בשעה שהתפשטות הקורונה דועכת המשבר הכלכלי עדיין בשיאו, וההשלכות מהמכה שספג שוק הנדל"ן - לא ברורות. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי ויו"ר לשכת השמאים לשעבר אוהד דנוס טענו באולפן ynet כי המגמות בשוק לא מצביעות על שינויים דרמטיים בטווח הקצר, אולם בהמשך ההשפעה על המחירים וההיצע עשויה להיות משמעותית.
"בינתיים עולה בידינו שבסך הכל אין כרגע שינויים, רוב העסקאות שנעשו לפני הקורונה הן אלה שאנחנו מכירים", אומר מסילתי. "העסקאות שנעשו בזמן המשבר הן מאוד מעטות אבל כרגע אנחנו לא רואים שהעסקאות האלה מביאות איתן בשורה בעניין הורדת מחירי הדיור".
3 צפייה בגלריה
אתר הבנייה בקריית מוצקין
אתר הבנייה בקריית מוצקין
אתר בנייה
(צילום: דוברות המשטרה)
דנוס מצטרף לדבריו של מסילתי, ואומר כי "בינתיים לא רואים את השפעת הקורונה על מחירי הדיור. המשבר הזה עדיין בעיצומו למרות שהוא דועך, ויש דעות מנוגדות לגבי האם הוא ימשיך או לא. לגבי מה שקרה עד כה - ייקח עוד זמן כדי לראות אם יהיה לכך איזושהי השפעה. יש פה מגמות מנוגדות - מצד אחד, אנחנו עם לא מעט מובטלים, ואולי חס וחלילה חלקם אף יגיעו גם לחדלות פירעון, אבל אף אחד לא עשה שום בדיקה לגביהם על מנת לדעת כמה מהם שוכרי דירות או בעלי דירות או כמה מהם ישובו לעבודה בחודשים הקרובים, ולכן קשה להעריך את ההשפעה.
"צריך להבין - גם הסתבכות בשוק הדיור לוקחת זמן. מדובר בתהליכים ארוכים ולכן אני לא מאמין שבטווח הקרוב מישהו ימצא מציאות מיוחדות", טוען דנוס.
3 צפייה בגלריה
יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי
יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי
יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי
(צילום: דנה קופך)
למרות האדישות של השוק עד כה, יש לציין כי הקורונה פגשה את ענף הנדל"ן במצב לא פשוט - את הפריפריה הציפו בלא מעט דירות שנקנו בעיקר בידי משקיעים, ובסופו של דבר הגענו למצב הכלכלי הלא פשוט כשכבר יש בארץ הרבה קבלנים עם דירות שלא נמכרות.
בעניין זה מוסיף דנוס כי "צריך להבין שאנחנו לא מדברים על שוק דיור אחד, יש שווקים שונים ויש את אזורי הביקוש ויש את הפריפריה, שם הממשלה הייתה חזקה יותר בתוכניות שלה ובמחיר למשתכן, מה שמחזק את המגמות המעורבות. אבל עד שהדברים יקרו, אני ממליץ למחפשי המציאות או ההזדמנויות: התאזרו בסבלנות והסתייעו בזכוכית מגדלת".
3 צפייה בגלריה
יו"ר לשכת השמאים לשעבר אוהד דנוס
יו"ר לשכת השמאים לשעבר אוהד דנוס
יו"ר לשכת השמאים לשעבר אוהד דנוס
(צילום: כפיר סיוון)

הזמן לקנות דירה?

לאלו שמחפשים כעת דירה לא בטוח שכדאי למהר לעשות כן, ומצד שני לא ברור האם כדאי לחכות להמשך. כתבנו דרור מרמור מציין שכאשר נכנסים למיתון ולמצב כלכלי לא פשוט, גם לאותם מאושרים שנשארו בעבודתם כדאי לחשוב פעמיים לפני שמבצעים רכישה גדולה. "בתקופה כזאת ברוב הענפים אנשים מבינים שאין להם מקום עבודה מובטח כמו לפני חודש וחודשיים, ולכן לא בטוח שזה הזמן להיכנס להתחייבות כספית של 20 ו-30 שנים קדימה".
דנוס מוסיף כי "בכל מקרה חשוב לציין שמדי שנה השחקנים בשוק הנדל"ן מהווים בסך הכול 5% מאוכלוסיית המדינה, כאשר אנחנו מדברים פה על שחקנים חדשים שחלקם עדיין עוד לא נולדו. הם יוולדו בחודשים הקרובים ולכן אני חושב שזה ממש מוקדם להעריך את ההשפעות של הקורונה, כמו שאנחנו רואים נכון לכרגע".
גם לגבי שוק השכירות אומר דנוס כי עדיין קשה להעריך מה יהיו המגמות בהמשך. "בירושלים, למשל, עלו מחירי השכירות לאחרונה. אנחנו רואים שבתל אביב ירדו מחירי השכירות בדירות הקטנות אבל עלו בדירות ארבעה חדרים ומעלה. צריך להבין, יש בארץ כמה כלכלות, יש את ישראל הראשונה, השנייה והשלישית, והן מתנהגות אחרת לגמרי. בתוך הדבר הזה, ברור שיהיו את אלה שימצאו מציאות, אני רק חושב שהם לא ימצאו כל כך הרבה מציאות".
לסיכום אומר מרמור כי "כל אלו שאומרים להם 'רוצו לקנות דירות כי צריך לברוח משוק ההון וכי יש עכשיו מלא מציאות' - תחשבו פעם ותחשבו פעמיים, לא בטוח שהמחירים ירדו אבל הם גם לא יחזרו לעלות כל כך מהר. לכן לא כדאי למהר לעשות עסקאות".