בנק ירושלים ובנק יהב הם הבנקים הגובים את העמלות הנמוכות ביותר על פעולות בחשבון הבנק של לקוחותיהם. לעומת זאת הבנקים איגוד, מסד ומרכנתיל יקרים יותר, כאשר רוב הבנקים הגדולים גובים עמלות ברמה שאינה גבוהה מאוד, אך גם לא מהנמוכות. כך עולה מדו"ח חדש שפרסם היום (ד') הפיקוח על הבנקים, במסגרת הדיווח התקופתי על אודות מחירי השירותים הבנקאים הנפוצים למשקי בית. הדו"ח הנוכחי סוקר את ההתפתחויות בשנת 2020 על רקע משבר נגיף הקורונה שפרץ במרץ 2020 והשפיע על צריכת השירותים הבנקאיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתוני בנק ישראל עולה כי ב-10 פעולות על ידי פקיד על פי התעריפון של הבנק, מוביל בנק איגוד עם עלות של 35 שקל בחודש. בבנק מסד המחיר על פי התעריפון הוא 31 שקל ובבנק מרכנתיל 26 שקל. לעומת זאת, בנק ירושלים גובה רק 6.5 שקל בחודש בחשבון עו"ש עבור כל הפעולות בחודש. הבינלאומי, מזרחי ודיסקונט גובים 24 שקל כל אחד, לאומי 22 שקל והפועלים 20 שקל.
2 צפייה בגלריה
אילוס כספומט
אילוס כספומט
כספומט. אילוסטרציה
(צילום: דנה קופל)
בעת שימוש בערוצים ישירים ובאמצעים דיגיטליים שמאפשרים חיסכון משמעותי בעלות העמלות, גובה בנק יהב 1.2 שקל לפעולה, בנק הפועלים 1.35 שקל, בנק לאומי 1.65 שקל ובנק ירושלים כאמור גובה 6.5 שקל על כל החודש בכל מקרה. בנק איגוד צועד בראש עם 2.9 שקל ואחריו בנק מסד עם 2.5 שקל לפעולה.
מבין חברות כרטיסי האשראי בתעריפים בגין משיכות מטבע חוץ (בחו"ל) כרטיס מקס גובה פחות - 3% מגובה המשיכה ואילו חברות ישראכרט וכאל גובות 3.5% מהסכום שנמשך.
מהדו"ח עולה, כי בשנת הקורונה 2020 נמשכה מגמת הירידה ביחס הכנסות מעמלות לנכסי המערכת הבנקאית, מ-0.92% ל-0.76%. מגמת ירידה זו החלה לאחר 2008. עד היום נרשמה ירידה בשיעור מצטבר של כ-45%, המיוחסת למכלול המצטבר של פעולות הפיקוח והמערכת הבנקאית בתקופה הזו. הירידה בשנת 2020, ממשיכה מגמה זו אך גם מושפעת במידה רבה ממשבר נגיף הקורונה אשר פקד את המשק בתקופה זו ואינה משקפת מהלך עסקים רגיל.
בשנת 2020 הסתכמה העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון בכ-22.4 שקל בחודש, ירידה של כ-17% ביחס לעלות הממוצעת מסוף 2019. עלות זו מורכבת כך:
  • עלות פעילות העו"ש הסתכמה ב-11.3 שקל, ירידה של כ-8% במהלך 2020. מגמת הירידה בעלות ניהול חשבון התעצמה בשל המשבר והירידה בפעילות המשקית.
  • עלות כרטיסי אשראי הסתכמה ב-11.1 שקל, ירידה של כ-24% במהלך 2020. הירידה נבעה מקיטון בהכנסות מעמלות עסקאות ומשיכות במט"ח עקב ירידה בהיקף הפעילות בשל המשבר. מנגד, חלה עלייה בדמי הכרטיס הנגבים - ממוצע דמי הכרטיס הסתכם בכ-6.9 שקל לחודש, בהשוואה ל-6.5 שקל בשנת 2019. העלייה נובעת בין היתר מכך שלקוחות רבים סיימו את תקופת הפטור מתשלום דמי כרטיס, שניתנה להם כהטבת הצטרפות בעת הנפקת כרטיס אשראי.
בספטמבר 2020 פורסם צו פיקוח על מחירים במטרה להקל על לקוחות בהתמודדות עם משבר הקורונה ולעודד אותם להימנע מלהגיע לסניפים בתקופת המשבר ולבצע פעילויות בנקאיות מרחוק. הצו הוזיל את העמלות הבאות: דמי כרטיס חיוב מיידי, מכתב התראה של עורך דין ופעולה על ידי פקיד במוקד טלפוני. הצו היה בתוקף למשך שישה חודשים, עד ליום 13 באפריל 2021.
בשנת 2020 נצפתה ירידה בעמלת דמי ניהול ני"ע הנגבית בפועל במערכת הבנקאית, בטווח ממוצע של 5% עד 10%, תלוי בשווי התיק. על אף הירידה חל גידול בסך הכנסות המערכת הבנקאית מעמלות ני"ע, אשר נבעה מגידול בכמות פעולות בניירות ערך על רקע משבר הקורונה.
המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, ציין כי "מטרת הדו"ח להעביר מידע לציבור אשר יסייע לו להבין את העלויות הכרוכות בניהול חשבון בנק ולכלכל את צעדיו. אני קורא לציבור לעשות שימוש בערוצים ישירים ובאמצעים דיגיטליים ולהכיר את הזכויות המגיעות לו ובכך לחסוך בעלויות. בתוך כך, הפיקוח דואג במגוון דרכים לאוכלוסיות שעשויות לגלות קשיים בתפעול אותם האמצעים הישירים, כדי לשמור על רמת שירות גבוהה גם עבורן".