משרד האוצר הודיע היום (חמישי) כי עצמאיות שחוו תקופות היריון ולידה בשנה שעברה ומהסיבה שהיו בחופשות לידה לא יכולות היו לקבל את המענקים לעצמאים, שכן הכנסתן בחודשים הקובעים אשתקד הייתה אפס – יזכו כעת לקבל את המענק. בהתאם להנחיית שר האוצר, ישראל כץ, גיבש מ"מ מנכ"ל משרד האוצר, ערן יעקב, בשיתוף עם גורמי המקצוע מכלל האגפים במשרד, חבילת התאמות והטבות נוספות לרשת הביטחון הכלכלית.
לפי ההנחיות החדשות, סיוע לעצמאיות בחופשת לידה שנפגעה כאמור זכאותן למענק בשל ירידה בפעילות הנובעת משהייה בתקופת לידה בשנת 2019 - לא תובא בחשבון תקופת היעדרות זו לצורך קביעת הזכאות למענק. בדרך זו קביעת הזכאות לגביהן תהיה שווה לקביעת הזכאות המחושבת ליתר העצמאים והעצמאיות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, עסקים חדשים שקמו בחודשי ינואר ופברואר 2020 יקבלו סיוע בארנונה והתאמות למסחר מקוון ועמידה בכללי התו הסגול. בנוסף למענקים אותם הם מקבלים היום, העסקים החדשים האמורים, שהייתה להם ירידה במחזור, יקבלו סיוע של החזר תשלום ארנונה בגובה של 95%, וכן הם יוכנסו למסלול ירוק להלוואות במסלול מוגבר בערבות מדינה. כמו כן יינתן סיוע מוגבר לביצוע התאמות נדרשות לתקופת הקורונה במסלול נטול בירוקרטיה, כדוגמת פיתוח מסחר מקוון, עמידה בתו הסגול וכדומה.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: גיל יוחנן)
עוד הודיעו באוצר כי תקופת הזכאות של מעסיקים להגיש בקשה למענק עידוד תעסוקה תוארך באופן שיאפשר לעסקים רבים נוספים הזדמנות לממש את זכאותם לקבל מענק בסך אלפי שקלים על החזרת עובדים לתעסוקה.
בנוסף, הצעת חוק ימי הבידוד תובא לאישור הכנסת בשבוע הבא במטרה לשפר את השתתפות המדינה לגבי עסקים קטנים ביחס למתווה שגובש. לפי המתווה החדש, שעורר לא מעט ביקורת והתנגדות בקרב ארגוני מעסיקים, שני ימי הבידוד הראשונים יהיו על חשבון העובד ושאר הימים יחולקו בעלות של 50% לממשלה ו-50% עלות למעסיקים.
בין המתנגדים להצעת החוק נמצא דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי. "זה הסכם מביש, הסכם גרוע. זה תרגיל עוקף בג"ץ", אמר לאחרונה בראיון לאולפן ynet.
אז אמר כי "בית המשפט העליון אמר את דברו לפני מספר חודשים שימי הבידוד אינם מחלה ולכן המדינה חייבת לקחת על עצמה את האחריות בתשלום של ימי הבידוד. יש פה ניסיון ציני לנצל חוליה חלשה בחלק קטן של המעסיקים ולייצר איזו שהן הבנות ולהניע תהליך של חקיקה. אין לי ספק שהח"כים, השרים, לא יאשרו מהלך שלמעשה מביא אותנו, העסקים, לשלם את ימי הבידוד. אנחנו נמצאים על סף קריסה. העסקים הקטנים והבינוניים לא יכולים להמשיך עוד יום אחד. ולעשות פה תרגיל, אני קורא לזה 'המודל הישראלי', בלשון המעטה, שאומר אנחנו נעמיד לכם קרנות והלוואות, ואתם המעסיקים תשלמו את ימי הבידוד שאינם מחלה".
היום מסר אמיתי בתגובה להודעה על ימי הבידוד: "אני שמח ומברך על כך שהמאבק שלנו נגד מס ימי הבידוד מתחיל להשפיע. אולם, לא ייתכן שמס הבידוד שהוטל על המעסיקים פר כל עובד ששוהה בבידוד יפלה בין עסקים קטנים לעסקים גדולים שמעסיקים עובדים רבים. זה אינטרס לאומי ובוודאי כלכלי שלא להכביד עוד יותר על האפשרות להעסיק עובדים בישראל בשעה קשה זו למשק אלא להיפך! על המדינה להקל על המעסיקים הקטנים והגדולים ולאפשר להם לשמר את מלוא כוח האדם ולעודד העסקה רחבה ככל שניתן. העסקים בישראל, גדולים כקטנים, מצויים בתקופה הקשה ביותר שידענו ולא ייתכן שעסק פרטי או עובד כלשהו יממן את החלטת הממשלה בדבר השהייה בבידוד".