עכשיו נזכרים: רגע לפני החג, כשמחירי הירקות בנסיקה, משרד האוצר חתם על צו לייבוא ירקות טריים במכסות פטורות ממכס של כ-50 טונות.
עיקר העלייה במחירים היא במלפפונים, שבירקניות מחירם נסק עד ל-14.90 שקל לק"ג, בשל מחסור חריף שנוצר בעקבות גל החום. בחלק מרשתות השיווק מוכרים ירקות בזול לקראת החג, אך מדובר במחירי הפסד.
2 צפייה בגלריה
מחסור במלפפונים בירקניות - והמחיר מגיע ל-14.90 שקל לקילו
מחסור במלפפונים בירקניות - והמחיר מגיע ל-14.90 שקל לקילו
מחסור במלפפונים בירקניות - והמחיר מגיע ל-14.90 שקל לקילו
"גלי החום הממושכים גרמו לנזק בחממות אצלנו", מסביר החקלאי חזי דניאל ממושב אחיטוב, שם גדלים רוב המלפפונים בישראל. "הרבה מאוד מהחנטים (מלפפונים בתחילת הליך הצמיחה, מ"ק) סובלים ממכת חום ומתים - וזה למעשה הירק העתידי".
קמעונאים אומרים ל-ynet שהמחלבות הודיעו להם שבשל גל החום הכבד הפרות הניבו פחות חלב ויש חשש למחסור גם במוצר זה. באחת המחלבות אמרו כי "בדרך כלל לקראת החג הצריכה עולה ובפרט לפני סגר שני. בשילוב עם החום - צפוי מחסור".
רפתן אמר ל-ynet שהחום עלול לפגוע גם בייצור מוצרי חלב אחרים, "בעיקר כאלה שדורשים חלב ניגר בכמות גבוהה. צריך לזכור שהמחלבות מנתבות את החלב למוצרים שהכי רווחיים להן ועל מוצרי חלב מפוקחים הן לא מרוויחות הרבה אם בכלל".
2 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
בשל גל החום: חשש גם למחסור בחלב
(צילום: מירב קריסטל)
יש גם מחסור בפלפלים, קישואים, עגבניות שרי, כרוב וחסה. משרד החקלאות כבר אישר יבוא מלפפונים מירדן, שגם היא נפגעה מגל החום. היתרי היבוא ניתנים בעת מחסור שגורם לעליית מחירים כמו בימים אלה, כאשר המכסות פטורות מהמכס, שבשגרה נע מ-0.69 שקלים עד 1.79 שקלים לק"'ג. בצו של משרד האוצר נכללים גם עגבניות ופלפלים וירקות נוספים. ככל הנראה הייבוא ייעשה מירדן, טורקיה וממדינות אירופה.