בשורות טובות בגזרת מחירי חומרי הגלם בעולם: שוק התבואות של החיטה, התירס והסויה מחק את "פרמיית המלחמה" בין רוסיה לאוקראינה וחזר כמעט למחירי טרום המלחמה. בשני ימי המסחר הראשונים של יולי בבורסות הסחורות בעולם, מחירי התירס, הסויה והחיטה איבדו למעלה מ-10% מערכם וזאת בנוסף לאיבוד של 13% במחיר התירס בחודש יוני וכ-20% שירדו מערך החיטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנוסף לשוק התבואות העולמי, שרשם ירידות של עד 30% בשבועיים האחרונים של הרבעון השני של 2022, גם הנפט ירד. מחירה של חבית נפט שבשיא נשקה ל-130 דולר, ירד מתחת ל-100 דולר לחבית.
2 צפייה בגלריה
עיראק יוספייה שדה חיטה משבר מזון אוקראינה
עיראק יוספייה שדה חיטה משבר מזון אוקראינה
שדה חיטה
(צילום: AP )
מגרף מחירי הסחורות העולמי עולה כי בחודש יוני היה היפוך מגמה חד: האורז ירד ב-6.3%, שמן סויה ירד ב-10.35%, מחיר הקקאו ירד ב-13.5%, החיטה ירדה ב-18.6%, הסוכר הגולמי ירד ב-4.64% וקפה ערביקא ירד ב-0.5%.
בחודש יוני היה "מרחץ דמים בשווקים" - ממניות ועד קריפטו. בבורסות הסחורות ראו מכירות חסרות פרופורציות במה שנתפס כמכירה "מתחת לערך הריאלי" של אותם נכסים.
הסיבה העיקרית למהפך היא מהלך העלאות הריבית החד שנרשם ברחבי העולם והצפי למיתון שעלול לגרור בעקבותיו ירידה בביקושים. למעשה, כבר עכשיו חלק מהירידה במחירי התובלה הימית מגלמת צפייה לירידות ביקושים וכמוה הירידה בלחץ של אוניות לפריקה בנמלי הים.

מתי הירידות ישפיעו על הצרכן?

יחד עם זאת, בחברת הייעוץ קומודקס המתמחה בניהול סיכונים בשוק הסחורות בראשות עדי פנחס, אמרו כי "הירידות התרחשו למרות שהמלחמה עדיין בעיצומה ולא רואים כרגע סיום באופק, ולמרות שהקורונה עדיין כאן וחלק מחומרי הגלם לא יחזרו לרמות המלאי של 2020 בשנתיים הקרובות וכשהביקושים החזקים עדיין לא מתמתנים בקצב הרצוי".
לדברי פנחס, בעולם לא חוזים תגובה מיידית של יצרנים וספקי חומרי גלם לירידת המחירים, שכן מרביתם יושבים על מלאים מאוד גדולים בשל החשש מבעיות שרשרת האספקה העולמית שליוו אותנו מאז 2020. הם רכשו במחירים גבוהים מאוד ובשנתיים הקרובות לא צפויה חזרת מחירים לצרכן לרמות שהתרגלנו אליהן טרום הקורונה, אך כאמור, נקודת האור היא שהזינוק במחירים נבלם ונרשמה מגמת ירידה שאם תימשך - הצפי שתגולגל לצרכן בעתיד.
ההערכה היא שאת השפעת רמת המחירים הנוכחית ייתכן ונפגוש כצרכנים לקראת סוף רבעון השלישי ורבעון הרביעי של השנה, שכן המחירים הגבוהים שאנחנו משלמים היום הם תוצר של המחירים הגבוהים בסוף הרבעון הראשון ותחילת הרבעון השני.