האם להעדיף יותר מדפים או מגירות? מה העומק המומלץ? האם כדאי ארונות עד התקרה? בין אתם טיפוסים מסודרים או מבולגנים, תכנון חכם של הארון יכול להקל עליכם לא רק ביומיום, אלא גם בחילופי עונות.
כמובן שהפתרון האולטימטיבי הוא בהזמנה אישית עם נגר, עם מגירות עם חלוקה פנימית ושלל מנגנונים מתקדמים, אבל גם אם אתם מזמינים ארון סטנדרטי, יש כמה שדרוגים שלא כדאי שתוותרו עליהם.
למשל, אם תתפשרו על גובה הצוקל, תמצאו את עצמכם מתעצבנים בכל פעם שאתם פותחים וסוגרים את הדלת יחפים. טעות, שלוקה מתכנון גרוע ביותר של הרשתות הגנריות. שינוי קל של מידות, של מספר מדפים ועומק הארון – יעשה את ההבדל במחיר, אך בצורה שתשתלם לכם בהחלט בשנים הבאות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: שי אדם, באדיבות האדריכלית שירלי דן)

אין ארון מושלם לכולם: התאימו אותו לסוג הבגדים ולסגנון החיים שלכם

"תכנון נכון של ארונות אחסון ובגדים הוא נגזרת של רשימת מצאי ומלאי", אומרת ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת בי"ס ללימודי עיצוב פנים. "ארון צריך להיות מתוכנן על-פי הצרכים המדויקים של מי שמשתמש בו. כך, למשל, בארון של מי שמעדיף תליה העומק המתוכנן יהיה של 60 ס"מ, בעוד שעומק ארון של מי שמעדיף רק קיפול יהיה 40 ס"מ".
ואולם, אם יש לכם מגבלת מקום בבית, ואתם טיפוסים שהפעולה השנואה עליהם ביותר היא החלפת בגדי קיץ וחורף, אל תסתפקו בעומק הארונות הסטנדרטי, שלא מותיר מקום אמיתי לשתי ערימות בגדים זו לפני זו, אלא הוסיפו בחרו בעומק של לפחות 65 ס"מ, ובכך תרוויחו ארון עם עומק כפול. בחילופי עונות פשוט תחליפו את סדר הבגדים, ומקמו את אלו שאינם בשימוש, מאחור.
צריך לתת את הדעת גם לתחביבים מסוימים. "לדוגמה, אם אנחנו חובבי סקי, מן הראוי שנתכנן מקום אחסון ייעודי לכל הציוד מבעוד מועד", מוסיפה ברזין. "לכן, עוד לפני תכנון ארון למטרה מסוימת יש ליצור מעין 'רשימת אפסנאות' מפורטת ככל הניתן, שתכלול את כל הפריטים שאנחנו מתכוונים לאחסן בארון".
לדברי ברזין, "התקנת ארונות חדשים, היא הזדמנות מצוינת לעשות מיון קפדני: לתרום כל מה שלא נמצא בשימוש כבר יותר משנה וככל הנראה כבר לא נשתמש בו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: שי אדם, באדיבות האדריכלית, שירלי דן)

בדקו את סידור הארון: האם מה שבשימוש יומיומי באמת נגיש לכם?

"בשלב תכנון הארונות, כדאי מאוד למיין את הפריטים, ולתכנן את האחסון בהתאם לפריטים שאנו משתמשים בהם מדי יום", ממליצה ברזין.
"את הפריטים שאנו משתמשים בהם לעתים רחוקות, נאחסן מראש במקומות לא נגישים. למשל: מזוודות, שקי שינה, מעילים חורפיים במיוחד – לכל אלו יתאימו תאים ייעודיים, הממוקמים בחלקים הגבוהים יותר של הארון".
זו טעות לבזבז שטח יקר שכזה, ולמקם אותו בחלק התחתון, שיכול בקלות להיות מוסב למגירות שישמשו אותנו לעתים קרובות יותר, ויעזרו לנו לשמור על סדר וארגון.
ברזין: "אני ממליצה לא להתעצל ולקחת מידות אורך, רוחב, גובה ונפח של כל פריט, ולוודא שיש לנו תא אחסון מתאים עבורו".

צרו הפרדה ברורה, והקצו שטח גדול יותר מראש למי שזקוק ליותר אחסון

"תהליך התכנון הוא תוצר של אפיון החדר, מידותיו והצרכים הפונקציונליים של בעל הארון. לרוב, כשיש יותר ממשתמש אחד נוטים לחלק את הארון לפי משתמשים", אומר מעצב הרהיטים יפרח בן צבי.
אם יש יותר חפצים לאחד המשתמשים בו, כדאי מראש לייצר הפרדה כזו שמתחשבת בהיקף השימוש בו. בכך, נמנע מצב שהפריטים של בני-הזוג יאוחסנו יחד.
לרוב, אחד מבני-הזוג יותר מבולגן מהשני, וברגע שיש הפרדה ברורה (שלא חייבת להיות שוויונית מבחינת שטח הארון), זה יכול לצמצם מחלוקות מיותרות. שכל אחד יעשה בשטח הארון שלו, כרצונו.
"על פי הצרכים של כל אחד מהמשתמשים, נקבע את חלוקת הארון למדפים או לתלייה", ממליץ בן-צבי. "כדי שלא יהיו שטחים מבוזבזים, כדאי מראש לתכנן מקום ייעודי לבגדים המצריכים תלייה גבוהה יותר, ולפריטים קצרים יותר (כמו חליפות). כך, ברגע שמשקללים את כל המשתנים, ניתן לתכנן ארון שהוא כמה שיותר פרקטי, מותאם לצרכים וממוקסם מבחינת יכולת האחסון שלו".

צמצמו רווחים: כך תמקסמו את האחסון בארון

"במרבית הארונות הסטנדרטיים, יש מרווח גדול יחסית, של כ-35 ס"מ, בין מדף למדף", אומרת גנס. "ניתן למקסם את אחסון הארון, על ידי שינוי חלוקת המדפים. הגובה המומלץ בין מדף למדף הוא לרוב 25 ס"מ. צמצום המרווח שבין המדפים, יכול להגדיל את שטח האחסון בכ-30 אחוז, ולמנוע 'שטחים מתים' בארון".

ארון עד התקרה? לא בטוח שכדאי

גם אם אתם רוצים למקסם את שטחי האחסון שלכם בבית, לא בטוח שכדאי לתכנן ארונות גבוהים מעבר ליכולת של המשתמש להושיט יד ולהגיע לתכולה, או לכל היותר לעלות על כיסא ולהיות מסוגל להשתמש במדף העליון.
"ברוב הבתים, אין סולם מכבי אש או סנפלינג", אומרת ברזין. "סביר שמה שתאחסנו במדפים העליונים, ממילא לא יהיה בשימוש, ושווה לשקול פשוט להיפטר ממנו. בכל מקרה, אני ממליצה לסגור את המרווח שמעל לארון בגבס שמגיע עד התקרה. זאת, בכדי שתתקבל חזית אחידה ונעימה לעין, ותחסכו מעצמכם את מצבור האבק שמצטבר מעל ולעולם לא מגיעים אליו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, לרוני ברטל, בוגרת הסטודיו לעיצוב פנים של ברברה ברזין)
מהו הגובה המקסימלי המומלץ?
"אני דווקא בעד ארונות גבוהים", אומרת האדריכלית, שירלי דן. "לדעתי אם התקרה היא בגובה של 2.70 מטר, כדאי לבחור בארון בגובה של 2.40 מטר. אם התקרה גבוהה יותר, ניתן אף לבחור בפלטה של 2.60 מטר".
לדברי דן, "קיימים כיום מנגנונים טובים ועמידים, שמאפשרים לנו לתלות לגובה פריטים בהם אנחנו פחות משתמשים ואין סיבה לא לנצל את כל נפח הנישה או הארון. עם זאת, חשוב שלא לעבור את רוחב הדלת המקסימלי (של 60 ס"מ). זאת, משום שאז תיווצר מעין 'בטן' לארון, אם הוא מתוכנן בפרופורציה לא נכונה".
"עץ הוא חומר טבעי, ויש לו נטייה להתכווץ ולהתרחב", אומרת מעצבת הפנים, אריאלה עזריה ברקוביץ. "גם לחזיתות של ארונות העשויים מחומרים תעשייתיים, יש קיבולת מרבית שהם יכולים לספוג מבלי שיתעקמו או יקבלו 'בטן'. לכן, חשוב מאוד לשמור על מדפים, מגירות ודלתות תקניים".
לדבריה, "מדף שרוחבו גדול יותר מ-1.2 מטר, יקבל במשך הזמן 'בטן' לכיוון מטה, שכן אין מה שיתמוך בו במרכז. לכן, מומלץ להימנע ממדפים רחב מדי, או לחלופין לדאוג שתהיה תמיכה בתחתית המרכז שלהם. ולגבי מידת המינימום למדף, הרי שהמידה המומלצת לארונות בגדים היא לא פחות מ-70 ס"מ. זאת, משום שמתחת לכך, לא ניתן לאחסן שתי ערמות בגדים מקופלות זו לצד זו, ונשאר מרווח עודף ובלתי מנוצל".

ומה לגבי רוחב דלתות הארון?

עזריה ברקוביץ: "רוחב הדלת הוא נגזרת של החלוקות שנרצה ליצור, כך שהחזית תצא אחידה ואסתטית. מקובל לבחור בחלוקה של 45 ס"מ לכל דלת, כדי שהדלת תהיה נוחה לפתיחה ולסגירה. דלת רחבה יותר, למשל דלת ברוחב של 70-80 ס"מ, ממש אינה מומלצת.
"ראשית, משום שהפתיחה שלה מאוד מסורבלת ומצריכה מאיתנו לנוע בעת הפתיחה. שנית, בשילוב עם הגובה היא תקבל בוודאות בטן תוך פרק זמן קצר. רוחב כזה הוא שגוי פי כמה וכמה אם רוצים לייצר דלתות אינטגרליות שנפתחות על ידי מנגנון push pull (פתיחה בטאצ'). גם מנגנונים טובים ויוקרתיים, לא יוכלו לשאת את משקל הדלת לאורך זמן ויקלקלו את המנגנון".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אסף פינצוק, למעצבת הפנים קרן גנס)
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
אחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
חדר ארונות שקוף יקל על ההתמצאות וימנע כניסת אבק
(צילום: שחר בן אבו למעצבת הפנים, ענת גפסו-אקילוף)

חולמים על חדר ארונות? תכננו אותו בחכמה

לא לכולם מתאים חדר ארונות, והכל תלוי בתנאי השטח, במבנה הדירה ובכמות האבק שבאותו אזור. "חדר ארונות הוא קונספט שמשנה את ההתנהלות והנראות של המרחב", אומר בן-צבי. "כיום, יש נטייה לתכנן חדר ארונות בסוויטות הורים, כששטח היחידה והמבנה שלו מאפשרים זאת".
חלל זה, מתאים בעיקר לטיפוסים שמקפידים על שמירה על סדר, אחרת זה הופך להיות מעין מחסן שקשה מאוד להתמצא בו.
"החלל הזה הופך להיות מעין חנות בגדים, ללא דלתות וללא חציצה. הפתח היחיד שסגור על-ידי דלת הוא הכניסה לחדר השינה", אומר בן-צבי.
"ואולם, מכיוון שבסופו של דבר החלל הזה פתוח למרחב, נכון לשלב בין מדפים פתוחים לתאים סגורים. כך, המראה הופך למסוגנן ואנחנו נמנעים מלהיות חשופים לאביזרים פחות אסתטיים. לדעתי, היחס צריך להיות כ-40 אחוז לטובת תאים סגורים ו-60 אחוז לתאים פתוחים".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"