"לא לסגר כללי". שורה של בכירים במשק חתמו אחר הצהריים, לפני כניסת השבת, על מכתב דחוף משותף לכל שרי הממשלה הקורא להם להימנע מסגר כללי, שמשמעותו סגירת העסקים בישראל ונזק בלתי הפיך לאלפי עסקים, שטרם התאוששו מהסגר הראשון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתבם קוראים 15 הבכירים להסיר מעל סדר היום של הממשלה את קיומו של סגר כללי במדינה, באומרם כי "העובדה כי על שולחנכם מונחת הצעה לסגור שוב את העסקים בישראל היא מנותקת לחלוטין מההבנה של ההשפעות הכלכליות חסרות התקדים שיצר הסגר הראשון. אל לכם להיות שותפים לקבלת החלטות שיובילו לצעדים קיצוניים וחסרי הגיון".
1 צפייה בגלריה
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי)
עוד כותבים הבכירים, ובראשם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ויו"ר מרכז המועצות האזוריות בארץ שי חג'ג', כי "אנחנו נהיה שותפים מלאים להחלת מגבלות שייסעו להורדת התחלואה. הצעדים הללו חייבים להיות דיפרנציאליים ובהתאם לתחלואה מקומית. אין לנו רזרבות, העסקים על סף תהום, תנו לנו לעבוד, אל תבלמו את היכולת להתאושש מהסגר הראשון".
בין החתומים על המכתב שכותרתו "לא לסגר": נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק, נשיא לשכת ארגוני העצמאים רועי כהן, מנכ"ל התאחדות ואיחוד החברות לביטוח חיים ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות נמרוד ספיר, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים ניסים זוארץ, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי, יו"ר ארגון חברות משאבי אנוש אורית בנבנישתי, יו"ר ארגון חברות האבטחה דוד לוי, יו"ר ארגון חברות הניקיון אילן שמעוני, יו"ר התאחדות ענף הקולנוע משה (מוקי) גרידינגר, ומנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון.
משרד האוצר העריך כי סגר כללי בתקופת החגים יגרום למשק נזק ועלות גבוהים וכי הפגיעה הכלכלית בתוצר מחלופת "ריסון מהודק" תעמוד על כ-11 מיליארד שקל. תוספת של כל שבוע לאחר תום החגים משמעותה פגיעה נוספת בהיקף של 4 מיליארד שקל. כמו כן התריע האוצר כי הגבלות אלו צפויות להגדיל משמעותית את האבטלה הנוכחית. בריסון מהודק, המדובר בסגר לא שלם, שבו תהיה עבודה בהיקף של 50% במקומות העבודה שאינם מוגדרים כחיוניים והשבתה כמעט מחלטת של התיירות, הפנאי, המסחר והמסעדות. מערכת החינוך תהיה סגורה למעט למידה מרחוק.
באיגוד לשכות המסחר העריכו את הפסד הפדיון בעסקים בתקופת חגי תשרי, בסגר כללי, ב-30 מיליארד שקל בענפי המסחר והשירותים. הפסד של הפדיון היומי נאמד ב-1.8 מיליארד שקל. נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין, אמר כי יש לעשות ככל הניתן למנוע בארץ סגר כללי "אולם אם לא יהיה מנוס, על הממשלה להיערך כבר עכשיו לתת פיצוי הולם וממוקד למגזר המשק שייפגע ישירות אם יוחלט על סגר".
התאחדות התעשיינים העריכה את עלות הסגר למשק בתקופת החגים בסכום שיא של 40 מיליארד שקל והזהירה מקריסת מפעלים ועסקים אם יוכרז על סגר כללי במשק.