הויכוח בין נתניהו למרידור ממשיך: הסכסוך בין ראש הממשלה לממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, צבר תאוצה בימים האחרונים על רקע התנגדות מרידור למענקים לכל אזרח, אך עכשיו נראה שהוא עולה שלב נוסף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למרות שנתניהו קרא לכל משרדי הממשלה לתעדף תוצרת ישראלית בנאומיו לאומה, ומ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, אף שלח מכתב לכל מנכ"לי משרדי הממשלה וקרא להם להעדיף מוצרים שהינם מתוצרת הארץ ברכש ממשלתי - מרידור יצא נגד החלטה זו, על אף שכל מטרתה היאליצור מקומות עבודה חדשים במשבר הקורונה ולחזק את הכלכלה המקומית.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור
(צילום: עמית שעל, רויטרס)
במכתב שנשלח מלשכת ראש הממשלה לכל מנכ"לי משרדי הממשלה והגיע בלעדית לידי ynet, נכתב כי "לרכש הממשלתי תפקיד מרכזי בכלכלה הישראלית, וראוי כי גם הוא ישמש להאצת הצמיחה במשק. תקציב הקניות של משרדי הממשלה עומד על עשרות מיליארדי שקלים, וביכולתנו לעודד באמצעותו את התעשייה ונותני השירותים בישראל.
"לאור זאת, הנחה ראש הממשלה כי על כל המנהלים הכלליים של משרדי הממשלה לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם על מנת לעודד את הכלכלה המקומית. בין היתר על ידי העדפת תוצרת הארץ ברכש ממשלתי. אבקש מכל מנהל לבחון כיצד משרדו יוכל לתרום למאמץ הלאומי בהיבט זה".
כמו כן, צוין במכתב מטעם ראש הממשלה כי "בכוונתי לכנס דיון בנושא בשבוע הבא שבו יוצגו ממצאי הבחינה ויגובשו צעדים ממשיים ליישום המדיניות הממשלתית בנושא".

מרידור מסרב להעניק עדיפות לעסקים ישראלים במכרזים

אך על אף הנחייה ברורה זו של ראש הממשלה, שמטרתה, כדבריו, לחזק את הכלכלה הישראלית וליצור מקומות עבודה, ל-ynet נודע כי מרידור עושה מהלכים כדי לטרפד הנחייה זו ופועל באופן גלוי כדי למנוע את התמיכה בעסקים ישראלים ומתנגד להעניק להם עדיפות במכרזים ממשלתיים על פני מדינות זרות, כמו סין וטורקיה.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
מרידור שלח מכתב למנכ"ל משרדו של ממלא מקום ראש הממשלה, בני גנץ
(צילום: עדינה הלמן, דוברות הכנסת )
במכתב ששלח מרידור למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, הוד בצר, הוא מצהיר באופן ברור כי הוא אינו מתכוון לתת עדיפות לתוצרת ישראלית במכרזים וכותב כי "חיזוק צריכת מוצרים 'כחול לבן' לרוב משמעותה סיוע עקיף על ידי כלים כמו חסמי יבוא, העדפת תוצרת הארץ ורכש גומלין. כלים אלה מביאים לפגיעה באיכות השירות ומגוון המוצרים, לצד העלאת יוקר המחייה".
יצוין, כי מדינת ישראל הנה מהמדינות הפתוחות ביותר ליבוא בעולם ורכש גומלין מהתעשייה המקומית יכול להעניק, להערכת משרד ראש הממשלה, תועלת משקית גדולה ולהזרים מיליארדי שקלים לעסקים ישראליים, שרק מנסים לשרוד את המשבר.

"חובת ביצוע רכש גומלין לא מביאה לתרומה לצמיחה"

בתגובה ממשרד האוצר נמסר כי "במרבית המדינות המפותחות לא קיימת חובה לביצוע רכש גומלין אזרחי, ולכן בין היתר מדינת ישראל התחייבה במסגרת הסכמיה הבינלאומיים לבטל חובה זו עד שנת 2029. חובה זו מייקרת את הרכש הממשלתי, מצמצמת את מספר המציעים הניגשים למכרז, מגבילה את המימון הבינלאומי הזמין לפרויקטים, ולא מביאה לתרומה לצמיחה ולתעסוקה באופן בר קיימא. לאור זאת, אין מקום להרחיבה מעבר להוראות החוק הקיימות לעניין זה כיום.
"אנו תמהים על כך שהתאחדות התעשיינים לא מפנימה שמדובר בדרישה קבועה מצידם לעניין פרויקטי תשתית, שהקשר בינה לבין סיוע למפעלי התעשייה המצויים בקשיים בשל השפעת מחלת הקורונה הינו קלוש. בנוסף יש לציין כי בתאום עם המגזר העסקי והתאחדות התעשיינים בפרט, מקדם משרד האוצר מספר רב של רפורמות לשיפור הסביבה העסקית וההון האנושי, וכן הוקצו לאחרונה מאות מיליוני שקלים לטובת עידוד השקעות והכשרות מקצועיות".
3 צפייה בגלריה
 "אף שקל של משלם המיסים הישראלי שיכול ללמן רכש ישראלי לא יצא כדי לממן יבוא". ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
 "אף שקל של משלם המיסים הישראלי שיכול ללמן רכש ישראלי לא יצא כדי לממן יבוא". ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
"אף שקל של משלם המיסים הישראלי שיכול ללמן רכש ישראלי לא יצא כדי לממן יבוא". ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
(צילום: דנה קופל)
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, בירך היום על החלטת מנכ"ל משרד ראש הממשלה וטען כי "רוח המפקד חייבת להגיע לכל גופי הרכש במגזר הציבורי - העדיפו תעשייה ישראלית. כל משרדי הממשלה והגופים הציבוריים חייבים להתגייס למשימה הלאומית של הצלת הכלכלה ומקומות התעסוקה בישראל.
"התאחדות התעשיינים תציף כל ניסיון של הדרת התעשייה הישראלית ממכרזים ציבוריים, מה שהיה כאן בשנים האחרונות לא יימשך ואף שקל של משלם המיסים הישראלי, אשר יכול לממן רכש ישראלי, לא יצא כדי לממן יבוא ולתמוך ביצירת מקומות תעסוקה מעבר לים במקום לייצר מקומות תעסוקה בישראל ובמיוחד בפריפריה".