סוף לפגיעה במכירה ישירה מחקלאים? אחרי שהמועצה המקומית גדרה סגרה את המכירה הישירה של החקלאי משה קירשנר, ח"כ מיקי זוהר הגיש הצעת חוק לתיקון חוק התכנון והבנייה, המכשירה מכירה ישירה של תוצרת חקלאית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההצעה נוסחה בשיתוף התאחדות האיכרים בישראל ונועדה להקל על מכירת תוצרת חקלאית במשק החקלאי ישירות מהחקלאים לצרכן. כיום מכירה של תוצרת כזאת נדרשת ברישיון עסק למרכול, בעיקר אם החקלאי מוכר גם תוצרת שלא הוא גידל, בעקבות דרישת צרכנים למגוון בנקודת המכירה. חקלאי שמוכר כך נמצא בבעיה חוקית, שכן מכירה כזאת מצריכה היתר לשימוש חורג.
2 צפייה בגלריה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הוגשה הצעת חוק להתיר מכירה ישירה במשק של תוצרת חקלאית מגוונת
(צילום: יואב דודקביץ)
לפי התיקון, תשונה הגדרת "מטרה לא חקלאית" בשימוש בקרקע חקלאית, באופן שבו המכירה הישירה תיכלל בה. כלומר, חקלאי שימכור במשקו תוצרת חקלאית טרייה שלו ושל חקלאים אחרים עימם התאגד לצורך כך, יעשה שימוש למטרה חקלאית בקרקע החקלאית ולא יזדקק עוד להיתר לשימוש חורג לצורך כך.
לפי דברי ההסבר להצעה, "ענף החקלאות בישראל פועל בקושי רב בשנים האחרונות וניצב בפני אתגרים מורכבים ביותר, כגון פתיחת היבוא באופן בלתי מבוקר בתמיכת הממשלה והפחתת המכסים, פערי התיווך והעברת השליטה ביחסי ההיצע וביקוש מלאכותיים לידי הקמעונאים הגדולים, המחיר הגבוה של אמצעי הייצור לחקלאי, עלייה בשכיחות תופעות טבע מזיקות ולאחרונה אף תופעת הטרור החקלאי שהולך וגובר.
"הצעת החוק נועדה להעניק עיגון חוקי ל'מכירה הישירה': מכירת תוצרת חקלאית במשק, הישר מהחקלאים לצרכן ומטרתה כפולה: לסייע לחקלאי הפרטי על מנת שיהיה מסוגל להתמודד עם הקשיים הקיימים בענף החקלאות, יצליח להתקיים כלכלית ולשמר את המשק החקלאי, וכן להגביר את התחרות בשוק התוצרת החקלאית הטרייה אל מול הרשתות הקמעוניות ובכך להפחית את יוקר המחיה".
חקלאים החלו במכירה ישירה לצרכנים בשטח החקלאי שברשותם, בעקבות מחאת החקלאים, לפני כ-5 שנים. היא נולדה כמחאה על פערי התיווך בתוצרת חקלאית ולנוכח הקושי להתפרנס ולהתקיים מחקלאות. לטענת החקלאים, רשתות השיווק קונות מהם בזול ומוכרות לצרכנים ביוקר. לרוב, המכירה בשטח החקלאי משתלמת יותר לצרכנים גם בזכות איכות התוצרת, אך לעיתים המכירה בשטח המשק יקרה יותר לצרכן כי הרשתות מוזילות תוצרת בזכות כוח הקנייה שלהן וכדרך לכופף חקלאים ומתחרים.
2 צפייה בגלריה
מחאה של החקלאים
מחאה של החקלאים
מחאה החקלאים על פערי התיווך
(צילום: רועי עידן)
ח"כ מיקי זוהר: "מחירי הפירות והירקות האמירו מאוד בשנים האחרונות, בין היתר בשל פערי התיווך בין החקלאי לצרכן, נוצר מצב אבסורדי שבו תוצרת חקלאית טריה ובריאה נמכרת במחירים מופקעים ומזון מהיר וחטיפים נמכרים במחירים שווים לכל נפש, העיוות הזה פוגע בבריאותם של אזרחי ישראל ובכוונתי לפעול בכל כוחי על מנת לסייע להורדת המחירים. הצ"ח שהגשתי תאפשר ליותר חקלאים למכור את תוצרתם, תגביר את התחרות ותביא להפחתת המחירים".
יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי: "מלבד התרומה לחיזוק החקלאות המקומית המצויה במשבר, הצעת החוק היא בבחינת צו השעה. בשנים האחרונות חוליות התיווך בשרשרת השיווק ובראשן רשתות השיווק הגדולות, איבדו כל רסן מול החקלאים. הצעת החוק תאפשר ליותר ויותר חקלאים לפתוח מכירות ישירות של תוצרת טרייה ואיכותית ללא חשש ובאופן חוקי, דבר אשר יגביר את התחרות בענף באופן שייטיב הן עם החקלאי והן עם הצרכן".