פורסם המכרז הראשון במסגרת שיטת ליצמן: רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון פרסמו אתמול (ג') את המכרז הראשון במסגרת תוכנית "דיור מופחת" שמקדם סגן שר השיכון, יעקב ליצמן. ליצמן קידם את התוכנית שתחליף את מחיר למשתכן בהיותו שר השיכון והיא אושרה בחודש שעבר במועצת מקרקעי ישראל. עם עזיבתו את התפקיד ובטרם חזרתו כסגן שר התעוררה השאלה האם תוכנית השיווקים אכן תצא לדרך, אולם עם חזרתו הוכשרה הקרקע לכך.
מדובר במכרז להקמת 523 יחידות דיור ב-6 מתחמי בנייה בשכונת הפארק בבאר שבע, מתוכן 210 דירות במסלול "מחיר מופחת – תחרות על מ"ר בנוי" והשאר דירות שימכרו בשוק החופשי. המועד האחרון להגשת ההצעות על ידי קבלנים הוא 16 בנובמבר. על פי המכרז, וכפי שהוחלט במסגרת התוכנית, בכל המתחמים המחיר למ"ר יהיה קבוע - מחיר מירבי למ"ר עומד על 7,000 שקל למ"ר והמחיר המזערי על 6,300 שקל למ"ר. כלומר דירה ממוצעת בשטח של 100 מ"ר תעלה בין 630-770 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
התוכנית החדשה מחלקת את הארץ לשלושה אזורים - יוקרה, ביקוש ופריפריה - כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור במחיר מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק - כל המרבה במחיר.
אישורה של התוכנית איפשר הנעת תהליכי השיווק באזורי הביקוש והיוקרה, אולם שיווק דירות מסובסדות בפריפריה יאלץ להמתין למקור תקציבי, עם אישור תקציב המדינה. כיוון שערכי הקרקע בבאר שבע גבוהים ביחס לשאר ערי האזור, התאפשר פרסום המכרז הנוכחי.
בערים באזורי ביקוש יתקיימו שתי שיטות שיווק: ראשונה תהיה תחרות על מחיר הקרקע הגבוה ביותר, כאשר המחיר למ"ר והוצאות הפיתוח יהיו קבועים (כלומר, כאמור, מקסימום עד לתקרה של 22 אלף שקל ללא מע"מ); והשנייה תחרות על מחיר למ"ר הנמוך ביותר, כאשר קיים מחיר מקסימום ומחיר מינימום, והוצאות הפיתוח ומחיר הקרקע יהיו קבועים. באזורי היוקרה, בערים שבהן המחיר למ"ר בנוי גבוה במיוחד, תשווק הקרקע במכרז פומבי, כאמור, לכל המרבה במחיר וללא כל סבסוד מצד המדינה. בין היתר מדובר בערים תל אביב, גבעתיים, הרצליה, רמת השרון ועוד.
שיטת שיווק הקרקעות באזורי הפריפריה תאפשר תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח, לאחר מתן סבסוד מהמדינה, כאשר מחירי הקרקע יהיו קבועים והמחיר למ"ר קבוע. המחירים עדיין לא ידועים ויקבעו במועד פרסום המכרזים. מדובר בין היתר בערים אשקלון, בית שאן, טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים, דימונה, צפת, קריית שמונה, שדרות ועוד.
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, אמר ל-ynet כי "מעיון ראשוני במכרז החדש עולה כי נראה שמדובר בתוכנית שבסיס ההתמחרות לה דומה מאוד לקודמתה - תוכנית מחיר למשתכן. גם כאן היזמים מתמחרים על מחיר המוצר הסופי ולא על מחיר הקרקע, כאשר המחיך הנמוך למוצר הסופי הוא זה שזוכה, מה שיוביל שוב את היזמים למתח רווחים נמוך יחסית בפרויקטים אלה. אי לכך ועל מנת לא לחזור על טעויות עבר, נכון להקפיד ולשווק גם מתחמים שלא רק במסגרת תוכנית זו, כדי לאפשר ליזמים מתח רווחים ממוצע ראוי שיאפשר המשך פעילות ואספקת היצע דיור".
יגאל קרני, יו"ר קבוצת מגידו הבונה בפריפריה, התייחס למספרים שמעידים על סכומים דומים בתוכנית מחיר למשתכן: "זו אותה הגברת בשינוי אדרת. השר שהפך עצמו לסגן שר מנסה להתנער ממורשת קודמו באמצעות מכבסת מילים. מחיר מופחת זהה למחיר למשתכן, עם ניסיון לתיקון כשל שוק שיצרה התוכנית הקודמת. הוספת מחיר מזערי למ"ר מבורכת לכשעצמה אבל כנראה הגיעה באיחור, שכן מחיר מזערי למ"ר רלוונטי בעיקר באזורי הביקוש ולא בפריפריה. להבנתי, תוכנית מחיר מופחת לא תחול על אזורי הביקוש, כך שהשינוי חסר משמעות אמיתית. זה המקום לומר שעם כל הביקורת שנמתחה על תוכנית מחיר למשתכן, חייבים להודות שבזכותה, ורק בזכותה, עשרות אלפי זוגות צעירים הגיעו לדירה משלהם, בעיקר בפריפריה, וזהו רווח כפול למדינת ישראל".