האם מחיר העגבניות יזנק לקראת חג הפסח? בעקבות הודעת משרד החקלאות הטורקי על הגבלת יצוא העגבניות עד ה-14 לאפריל, מכיוון שהגידולים נפגעו ברעידת האדמה, החשש הוא למחסור לקראת פסח ועליה במחיר.
בהודעת משרד החקלאות הטורקי נמסר כי בשל העלייה החריגה לאחרונה במחיר העגבניות, וההשלכות הנוראיות של רעידת האדמה, שהשפיעה ישירות על 11 מחוזות, היה צורך לנקוט בצעדים כדי להבטיח ביטחון תזונתי ולייצב מחירים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
איסוף עגבניות בשדה
איסוף עגבניות בשדה
איסוף עגבניות בשדה
(צילום: EPA)
לדברי ירון סולומון מהאיחוד החקלאי, אנליסטים מ-EastFruit, שמתמחים בחקלאות, פרסמו כי להחלטת ממשלת טורקיה תהיה השפעה רצינית על שוק עגבניות החממה במדינות התלויות ביבוא ממנה. במאמר שפורסם באתר איסט פרוט נאמר כי ניתן לייבא עגבניות ממקורות אלטרנטיביים כמו מרוקו וספרד, אבל הן לא יכולות לתת מענה שלם לכמויות שיובאו מטורקיה לאירופה. לפיכך, חוזים האנליסטים זינוק במחיר העגבנייה ביבשת.
סולומון מסביר כי הטורקים מגדלים עגבניות בתקופה זו בחממות, אלא ששינויי מזג האוויר ורעידת האדמה הביאה אותם להגביל את יצוא העגבניות משמעותית ואת מקצת התוצרת שיאפשרו לייצא הם מעדיפים להעביר למדינות אירופה.
מבחינת היבואנים הישראלים, מדובר במכה משמעותית שכן הם היו רגילים לייבא במחיר זול ולשווק במחיר גבוה, ועל כן מחיר העגבניות מאז נפתח השוק לייבוא לא ירד. כעת, לאור המצב ועליית מחיר העגבניות בטורקיה, לא משתלם להם לייבא עגבניות טורקיות.
אילן שפע, מבעלי ביכורי שדה הסיטונאי, והמשווק הגדול בישראל לתוצרת חקלאית טרייה, אמר כי מזה חודש ביכורי שדה עברה לייבא עגבניות מירדן. לדבריו, אין כעת מחסור בעגבניות בארץ ולכן מחירן בשוק המקומי זול, אך הוא צופה כי בקרוב יצטמצם יבול העגבניות המקומיות אחר הגל האחרון של הקטיף, וגם הירדנים, לאור המחסור העולמי בעגבניות, מתכוונים לעלות מחיר, ולכן צפויה עלייה משמעותית במחיר העגבנייה לקראת החג. כיום נמכרות עגבניות רגילות במחיר סביר של בין 7-4 שקלים לק"ג. בעבר, כשהיה מחסור, מחירן קפץ ל-14 שקלים לק"ג.
ישראל מייבאת בשנה כ-40 אלף טון עגבניות מתוך כ-180 אלף טון של צריכה כוללת של עגבניות בארץ. מרבית היבוא הגיע, כאמור, מטורקיה. הפסקת היצוא מטורקיה היא הוכחה חוזרת שישראל לא יכולה לסמוך על יבוא של מזון מחו"ל, וכי הנחת היסוד עליה התבססה רפורמת החקלאות לפתיחת יבוא תוצרת חקלאית מחו"ל, שפגעה במגדלים מקומיים, כמו מקרה מגדלי השום הישראלים, שכמעט נעלמו בעקבות היבוא המסיבי מסין, שגויה ומזיקה לביטחון המזון.
באיחוד החקלאי קוראים לשרי האוצר והחקלאות להתעשת בהקדם ולדאוג להחזיר למעגל הייצור המקומי את אותם 40 אלף טון שחסרים. דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי, אמר כי "בגלל הייבוא הפרוע, האזרחים גם משלמים מחיר יקר וגם הורגים את החקלאות".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "החלטה זו של טורקיה, כמו גם המחסור במדפי הפירות והירקות בבריטניה מוכיחים פעם אחר פעם מדוע יש לחזק את החקלאות המקומית, ואסור להסתמך באופן בלעדי על יבוא. משרד החקלאות האמון על ביטחון המזון של תושבי ישראל ימשיך לפעול לחיזוק החקלאות המקומית. יש כרגע אספקה סדירה של עגבניות בשוק והמחירים הוגנים. נפתח מכסות יבוא פטורות ממכס ממדינות נוספות ככל שיידרש".