בקרוב מאוד יסתיים תשלום דמי האבטלה לשוהים בחל"ת מאז תחילת ימי הקורונה. מנתונים שהוכנו בביטוח הלאומי עולה כי בחודש אוקטובר יישארו רק עוד 14,273 מובטלים בני 45 ומעלה שיקבלו דמי אבטלה בגין משבר הקרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יצוין כי בחודש אוגוסט היו זכאים עדיין 142,147 שוהים בחל"ת בני 45 ומעלה לקבלת דמי אבטלה, מהם 111,249 על כל החודש שקיבלו דמי אבטלה מלאים, ו-30,998 שהיו זכאים לקבל דמי אבטלה רק על חלק מהחודש.
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
(צילום: יריב כץ)
הסיבה לירידה הדראסטית במספר מקבלי דמי האבטלה היא בנוסחה שנקבעה על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן. לפי נוסחה זו, אחרי ה-30 ביוני מקבלים דמי אבטלה רק השוהים בחל"ת והמפוטרים בני 45 ומעלה - רק עבור מחצית מהזמן שבו קיבלו דמי אבטלה עד ל-30 ביוני.
למשל, בן 45 ומעלה שקיבל בימי המשבר שישה חודשים דמי אבטלה יהיה זכאי רק לעוד כשלושה חודשים של קבלת דמי אבטלה. המשמעות היא שבמהלך אוקטובר הוא יחדל לקבל דמי אבטלה.
2 צפייה בגלריה
(נתונים: ביטוח לאומי)
לכן רק מי שקיבל דמי אבטלה במשך שמונה חודשים במהלך המשבר יהיה זכאי לקבלם למשך ארבעה חודשים נוספים, עד לסוף חודש אוקטובר - ומעטים קיבלו דמי אבטלה לתקופות ארוכות עוד יותר מאז מרץ 2020 ועד יוני 2021.
לפי נתוני הביטוח הלאומי, באוגוסט קיבלו 142,147 בני 45 ומעלה עדיין דמי אבטלה, כאמור. בספטמבר יקבלו 14,273 בני 45 ומעלה דמי אבטלה ועוד 1,662 מובטלים חדשים, שפוטרו לאחר ה-30 ביוני וזכאים לדמי אבטלה רגילים על פי החוק מלפני ימי הקורונה.
יצוין ששר האוצר לשעבר, ישראל כץ, ביקש ערב פרישתו מהממשלה, להמשיך ולשלם דמי אבטלה מראשית חודש יולי ועד לסוף חגי תשרי לבני 28 ומעלה.
ההערכה היא שכרבע מיליון, מתוך כ-350 אלף מובטלים כיום, היו ממשיכים לקבל עד סוף חודש ספטמבר דמי אבטלה מלאים, אך רבים גם לא היו מחפשים עבודה ומעדיפים כנראה לשבת בבית עד לגמר תשלום דמי האבטלה.
בתוך כך, בשל הפסקת תשלום דמי האבטלה הולך וגדל מספר המובטלים שנותרים ללא כל הכנסה - אלה שלא מצאו עבודה ולא מקבלים עוד דמי אבטלה. כדי למנוע מהם להגיע לחרפת רעב, יקבלו אלפים דמי הבטחת הכנסה לאחר בדיקת מצבם הכלכלי (למשל, אדם שמשכיר דירה לא יהיה זכאי).
בשל כך, מספרם של מקבלי הבטחת הכנסה הולך וגדל מדי חודש. מספר מגישי תביעות להבטחת הכנסה ביוני היה כ-5,100, ביולי כ-9,100 תביעות ובאוגוסט כ-10,400 תביעות.