יקר לקנות ביישוב שלכם? בכל זאת אסור לכם לצאת לסופרמרקט מחוץ ליישוב, כך לפי הנחיות הסגר. למרות שהקנייה בסופרמרקט או בפארם הוגבלה לתחומי עיר או מקום המגורים, יש חריגים שמאפשרים קנייה מחוץ לעיר.
במסגרת תוספת לתקנות הגבלת שהייה במרחב הציבורי, שהוציאו משרדי ראש הממשלה, הבריאות והאוצר ביום שישי נכתב כי "היציאה המותרת ממקום המגורים לפעולה או למטרה שהותרה, תהיה רק בתחום היישוב בו מצוי מקום המגורים של האדם (למשל קנייה במרכולים או מוצרי פארם). למעט לגבי פעולות או מטרות שלא ניתן לבצע ללא יציאה מיישוב מגוריו של אדם (למשל, עובד חיוני היוצא למקום עבודתו המצוי מחוץ לעיר, או אדם היוצא לסייע לאדם בעל קושי המתגורר ביישוב אחר)".
1 צפייה בגלריה
גלילות
גלילות
סופרמרקט לפני הסגר. לא ניתן לצאת מהעיר?
(צילום: ליהי קרופניק )

הסופרים בעיר שלכם יקרים? בעיה שלכם

ההנחיה הזאת מעוררת בעיות לצרכנים מסוימים, למשל תושבי יישובים קטנים, מושבים וקיבוצים, שהצרכניות שבהם לא תמיד מספקות את מלוא צרכי תושבי היישוב. ישנם יישובים קהילתיים, כמו עומר למשל, שתושביהם יוצאים לקנות בבאר שבע.
דוגמא נוספת היא סופרמרקט שממוקם בעיר אחרת, אבל יותר קרוב לבית שלכם מאשר סופרמרקט שממוקם בעירכם. כך למשל, יש תושבים בדרום תל אביב שגרים קרוב יותר לסופרמרקט בחולון מאשר לסופרמרקט בתל אביב ולכן הם קונים "מחוץ לעיר". ישנם תושבי רמת גן ות"א שקונים במתחם איילון, בסופרמרקטים של רמי לוי, ויקטורי, אושר עד ושופרסל, כשמדובר במתחם שרוב הסופרמרקטים הפועלים בו ממוקמים מוניציפלית בבני ברק בכלל.
גם תושב גבעתיים, שקונה מדי שבוע ביוחננוף בתל אביב, יאלץ לקנות כעת בגבעתיים, בה המחירים גבוהים, משום שאין בעיר סופרמרקטים מוזלים כלל. ועוד דוגמא: אנשי כפר רות שקונים במודיעין, שם יש מתחם של מרכולי דיסקאונט, ייתכן שייאלצו לקנות בתחומי המועצה האזורית שלהם בלבד.
כל זה לנוכח מגמה שבמילא גברה בעת משבר הקורונה, כאשר לפי נתוני סטורנקסט, חברה המנטרת את פעילות הקופות של רוב רשתות המזון והמרכולים בארץ, חלה עלייה ברכישות במינימרקטים "מתחת לבית". לרוב המשמעות של רכישות כאלה היא קנייה יקרה יותר.
באחת הרשתות אמרו ל-ynet: "זה ייצור בעיה לרשתות וגם ללא מעט אנשים שרגילים לקנות בזול. אבל יהיה מאוד קשה לאכוף את זה. אם אני גר בעיר שהגבול בינה לבין עיר אחרת הוא מעבר לרחוב, אני לא מאמין שיאכפו את זה עליי, כשאני לא מתכוון לנסוע מרחקים אלא לקנות מעבר לרחוב. אלא אם שמים מחסום ביציאה לעיר ולא ישימו מחסום ביציאה מכל עיר".

משרד הבריאות: אפשר לצאת, אם המוצר לא נמכר ביישוב

האם כל הצרכנים האלה יהיו מוגבלים למקום היישוב שלהם? לא בהכרח. ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "התקנות מאפשרות רכישת מוצרי מזון ומוצרים חיוניים אחרים מחוץ ליישוב, כשלא ניתן לרכוש אותם מוצרים או לקבל את השירותים בתוך הישוב".
כלומר, אם אין סופרמרקט או מרכולית ביישוב שלכם – אתם יכולים לקנות מחוץ ליישוב. כמו כן, אם אדם זקוק למצרך מזון מיוחד, כמו למשל תרכובת מזון לתינוקות שלא נמכרת ביישוב שלו (ישנם מותגים שלא נמכרים בכל רשתות השיווק); או מוצר מזון כלשהו שחסר בסניפים בעיר שלו; או פריטים בעלי כשרות מיוחדת שנמכרים רק בסופרמרקט מחוץ לעירו – אזי מותר לו לצאת מתחומי העיר. אותו הדבר כשמדובר במוצר פארם או בתרופה שאין להשיג בעיר.
עוד אמרו לנו בלשכת שר הבריאות, שאם סניפי המרכולים בעיר מסוימת נסגרים ב-20:00 ויש צורך בקניית מזון אחרי שעה זאת - ניתן לצאת לעיר סמוכה ולרכוש בסופרמרקט שם. כן מסרו כי אדם שגר ביישוב קטן יכול לצאת לקנות בעיר הסמוכה.
פורסם לראשונה: 21:37, 26.09.20