עידן העבודה בצל הקורונה שינה לא מעט מההרגלים שהכרנו טרום המגפה, כשמעל כולם מרחף המעבר לעבודה מהבית. ממרץ האחרון חלק ניכר משוק העבודה בישראל עבר למתכונת של עבודה מהבית, כשבתעשיית ההיי-טק השיטה הזו אומצה על ידי כמעט כלל החברות. בתחילה, נדמה היה שהמודל נוח לכולם. החברות הצליחו לשמור על רציפות עסקית וטכנולוגית באמצעות אפליקציות כמו זום, מיקרוסופט Teams ו-Slack והעובדים נהנו מזמן פנוי רב יותר, מאחר ונטל הפקקים היומיומי הוסר מהם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

איך מגיעים לשילוב המושלם בין הבית למשרד?

אלא שלאחר כמה שבועות בבית, שהפכו במהרה לכמה חודשים ובקרוב כבר שנה שלמה, הקשיים בעבודה מהבית החלו לצוף. קשיי האיזון בין פנאי לעבודה, ההפרעות של הילדים והגעגוע לחברים מהמשרד הם רק חלק מהמחיר של עבודה מהבית. בעקבות זאת, עוד ועוד חברות החליטו לאמץ מודל משולב: חלק מהשבוע עובדים מהבית וחלק מהמשרד. רבות מהחברות כבר התחייבו או העריכו שהמודל יישאר איתן גם לאחר המגפה. אלא שגם המודל הזה נושא עימו לא מעט אתגרים.

"עבודה מהבית היא לא צ'ופר לעובדים, לנו זה היה ברור מהרגע הראשון", אומרת ג'ניה מדבדב, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הפינטק פאנדבוקס (Fundbox) הפועלת בתחום האשראי, הערכות הסיכונים ותשלומים לעסקים. "עם תחילת המגפה עברנו למודל של עבודה מהבית, וידענו שזה לא פשוט עבור העובדים. פתחנו 'קו חם' לעובדים שנזקקו לתמיכה רגשית והחברה עשתה כל שביכולתה כדי להקל עליהם, כמו למשל להעניק תוספת תקציב להקמת 'משרד ביתי' נוח", מוסיפה מדבדב, ומספרת כי לאחר שהמשרדים נפתחו שוב לנוכחות חלקית, יותר אנשים מהצפוי בחרו לשוב לעבוד מהמשרד, וכך התעצב לו המודל ההיברידי.
"בתחילה הרבה הורים לילדים חזרו למשרד, אבל גם עובדים ללא ילדים התגעגעו לאינטראקציה האנושית ולתחושת הביחד. העולם השתנה, מה שהיה הוא לא מה שיהיה, אבל מי שחושב שאפשר לוותר לגמרי על משרדים - טועה. הדרישה עולה מהעובדים, שרוצים להיות אחד עם השני. מודל העבודה שלנו, שהיה גמיש גם בתקופה שלפני הקורונה, יהיה גמיש יותר. מובן לנו שאין צורך להיות מדי יום במשרד, והיינו מצויינים בעבודה גם כשהיא קרתה מהבית", אומרת מדבדב.
4 צפייה בגלריה
ג'ניה מדבדב
ג'ניה מדבדב
"מי שחושב שאפשר לוותר לגמרי על משרדים - טועה". ג'ניה מדבדב, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הפינטק פאנדבוקס
(צילום: Augury)
האתגר המרכזי שנובע ממודל עבודה גמיש כזה, הוא הקושי בשימור התרבות הארגונית, כפי שמדבדב מסבירה זאת. "כדי להתגבר על המכשול שמציב המודל ההיברידי, נהיינו מקוריים יותר מיום ליום, כיוון שחשוב לנו שתמיד תהיה אינטראקציה בין הצוותים. האתגר מתגבר בכל הנוגע לעובדים חדשים, שכן בשונה מעובדים ותיקים שה-DNA של פאנדבוקס כבר מושרש בהם, הרי שהתהליך של קליטת עובד חדש היא קשה יותר תחת המודל הזה. יצרנו תוכנית אונבורדינג ייחודית לתקופה, ואנחנו כל הזמן עסוקים בלייעל ולשפר אותה, כדי להקל את התהליך. תחום ההלוואות לעסקים קטנים, שבו אנו פועלים, היה במוקד במהלך הקורונה ולכן החברה נהנתה מצמיחה בפעילות וכעת זה מיתרגם לגידול בכוח האדם שלנו".

עבודה ב"שכונות"

החשש הזה של אובדן החיבור בין חלק מהעובדים וההשלכות הצפויות מכך, מלווה חברות רבות בימים אלה, זמן שהן מעצבות למעשה את תרבות העבודה של החברה מחדש. גל שאול, מייסד שותף וסמנכ"ל טכנולוגיות באוגורי אומר: "התרבות הארגונית נבנתה מאנשים שיצרו אותה, והיא מושתתת על אמון וחופש ליצור, ללמוד, לפעול ולפתור את הבעיות והאתגרים שהלקוחות שלנו מתמודדים איתם. בחברה שלנו בונים פתרונות שמשנים את האופן שבו חברות תעשייתיות עובדות. כל זה מתחיל ונגמר באנשים שלנו".
החברה, שפועלת בתחום התעשייה 4.0, מפתחת חיישנים חכמים לניטור פעולות מכונה בקווי ייצור ומספקת את שירותיה ליצרניות הגדולות בעולם, מקולגייט ועד הייניקן.
4 צפייה בגלריה
גל שאול
גל שאול
"המודל טומן בחובו יתרונות וחסרונות". גל שאול, מייסד שותף וסמנכ"ל טכנולוגיות באוגורי
(צילום: ג'ואי כהן)
באוגורי נקטו במודל של "שכונות" לטובת עבודה מהמשרד. העבודה נעשית מהבית כשהיא יחידנית, ואילו כשנדרש צוות לטובת תכנון וסנכרון או פרויקט יצירתי - העבודה מתרחשת במשרד, אם ההנחיות מאפשרות זאת.
"המודל טומן בחובו יתרונות וחסרונות", מודה שאול. "אנחנו מאפשרים לעובדים להיפגש, לעבוד ולהיות יחד, אך במקביל קבוצות מסוימות של עובדים פחות באות במגע עם קבוצות אחרות, אם בכלל. כדי לספק מענה לקושי הזה נקטנו במספר פעולות. כך למשל, עיצבנו מחדש את הגג של המשרד והפכנו אותו למקום מפגש נעים, מעין לאונג', בו ניתן להיפגש וליצור היכרויות עם אנשים שהצטרפו לצוות לאחרונה".
עבור אוגורי, שנמצאת בעיצומו של מאמץ גיוס עובדים משמעותי במטרה להכפיל את מצבת כוח האדם שלה, מדובר באתגר משמעותי. שינויים במרחב הפיזי הם אמצעי שמשמש רבות מהחברות כדי לצמצם את הקושי במודל ההיברידי ובעבודה מהבית. באוגורי יצרו אזור אותו הם מכנים "שולחן מלון" (Hotel Desk) עבור עובדים שמגיעים באופן תדיר למשרד, שם הם עובדים בצורה יחידנית. אין רבים כאלה, אך אלה שמגיעים נפגשים יחד, והקשר והגיבוש בתוך החברה מתחזק.

"עבודה לאורך זמן במודל היברידי לא מתאימה לכל עובד"

המודל המשולב הפך לשכיח בחודשים האחרונים, אך יש חברות שאימצו את השיטה כבר בשנים עברו. אחת מהן היא SAIPS, חברה ישראלית שנרכשה על ידי פורד וממלאת תפקיד מרכזי בפיתוח האלגוריתמיקה של הרכב האוטונומי שבונה ענקית הרכב האמריקנית. "מיום הקמתה של החברה פעלנו במודל היברידי, לפיו שלושה ימים בשבוע עובדים מהמשרד ובשאר מהבית", מספר אודי דנינו, מנכ"ל ומייסד SAIPS.
4 צפייה בגלריה
אודי דנינו
אודי דנינו
"בתקופת הקורונה מספר העובדים בחברה צמח ביותר מ-20% והאתגר בשילוב אנשי הצוות החדשים היה לא פשוט". אודי דנינו, מנכ"ל ומייסד SAIPS
(צילום: רן בירן)
"כפילוסופיה, אנחנו מאמינים ששילוב כזה מייצר תוצאה אופטימלית. בימי המשרד מתבצעת עבודה משותפת בתוך צוותי העבודה וביניהם, כמו גם מרבית התקשורת מול השותפים שלנו בפורד. ימי הבית מוקדשים לעבודה אישית עם מינימום הסחות דעת", מסביר דנינו. במהלך סגרי הקורונה, כלל החברה עבדה מהבית באופן מלא. כיום עובדים בחברה בשתי קפסולות, כאשר כל קפסולה עובדת יומיים בשבוע מהמשרד ובשאר הזמן מהבית.
"המודל הנוכחי מאתגר בשני אופנים. הראשון, קבוצות של עובדים לא חופפות בנוכחות במשרד וזה עלול לפגוע באפקטיביות הבין-צוותית ובגיבוש החברתי. השני, קבלת עובדים חדשים וחיבורם לרוח החברה הופכת למשימה מורכבת יותר. במהלך תקופת הקורונה מספר העובדים בחברה צמח ביותר מ-20% והאתגר בשילוב אנשי הצוות החדשים אכן היה לא פשוט", אומר דנינו ומוסיף כי "עבודה לאורך זמן במודל היברידי לא מתאימה לכל עובד, לכן אלמנט משמעותי בתהליך הגיוס שלנו הוא זיהוי עובדים עצמאיים ובעלי משמעת עצמית גבוהה. מנגד, עבודה במודל היברידי מייצרת יתרונות משמעותיים, הן ביכולת לייצר הפריה הדדית לצד עבודה אישית פרודוקטיבית, והן באפשרות לאזן בין בית לעבודה בצורה משביעת רצון. המודל ההיברידי הוא ללא ספק רכיב משמעותי במכלול שמייצר את ה-DNA שמאפיין את SAIPS".
חודש דצמבר 2020 מסמל את סיומה של שנה מטורפת, במרכזה כמובן עומדת מגפת הקורונה העולמית. תהליך החיסון הכללי של האוכלוסייה יחל ככל הנראה בשלהי החודש, רגע לפני תחילתה של שנה חדשה, שתהיה בסימן יציאה מהמגפה. למרות שאנחנו מתקרבים להשגת הניצחון על הקורונה (כך מקווים לפחות), עדיין ברור לכולם שהעולם שלנו ייראה אחרת עם סיומה של התקופה הזו, וכך גם עולם העבודה.
חמישה ימי עבודה מהמשרד, המודל המסורתי שהיה נהוג טרום ימי הקורונה, כנראה ייעלם בחלק ניכר מהחברות במשק. המודל ההיברידי, על היתרונות והחסרונות הגלומים בו, יהיה פופולרי בקרב חברות רבות ו"משרד ביתי" יהפוך לסטנדרט אצל רבים מאיתנו. האתגר המרכזי שיעלה ממודל העבודה הזה הוא החיבור בין העובדים וסוגיית ה-DNA של החברות, שיצטרכו למצוא דרך לגבש את העובדים ולשמור על ייחודיות מול חברות אחרות - גם כשחלק ניכר מהפעילות מתרחשת דרך הזום.