חברת שטראוס תמכור לראשונה "חלב" שומשום: ארבעה משקאות צמחיים מצוננים, תחת שם המותג SOOM (סום). המשקאות יגיעו למקררים ברשתות השיווק ובמרכולים השבוע ויימכרו ללא מבצע ב-12.90-10.90 שקל. עד כה לא נמכר בישראל משקה דומה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הייצור נעשה עבור שטראוס במשק ויילר בנתיבות, אבל אחרי הרחבת המחלבה באחיהוד והקמת מפעל לייצור תחליפי חלב שיהיה בבעלות החברה, שטראוס תבחן אפשרות לעבור לייצור עצמאי.
3 צפייה בגלריה
משקה השומשום של שטראוס
משקה השומשום של שטראוס
משקה השומשום של שטראוס
(צילום: יח"צ)
שטראוס כבר משווקת מעדני טחינה תחת שם המותג SOOM, שהושקו לראשונה ב-2019 והגיעו ל-18% נתח שוק כספי מתוך קטגוריית מעדנים ללא חלב, כשאלטרנטיב של תנובה הוא המותג המוביל בקטגוריה. המותג SOOM צפוי להתרחב למוצרים נוספים גם מחוץ למקרר.

אחוז חלבון זניח וחומרי טעם וריח

המשקאות החדשים יימכרו בארבעה טעמים: טבעי, טבעי ללא סוכר, וניל ושוקו והם יהיו בתוקף במקרר ל-30 יום. לפי שטראוס, הם מיועדים להוות אלטרנטיבה לכל שימושי החלב: קפה, אכילה עם דגנים ואפייה. לכן, הושם דגש בפיתוח על פונקציונאליות שימוש זהה לחלב: מרקם לא סמיך כטחינה אבל מלא כחלב והתאמה להוספה למשקה חם, ללא שקיעה של חומר ועם התאמה להקצפה.
האם מדובר בתחליף לחלב? מבחינה תזונתית - לא. אין בו מספיק חלבון. לשם השוואה, בחלב פרה יש 3.3 גרם גרם חלבון ל-100 מ"ל ובמשקה SOOM יש 0.9 גרם חלבון בלבד. ב-100 מ"ל משקה SOOM טבעי ללא סוכר, יש 31 קלוריות, 2.4% שומן מתוכן 0.4 גרם חומצות שומן רווחיות, 64 מ"ג נתרן, 1.4 גרם פחמימות ו-160 מ"ג סידן (לעומת 100 מ"ג בחלב פרה). אין בו כולסטרול או סוכרים.
3 צפייה בגלריה
משקה השומשום של שטראוס
משקה השומשום של שטראוס
הטעם היחיד ללא סוכר
(צילום: יח"צ)
בשאר המשקאות בסדרה יש סוכר: ב-100 מ"ל משקה שומשום "בטעם טבעי" יש 38 קלוריות 3.2 גרם פחמימות ו-1.8 גרם סוכר, כלומר חצי כפית סוכר.
ב-100 מ"ל משקה שומשום וניל יש 43 קלוריות, כמות הפחמימות עולה במשקה זה ל-4.5 גרם מתוכם 3 סוכרים (שלושת רבעי כפית סוכר). ב-100 מ"ל משקה שומשום שוקו יש 52 קלוריות, 6.1 גרם פחמימות ו-4.6 גרם סוכרים - כלומר כפית ורבע סוכר.
ממבט ברשימת הרכיבים של המשקה נטול הסוכר, עולה כי הוא לא מכיל מיצוי שומשום במים בלבד, אלא: מים, 3.8% טחינה (שומשום), עמילן תירס, סידן, חומרי טעם וריח, מלח ומייצבים (צלולוז גאם וג'לאן גאם). במשקה בטעם טבעי - נוסף סוכר לרשימת הרכיבים - במקום השלישי ברשימה. במשקה בטעם שוקו יש גם קקאו, אך במשקה בטעם וניל אין בכלל וניל.

משקה טחינה בטעם חלבה, ללא יתרונות השומשום

בנוסף, שימו לב שזה בעצם משקה טחינה. המשקה הוא מיצוי של שומשום טחון והטעם שלו עדין טעים (לחובבי השומשום) ומזכיר מאוד חלבה. הוא משתלב היטב בקפה, כך לפי בדיקה שערכנו. שומשום הוא חומר גלם עשיר בברזל סידן אך המשקה לא ניחן בערכים כאלה בשל כמות השומשום הקטנה המצויה בו.
מנהלת מנועי הצמיחה של שטראוס ישראל, מאיה שניידר, מסבירה: "זה אכן מצוי של טחינה עם מים. השומשום נקלה ונטחן, הופך לטחינה על ידי ספק הטחינה של שטראוס. היא מועברת למפעל שם מוסיפים לה מים ורכיבים נוספים כדי לקבל מרקם של משקה צלול שגם מתאים לקפה והקצפה, והמשקה עובר טיפול בחום.
המשקה אמנם מכיל תוספת סידן, אבל אין לו יתרונות בריאותיים כמו לשומשום וטחינה, כיוון שתכולת חומר הגלם במשקאות תחליפי חלב נמוכה ועיקר המשקה מבוסס מים. אם אחוז השומשום במוצר היה גבוה יותר היינו מקבלים טעם ומרקם של טחינה. אחוז השומשום במוצר נמוך כי אחרת לא ניתן לדמות את המרקם של החלב".
לדברי שניידר, "סום זו פלטפורמה לפיתוח מוצרים חדשניים משומשום, באמצעותה אנחנו מרחיבים את היצע המוצרים שלנו לקהל המפחיתנים והטבעונים ההולך וגדל בישראל ובעולם. השומשום הוא חומר גלם נפוץ בישראל, אך מוכר בעיקר בשימושיו בטחינה ובחלבה, כשבעצם זה חומר גלם ייחודי שניתן להפיק ממנו מוצרים ורסטיליים במגוון מרקמים".

מצטרף למדפי תחליפי החלב העמוסים

לפי שניידר, המוצרים מיועדים לצרכני מוצרים מהצומח, אוהבי שומשום, צרכני פרווה ואוהבי חדשנות. המשקה מצטרף למדפי תחליפי החלב השוקקים ויתחרה במשקאות סויה, שקדים, שיבולת שועל ואורז שנתח השוק שלהם רק עולה. הוא גם יתחרה במשקאות אלפרו, ששטראוס היא המשווקת שלהם בישראל.
3 צפייה בגלריה
תחליפי חלב
תחליפי חלב
שוק תחליפי החלב גדל בלמעלה מ-60% ב-5 שנים
(צילום: אסנת פרץ)
שוק תחליפי החלב בישראל גדל בחמש השנים האחרונות בלמעלה מ-60%. זאת אחת הקטגוריות הכי מתפתחות בשנים האחרונות. ב-2020, הסתכמו מכירות משקאות תחליפי החלב ב-280 מיליון שקל לפי נתוני סטורנקסט, כשקטגוריית המשקאות הצמחיים המצוננים גדלה ב-42% בהשוואה ל-2019. ב-2020 המשקאות המצוננים היוו 65% מסך קטגוריית משקאות תחליפי החלב.
תנובה אלטרנטיב מובילה את הקטגוריה עם כ-63% נתח שוק כספי במשקאות תחליפי החלב, לאחר מכן אלפרו עם כ-18% נתח שוק, ויטאריז עם כ-8% נתח שוק, ואוטלי עם כ-3% נתח שוק. טווח המחירים בקטגוריה נע בדרך כלל בין 7.50 שקלים ל-17.90 שקל ל-1 ליטר משקה.