לצד הביקורת שנמתחת השכם וערב על היעדר כמות מספקת של פרויקטים בהתחדשות עירונית בכלל ופינוי־בינוי בפרט, ראוי גם לציין שהשנים האחרונות הובילו להתקדמות. פרויקטים שקודמו שנים ארוכות מתחילים לצאת לדרך ולהוסיף מאות רבות של יחידות דיור במרכזי הערים. במקביל, ואף חשוב יותר מהגדלת ההיצע, אלפי משפחות זוכות לצאת ממבני שיכון מתפוררים ומסוכנים שנהרסים, ולאחר תקופה של מגורים בשכירות, לחזור לדירה חדשה וגדולה יותר. בכתבה שלפניכם מוצג הצד האופטימי יותר של ההתחדשות העירונית – אחרי מסע לא פשוט של הדיירים והיזמים, יוצאים לדרך כבר השנה שורה של פרויקטים רחבי היקף, שיניבו מעל 500 יחידות דיור כל אחד.

בת ים: 560 דירות חדשות בפרויקט פינוי־בינוי

>חברת מעוז דניאל יוצאת בקרוב לבניית פרויקט THE 5 בבת ים. מדובר במגורים בלבד, 560 יחידות דיור ב־5 מגדלים בני כ־27 קומות. נכון להיום מתגוררים בעלי הדירות והדיירים ב־104 דירות ישנות ב־6 בנייני רכבת דו־קומתיים משנות ה־50, ללא מעלית וללא חניה. הפרויקט ממוקם ברחוב כצנלסון בעיר, במרחק כ־15 דקות מהים, מקניון בת ים וממרכזי תרבות בעיר, סמוך לתחנת הרכבת, לנתיבי איילון ולתחנת הרכבת הקלה (הקו האדום) שצפויה להתחיל לפעול בשנה הבאה. החברה קיבלה היתר בנייה לפרויקט, והחלה בהריסת הבניינים הישנים במתחם. אכלוס הדירות החדשות צפוי בשנת 2026. רחל מלכה, מנכ"לית משותפת ובעלת החברה, מספרת: "הפרויקט היה אמור להיבנות במתכונת בינוי־פינוי, כלומר החברה הייתה צריכה לבנות בניין מגורים ואז לפנות לשם את הדיירים, אלא שבהחלטה אסטרטגית ובגלל מצב הבניינים הרעוע והקשבה לרגשות הדיירים, החלטנו ללכת על מתווה של פינוי כלל הדירות במקשה אחת. מהלך זה יאפשר לחברה להתחיל לבנות את חמשת הבניינים החדשים בבת אחת, זאת למרות העלויות הנוספות הקשורות לשכירויות בגין מהלך זה. זו גם הסיבה שהחלטנו לשווק את הדירות למועדון הצרכנות חבר ולשוק החופשי, ובמסגרת כנס מיוחד מכרנו כ־416 דירות ב־14 שעות. כעת נותרנו עם דירות מיוחדות בקומות הגבוהות".
14 צפייה בגלריה
הריסת המבנים הישנים בפרויקט בבת ים של דניאל מעוז
הריסת המבנים הישנים בפרויקט בבת ים של דניאל מעוז
הריסת המבנים הישנים בפרויקט בבת ים של דניאל מעוז
(צילום: עמי לאור)

14 צפייה בגלריה
הדמיה של פרויקט THE 5 בבת ים
הדמיה של פרויקט THE 5 בבת ים
הדמיה של פרויקט THE 5 בבת ים
(הדמיה: viewpoint)
עו"ד אבישי אליאסי, בעל דירה במתחם, מספר: "קנינו את הדירה ב־1999, בידיעה שהולכים להרוס את הבניין בתוך שבע־שמונה שנים. קנינו את הדירה למגורים, לא להשקעה, אבל עברו שנים ולא התקדם כלום. ראיתי שזה לא הולך, והתחלתי לנסות ולקדם פרויקט בעצמי. פנינו לכל כך הרבה חברות, שלחנו עשרות מכתבים, אבל בזמנו אף אחד לא התעניין. גם חברות גדולות. בשלב כלשהו כמעט התייאשנו, אבל לפני 15 שנה התחיל עוד תהליך להתקדם, הפעם לא דרך חברה, אלא דרך הדיירים, וזה הצליח. היו עוד חברות בהיסטוריה של הפרויקט; הייתה חברה שהתקדמה כמה שנים והשקיעה כספים, אבל בשלב מסוים ויתרה. ואז הגענו למעוז דניאל. בסך הכול עברו למעלה מ־20 שנה. יותר מדור". לשאלה מה למד מהפרויקט ואיזה טיפ הוא יכול לתת לבעלי דירות בתחילת הדרך משיב עו"ד אליאסי: "חייבים ללכת בתום לב ולא לנסות להרוויח רווח אישי. מההתחלה צריך להיות מאוד ברור לכולם, שכולם יקבלו אותו הדבר, לא שקל יותר. אם תהיה הטבה למישהו – כולם יקבלו. ברגע שאנשים מבינים שזה המצב – זה יתקדם. אם כל אחד רוצה לקחת לכיוון שלו ורוצה להוציא רווח אישי - הפרויקט לא יהיה".
היזם: מעוז דניאל מיקום: רחוב כצנלסון, שכונת רמת יוסף אדריכל: גידי (גדעון) גולומב מגולומב אדריכלים סטטוס: התקבל היתר בנייה. הבניינים הישנים נהרסו

קריית אונו: 755 דירות חדשות בפרויקט

קבוצת כנען מקדמת את מיזם הפינוי־בינוי עלמא בקריית אונו. במסגרת זו ייהרסו 232 יחידות דיור ישנות וייבנו 755 חדשות ב־10 בניינים בני 12 עד 20 קומות בעירוב שימושים. עוד יכלול הפרויקט כ־5,000 מ"ר שטחי מסחר ומשרדים ו־1,500 מ"ר שטחי ציבור. נכון להיום 232 משפחות מתגוררות ב־11 בניינים בני 4 קומות.
"תוכנית המיתאר שאושרה להפקדה לפני שנה מחזקת את תהליכי הפיתוח של הרחוב ומרחיבה את שטחי התעסוקה והמסחר באזור הגובל בקו הסגול של הרכבת הקלה", מספרים בכנען. "העבודה על הפרויקט החלה לפני כעשור, ובחודש הקרוב יחל השלב הראשון עם פינוי הדיירים. הריסת הבניינים הראשונים מתוכננת לימים אלו ממש". ניב רום, מנכ"ל כנען התחדשות עירונית, מוסיף: "מדובר במיזם מורכב ומסובך בכל המישורים: הבירוקרטיה מול הרשויות, הוועדות המחוזיות וגופי הדיור הציבורי וגם אל מול הדיירים. לשמחתנו, למרות הזמן שהפרויקט ארך, היה ועדיין קיים שיתוף פעולה מצוין עם הגורמים בעירייה ועם ראש העיר ישראל גל, שתומך מאוד במתחמי פינוי־בינוי, וגם עם רוב הדיירים ששיתפו פעולה לאורך כל הדרך ומברכים על הפרויקט. אחת מהבעיות הקשות ללא ספק הייתה התמודדות עם מגבלת הגובה של הבניינים ודרישת רשות שדות התעופה, אך לאחר השקעה כספית גדולה וזמן רב, לשמחתנו, היינו לסנונית הראשונה, מה שיצר הזדמנות לפתרון אמיתי של מגבלת הגובה בכל העיר".
14 צפייה בגלריה
‎הבניינים הישנים ברחוב לוי אשכול, קבוצת כנען
‎הבניינים הישנים ברחוב לוי אשכול, קבוצת כנען
‎הבניינים הישנים ברחוב לוי אשכול, קבוצת כנען
(צילום: איתן צור)
נגה כהן, בעלת דירה במתחם, הצטרפה לתהליך באמצע הדרך. "רכשתי דירה ב־2015 במתחם, כשכבר היה עורך דין ונבחרה חברה יזמית", היא מספרת. "להבנתי, התחילו לקדם את הפרויקט לפני למעלה מעשור, בערך ב־2011. חבל שהתהליך לוקח כל כך הרבה זמן, אבל אני יכולה להגיד שקיבלנו כל העת עדכונים מלאים מהיזם, וזה חשוב מאוד. הדיירים לא תמיד יודעים איפה דברים עומדים, ולקבל מידע שוטף זה מרגיע ומקנה ביטחון שיש מבוגר אחראי בסיפור".
כהן מציינת שפינוי־בינוי הוא פתרון מדהים, להבדיל מתמ"א 38: "עדיף להרוס ולבנות חדש, עם תכנון שמתאים לימים אלו, ולא לחזק בניין ישן ומתפורר. בתמ"א 38 הרבה פעמים עוטפים יפה את הבניין מבחוץ, אבל בפנים הכול נשאר רקוב. כל מתחם שאפשר לעשות בו פינוי־בינוי, אני ממליצה לבעלי הדירות לקדם, כי זה העתיד". כהן גם מעניקה טיפ לבעלי דירות שנמצאים בתחילת הדרך או מתלבטים: "הכי חשוב לקחת עורך דין טוב עם המלצות, שידאג לאינטרסים של הדיירים מול היזם. חשוב מאוד גם לבחור חברה טובה וחזקה, בעלת ניסיון, שיודעת את העבודה. זה המפתח. השילוב הזה חיוני, כי אז אפשר לקבל תמורה נאותה. ברמה הלאומית, אם היה אפשר לקצר התהליך – זה היה הרבה יותר טוב. אני רואה אצלנו בפרויקט איך אנשים הזדקנו, חלקם נפטרו. חבל מאוד על הזמן הזה".
14 צפייה בגלריה
פרויקט עלמא 755 דירות חדשות במקום 232 ישנות
פרויקט עלמא 755 דירות חדשות במקום 232 ישנות
פרויקט עלמא 755 דירות חדשות במקום 232 ישנות
(הדמיה: פייגין אדריכלים)
היזם: קבוצת כנען
מיקום: רחוב לוי אשכול 181-129 בניינים אי־זוגיים
אדריכל: משרד פייגין אדריכלים
סטטוס: לקראת הריסת המבנים הראשונים

ירושלים: 1,050 דירות חדשות בפרויקט פינוי־בינוי

אפריקה התחדשות עירונית עומדת להקים פרויקט פינוי־בינוי בבירה. הפרויקט עתיד לכלול 1,050 דירות חדשות ב-5 מגדלי מגורים בני 35 קומות. אסף סימון, מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית, מסביר: "מדובר בפרויקט פינוי־בינוי הגדול שנעשה אי פעם בירושלים. בחודשים הקרובים צפויה להתחיל הפעימה הראשונה, כאשר אנו נמצאים בשלבים מתקדמים לקבלת היתר חפירה ובנייה עבור הבניין הראשון. הפרויקט עתיד לשנות את מאזן הכוחות בתחום, ויעניק לבעלי הקרקע ולרוכשים הפוטנציאליים את האיכות והתנאים שנהוגים היום בעיקר במרכז ובתל אביב בפרט. לצד הפרויקט, הממוקם בסמוך לשתי תחנות של הרכבת הקלה, יוקם פארק גדול על פני עשרות דונמים".
14 צפייה בגלריה
הבניינים הישנים ברחוב בר יוחאי ירושלים
הבניינים הישנים ברחוב בר יוחאי ירושלים
הבניינים הישנים ברחוב בר יוחאי ירושלים
(צילום: חן מרציאנו)
שמואל מועלם, בעל דירה במתחם, מספר על התקדמות הפרויקט: "התחלנו בכלל בתהליך של תמ"א 38 לפני הרבה שנים, כי בתור תושב העיר כבר 50 שנה, השכונה הזו אף פעם לא עלתה לגובה. התחלנו לדבר על הפרויקט סביב 2010, והגיעו כל מיני יזמים במהלך הזמן, חלקם הגדול לא היו רציניים. היו משאים ומתנים קשים עם כל מיני חברות ובסופו של דבר התקדמנו עם אפריקה התחדשות עירונית. מאז הדברים התקדמו ומתקדמים. ההרגשה היא שהם באו לעבוד, ומאז הכול היסטוריה". מועלם מייעץ לבעלי דירות שרוצים לקדם פרויקט: "כדאי לכל בעלי הדירות להיות מאוחדים. זה נותן הרבה כוח מול כל הגורמים, ומעניק הרבה דברים נוספים לנציגות. חשוב מאוד גם לא למהר בקבלת הפרטים וחתימת החוזים. חשוב להקפיד על הדברים, להתעקש על מה שחשוב. מצב הבניינים שלנו נורא, מתפוררים לגמרי, אין בכלל שאלה האם לעשות פרויקט, ואני ממליץ על כך לכולם".
14 צפייה בגלריה
1,050 דירות חדשות. הדמיית פרויקט אפריקה ישראל ברחוב בר יוחאי ק
1,050 דירות חדשות. הדמיית פרויקט אפריקה ישראל ברחוב בר יוחאי ק
1,050 דירות חדשות. הדמיית פרויקט אפריקה ישראל ברחוב בר יוחאי
( הדמיה: אול אין)
שם היזם: אפריקה התחדשות עירונית
עיר: ירושלים
מיקום: רחוב בר יוחאי
אדריכל: אבנר ישר
סטטוס: לקראת היתר חפירה ובניית הבניין הראשון

לוד: 742 דירות חדשות בפרויקט פינוי־בינוי

בכניסה המזרחית לעיר לוד מכביש 40 לשדרות הציונות עומד להיבנות פרויקט פינוי־בינוי חדש. מדובר בתוכנית בשטח כולל של 20 דונם, שבמסגרתה ייבנו 742 יחידות דיור חדשות ב־6 מגדלים בני 22 עד 27 קומות. הפרויקט כולל גם עירוב שימושים, כאשר כעשרת אלפים מ"ר יכללו מסחר, תעסוקה ושטחי ציבור. לצד המגדלים יוקם גם פארק רובעי ירוק בשטח של 14 דונם, שיחצוץ בין המתחם לכביש 40.
14 צפייה בגלריה
שדרות הציונות
שדרות הציונות
שדרות הציונות
( צילום: איוולוב מדיה)
ליאור חכם יזם קבלן ובעלים משותף בקבוצת פיוצ'ר סנצ'ורי יזמות והשקעות, מציין: "מדובר בפרויקט פינוי־בינוי ראשון בלוד, שהולך לשנות לחלוטין את פני השכונה והעיר. מיקום הפרויקט ייחודי - בכניסה לעיר, בסמיכות לצירי תחבורה מרכזיים, עם גישה נוחה ומהירה לערי המרכז ולשדה התעופה. השקענו בתכנון יצירתי ומודרני, המשלב עירוב שימושים לטובת שיפור איכות החיים של דיירי הפרויקט והשכונה. הדברים לא היו יוצאים לפועל ללא ההירתמות העירייה, החכ"ל והמינהלת להתחדשות עירונית וכמובן, הדיירים שהיו סבלניים והבינו שהם חלק ממהלך גדול שמשנה את פני המציאות".
ליאור בן עטר, בעל דירה במתחם, מספר על דרך ארוכה מאוד שעברו הוא ובעלי הדירות, עד שהגיעו לנקודת הזמן הנוכחית. "אנחנו מקדמים את הפרויקט כבר עשור שלם, וזה לא היה פשוט כלל. למרות המון השקעה מצד כל הכיוונים, דברים לא תמיד התקדמו כמו שרצינו. קשה לקדם פרויקט כזה, אבל עכשיו מתחילים לראות תזוזה". לשאלה האם התהליך הארוך והמורכב שווה את המאמץ, משיב בן עטר ללא היסוס: "זה שווה, ואני ממליץ מאוד לאנשים לקדם פרויקט כזה. בכל מה שקשור לשכונה או לעיר לוד, לאנשים יהיה יותר קל אחרי כל הבירוקרטיה שאנחנו כבר עברנו. מקווה שהתהליכים הבאים יהיו קצרים יותר, וחושב שאחרים הרוויחו מהניסיון שלנו". הוא אף מציע למי שרוצה לקדם פרויקט, "לבחור יזם מתאים ועורך דין שיודע לדחוף את הפרויקט - אלו שני דברים חשובים מאוד. חייבים גם הרבה מאוד סבלנות. הדרך שלנו עוד ארוכה, ייקח עוד כמה שנים, אבל נכון לעכשיו אנחנו מרוצים ומצפים בקוצר רוח להתקדם".
14 צפייה בגלריה
‎קיימא באור יהודה של יובלים. 656 דירות חדשות. הדמיית פרויקט
‎קיימא באור יהודה של יובלים. 656 דירות חדשות. הדמיית פרויקט
‎המתחם בשדרות הציונות הדמייה הדמיה
(הדמיה וצילום: איוולב מדיה)
היזם: פיוצ'ר סנצ'ורי יזמות והשקעות
מיקום: שדרת הציונות, בכניסה המזרחית לעיר
אדריכל: כנען שנהב אדריכלים
סטטוס: התקבל היתר הריסה של הבניין הראשון

בת ים: 714 דירות חדשות בפרויקט פינוי־בינוי

חברת אזורים בונה את פרויקט MOMENT בשכונת רמת הנשיא בבת ים. מהחברה נמסר: "הפרויקט ממוקם בקרבת הים, הטיילת, הקאנטרי קלאב ונתיבי איילון ובצמידות לתחנת העמל של הרכבת הקלה, הקו האדום – שצפוי לפעול כבר בשנתיים הקרובות. קידום הפרויקט מתחילת התהליך ועד הריסת המבנים הישנים ארך כ־10 שנים". הפרויקט יכלול 714 דירות חדשות ב־4 מגדלי מגורים בני 34 עד 35 קומות. הבניינים החדשים יחליפו 144 דירות ישנות ב־4 בניינים ישנים בני 4 קומות כל אחד. "הפרויקט תוכנן כך שהוא מחולק לשניים, ובכל חלק שני מגדלי מגורים ובניהם Roof garden פתוח בגובה 6 קומות, המיועד לדיירים בלבד, ושניתן לטייל ולשהות בו בבטחה", מוסרים בחברה. הפרויקט קיבל היתר בנייה, הבניינים הישנים נהרסו לפני כחצי שנה, העבודות החלו, והאכלוס מתוכנן לסוף 2025.
ניסן בן יוסף, בעל דירה בפרויקט, מספר על התהליך, היתרונות והחסרונות: "סביב 2007 התחלנו לקדם את הפרויקט וכבר 15 שנה עובדים עליו. אני קניתי את הדירה כששמעתי שמועה על פינוי־בינוי באופק. אזורים ליוותה אותנו לאורך כל המסע, וזה מסע שיש בו לא מעט סימני שאלה בדרך. היתרון הגדול היה שהחברה עדכנה אותנו כל הזמן. בשנים הראשונות עודכנו אחת לשנה איפה דברים עומדים ומה קורה. בשלוש השנים האחרונות, כשדברים כבר התקדמו, העדכון ניתן בכל רבעון. חשוב מאוד שלא נתנו לנו להיות בלי מידע ולא באשליות לגבי הפרויקט. קיבלנו ממש הסברים מפורטים עם עורך הדין באשר למה קורה ומה מתקדם. עכשיו הגענו לישורת האחרונה – יש כבר חפירות לחניון, וסולל בונה מבצעת". לשאלה האם היה ממליץ גם לאחרים להתקדם במסלול הזה, הוא משיב: "אנחנו לא מצטערים לרגע. גם אנשי המקצוע מלווים ומגבים אותנו, עומדים בלוחות הזמנים, מסדרים את הערבויות שצריך והכול". בן יוסף מוסיף טיפ למי שמבקשים לקדם פרויקט: "חשוב מאוד להיות עם אופי חיובי - מחשבה יוצרת מציאות, בזה אני מאמין. אסור להיות 'אנטי' ולחפש רק את הצרות. צריך לראות את הערך המוסף ולחכות בסבלנות, כי זה משתלם. כשבסוף זה מגיע, זה שווה וזה ממנף אותך למקום טוב – זו ממש מתנה. חבל שהתהליכים כל כך ארוכים. אפשר לסיים את זה הרבה יותר מהר. הבעיה היא שיש בירוקרטיה מטורפת במדינה, וזה מה שמקשה".
14 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט מומנט בבת ים 714 דירות חדשות משמאל המתחם הישן בשכונת רמת הנשיא
הדמיית פרויקט מומנט בבת ים 714 דירות חדשות משמאל המתחם הישן בשכונת רמת הנשיא
הדמיית פרויקט מומנט בבת ים 714 דירות חדשות משמאל המתחם הישן בשכונת רמת הנשיא
(הדמיה 3Division, צילום יח"צ)
היזם: אזורים
מיקום: שכונת רמת הנשיא, בין הרחובות הקוממיות בדרום, קרן היסוד בצפון ומוהליבר ממזרח
אדריכל: משרד האדריכלים גיורא גור
סטטוס: התקבל היתר הריסה והבנייה החלה

אשדוד: 684 דירות חדשות בפרויקט פינוי־בינוי

פרויקט דמרי Harmony ממוקם במערב אשדוד, בשכונה ד' המתחדשת. המתחם כולל 8 מבנים בגבהים שונים, 4 מגדלי מגורים בני 33 קומות ו־4 בניינים בגובה 6 קומות, הכוללים 684 יחידות דיור. כדי לבנות את המתחם החדש תפנה החברה 6 בניינים ישנים בני 4 קומות ובסך הכול 152 דירות ישנות. מהחברה נמסר: "מלבד המיקום המרכזי והנוף לים ישנם בקרבת הפרויקט שירותים ציבוריים, שנותנים מענה לכל צורכי החיים - גני ילדים, בתי ספר ובתי כנסת, ריאות ירוקות, קניונים, מרכזי תרבות, בתי קפה ומסעדות. במסגרת הפרויקט, בקומת הגג יוקם פארק לרווחת הדיירים. שכונה ד' קרובה לצירי תנועה מרכזיים ומאפשרת לדיירים גישה נוחה ומהירה לכל מקום בעיר, לחוף ולמרינה, לפארק אשדוד ים ולכביש מספר 4".
14 צפייה בגלריה
דמרי באשדוד, מצב קיים
דמרי באשדוד, מצב קיים
דמרי באשדוד, מצב קיים
(צילום: חברת דמרי)
הדייר אמיל פרג'ון רכש דירה במתחם לפני כ־15 שנה, מספר: "כעבור כשנתיים, בשנת 2009, החלו לקדם במקום התחדשות עירונית. באוקטובר 2020 נהרס הבניין, וכיום הקומה הראשונה כבר בנויה". לדבריו, התהליך היה משביע רצון, לאור העובדה שאנשי חברת דמרי, היזם שנבחר, סיפקו לבעלי הנכסים מענה מיטבי לאורך כל הדרך: "הם ליוו אותנו בפרויקט לאורך השנים, ועשו עבודה לתפארת. הם התייחסו לפרויקט כאילו זה פרויקט אישי שלהם – הם היו זמינים, קיימו פגישות עם דיירים, סיפקו הסברים ומידע, עזרו בסוגיית הדיור חלופי ונלחמו נגד סרבנים שרצו תמורות גבוהות יותר. למשל אחד מבעלי הנכסים, עורך דין במקצועו, היה סרבן, מתוך הרצון לקבל הטבה מהקבלן. הוא גרם לנו לעיכוב של חצי שנה בפרויקט. תבענו אותו - גם הדיירים וגם הקבלן. כשהתברר בבית המשפט שהמניע היה אינטרסנטי ושהוא הולך להיתבע בסכום עצום, הוא ויתר לבסוף וחתם". פרג'ון ממליץ מאוד להיכנס לתהליך. "כולם מרוויחים - הדיירים מקבלים דירה גדולה ובטיחותית, ובמקביל זה מגדיל את היצע הדירות. במקום 30 דיירים יש 100 על אותו תא שטח", הוא מסביר. הבעיה המרכזית בפרויקטים האלה היא, לדבריו, הזמן שהם נמשכים והבירוקרטיה שכרוכה בהם: "מאחר שפינוי־בינוי הוא עניין די חדש בארץ, הערכתי שהפרויקט שלנו ייקח בין חמש לשבע שנים, אבל זה לקח כפליים". הטיפ שלו למעוניינים לקדם פינוי־בינוי הוא "שיתוף הפעולה בין הדיירים ליזם. זה קריטי. ככל שהוא מהיר יותר, וככל שכמות הסרבנים קטנה, הסיכוי להטבות גדל דרמטית, כי זה ממריץ את היזם אל מול הרשות המקומית". טיפ נוסף מכוון למועצות: "הן חייבות להיות הרבה יותר קשובות לצורך בהגדלת היצע הדיור והמחירים. ככל שיהיו יותר דירות כתוצאה מתהליך התחדשות, יהיו יותר ביקושים, והמחירים יירדו".
14 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט הרמוני. 684 דירות חדשות
הדמיית פרויקט הרמוני. 684 דירות חדשות
הדמיית פרויקט הרמוני. 684 דירות חדשות
(צילום והדמיה: חברת דמרי)
היזם: דמרי
מיקום: שכונה ד', בין הרחובות הרצל והרב שאולי
אדריכל: אדריכל וולטר שיינקמן
סטטוס: המבנים הישנים נהרסו והבנייה החלה

אור יהודה: 656 דירות חדשות בפרויקט פינוי־בינוי

>קבוצת יובלים החלה בבניית פרויקט התחדשות עירונית בשם KAI – MA ברחוב הכלנית באור יהודה. "זהו פרויקט שיוצא לפועל בתמיכה מלאה של הרשות המקומית, הרואה בהתחדשות עירונית כלי אסטרטגי לשינוי פני העיר ומקדמת בתחומה מספר פרויקטים נוספים", אומרים בחברה. הפרויקט ממוקם בסמוך לצומת סביון, נווה־מונוסון וצמוד לפארק אשכול, עם גישה מהירה ונוחה לצירי תחבורה מרכזיים (כבישים 1,4 ו־40), וכ־250 מטר מהתחנה העתידית של הקו הסגול של הרכבת הקלה. "שלב א' של הפרויקט החל בנובמבר 2021, והוא כולל הריסה של 5 מבנים ובהם 66 יחידות דיור ובניית 4 מגדלים בני 17 קומות, 328 יחידות דיור סך הכול" מוסרים מהחברה ומוסיפים: "שלב ב' עתיד לצאת לדרך בהמשך ויכלול הריסה של 4 מבנים נוספים ובהם 48 יח''ד ובמקומם יבנו 4 מגדלים בני 17 קומות ובסך הכול 328 יחידות דיור נוספות".
14 צפייה בגלריה
קיימא יובלים, בניינים ישנים
קיימא יובלים, בניינים ישנים
קיימא יובלים, בניינים ישנים
( צילום: ערן אדרי)
הדייר משה אברהמי גר במתחם זה 20 שנים. "בחרנו לגור בשכונה ליד ההורים שלי, שגרים בבניין לידנו וגם הם חלק בפרויקט של קבוצת יובלים", הוא מספר. "תהליך הפינוי־בינוי התחיל לפני כעשר שנים, והאמת היא שבהתחלה לא רציתי ליטול בו חלק. בזמנו לא הכרנו הרבה פרויקטים כאלה, והייתי מרוצה במקום שלי, בבניין עם מעט דיירים ודמי ועד נמוכים. אבל האסימון נפל לי כשהתחלתי לחפש דירה חדשה. יש לנו דירה גדולה בת ארבעה חדרים בשטח של 109 מ"ר, אבל המשפחה שלנו גדלה, יש לנו תשעה ילדים וחיפשתי דירת חמישה חדרים באור יהודה. במהלך החיפוש ראיתי שהמחירים גבוהים מאוד ומעבר להישג ידי, ואז הבנתי שהדרך הכי טובה עבורנו לשפר דיור היא באמצעות פינוי־בינוי. גם יש לי יש אבא מבוגר שגר בקומה שלישית בלי מעלית, ורציתי שבשארית חייו יזכה לגור בדירה חדשה עם מעלית. מאותו רגע הפכתי לשגריר של הפרויקט, דיברתי עם דיירים ושכנעתי אותם להצטרף. השקעתי בזה את הנשמה, דיברתי איתם על כך שהבניין מתפורר ושהברזלים שלו חשופים, גם הביוב נסתם ועולה לעיתים קרובות, והראיתי להם כמה עולות דירות חדשות כמו אלו שאנחנו נקבל". לגבי טיפים שיכול להעניק אברהמי לבעלי דירות שנמצאים בשלב מוקדם יותר של התהליך, הוא משיב: "קודם כל יש לבדוק את הפרויקט עם עורך דין מטעם הדיירים ולוודא שבעלי הדירות מקבלים כל מה שהם צריכים לקבל. צריך גם נציגות חזקה. חשוב גם להיות הוגנים - מצד אחד לדרוש את מה שמגיע לדיירים, אבל לא להיות חזירים ולהגזים בדרישות. אני מכיר פרויקטים אחרים באור יהודה שלא מתקדמים בגלל דרישות מוגזמות של הדיירים. עוד המלצה – כשמגיעים לשלב פינוי הדירות, לעשות את זה מהר, כי מי שמתעכב עם המעבר, מעכב את הפרויקט עבור כל הדיירים".
14 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט הרמוני. 684 דירות חדשות
הדמיית פרויקט הרמוני. 684 דירות חדשות
הדמיית פרויקט הרמוני. 684 דירות חדשות
(צילום והדמיה: חברת דמרי)
היזם: יובלים
עיר: אור יהודה
מיקום: רחוב הכלנית
אדריכל: יסקי מור סיוון
סטטוס: נהרסו בניינים בחלק הראשון של הפרויקט

איל הנדלר, יו"ר ובעלים קבוצת כנען, פרויקט חברתי־לאומי מציל חיים

לאחרונה התבשרנו על התוכנית החדשה של משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לקידום הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית בתקציב של כחצי מיליארד שקל. המטרה היא לעודד רשויות לקדם התחדשות עירונית בעירן דרך הוספת משאבים לתשתיות בשל תוספת הבינוי והאוכלוסייה בתחומיהן.
כרגע מדובר ב־12 רשויות בלבד, שייכללו בהסכמי הגג, אך זהו שלב ראשון, מבטיח ומעודד לשיפור איכות חייהם של רבים מתושבי השכונות הוותיקות, החשופים לפגיעות סביבתיות מסכנות חיים. חלק מ־12 הערים נמצאות בדירוג סוציו־אקונומי נמוך, וגם עובדה זו מעודדת.
באופן מצער, בכל פעם שיש מבצע צבאי בעזה או בצפון ובצידו איום בירי על העורף, נזכרים במאות אלפי המשפחות המתגוררות בדירות לא ממוגנות, בבניינים רעועים ומתפוררים.
14 צפייה בגלריה
איל הנדלר, יו"ר ובעלים קבוצת כנען
איל הנדלר, יו"ר ובעלים קבוצת כנען
איל הנדלר, יו"ר ובעלים קבוצת כנען
(צילום: תומר חומפס)
אולם התחדשות עירונית ופינוי־בינוי בפרט באים לענות על צורך לא פחות חשוב. מאות מתחמי מגורים ישנים ורעועים נמצאים בכל רגע נתון תחת סכנת קריסה, שלא נאמר רעידת אדמה האופיינית לאזור הגיאוגרפי שבו אנו חיים. תזכורת לכך קיבלנו לאחרונה, כשבכמה ערים נאלצו לפנות דיירים מבוהלים, רגע לפני שביתם קורס עליהם. וכל עוד אין פתרון מעשי, בכל יום שעובר ממשיכים הרשויות ומקבלי ההחלטות להמר על חיי אדם.
פינוי־בינוי של מתחם ישן שכבר אינו ראוי למגורים ובנייה של פרויקט מגורים חדש ומודרני במקומו הם בשורה לדיירים הוותיקים לא רק במובן הבטיחותי. לכל המתמודדים עם צרכים מיוחדים ובעיית ניידות, הוספת מעלית וחניה רשומה אחת לפחות לכל דייר היא צורך אמיתי להתנהלות יומיומית בכבוד. הוספת מרפסת לכל דירה, בפרט עבור אותה אוכלוסייה שבשנתיים האחרונות נאלצה לבלות בעיקר בבית, היא צורך נוסף הן ברמה הבריאותית והן ברמה הנפשית.
כמו כן העובדה שערכם של הנכסים מושבח בערכים גבוהים, מעצם תהליך הפינוי־בינוי ומתוקף בעלות על דירה חדשה וגדולה יותר, לעיתים בעשרות מטרים נוספים, היא ערך חברתי חשוב בפני עצמו, שיכול לשפר את איתנותם הכלכלית של בעלי הדירות ואת איכות חייהם כתוצאה מכך.