכנסת, שם יידרשו שלוש קריאות במליאת הכנסת לאישורה, עם דיון בין הקריאה הראשונה לקריאות הבאות בוועדת הכספים של הכנסת, שם עשויים לחול שינויים בתוכנית, אם ימצא להם רוב בדיוני הוועדה.