בענף הנדל"ן מודאגים נוכח סקירת משרד השיכון שפורסמה אתמול, שמתריעה מפני עלייה במחירי הדירות בשל צמצום הפעילות בענף בתקופת הקורונה. "אם לא יכינו עכשיו תוכנית חירום נקודתית להגדלת ההיצע, בעוד שנה-שנתיים נתעורר למצב בעייתי עד כדי קטסטרופלי", אמר היום (ד') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמנם, על פי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסוף השבוע שעבר יש ירידה מזערית של מחירים (0.3%), אולם במשרד השיכון הציגו נתונים לפיהם ישנה ירידה בהיקף קרקעות בדיור, ירידה משמעותית בהתחלות בנייה בישראל, צמצום במספר העובדים הפלסטינים בענף הבנייה בגלל הקושי להגיע לאתרים בתקופות הסגר ועוד. המשמעות: היצע נמוך של דירות לעומת הביקוש - וחשש מפני עליית מחירים.
1 צפייה בגלריה
 "דרושה תוכנית חירום להגדלת ההיצע"
 "דרושה תוכנית חירום להגדלת ההיצע"
"דרושה תוכנית חירום להגדלת ההיצע"
(צילום: דנה קופל)
את המצב בשטח מתאר חיים קארדי, מנכ"ל חברת הבנייה פרשקובסקי: "אנחנו עובדים בעיקר בפרויקטים גדולים ולכן הפרויקטים ממשיכים אצלנו כרגיל, גם בסגר הראשון וגם בסגר השני, כי אנחנו עובדים חיוניים. לא ירדה אצלנו פעילות אבל אנחנו בהחלט רואים האטה במקומות אחרים בעיקר בפרויקטים קטנים במרכזי ערים שהסתמכו על עובדים פלסטינים. רואים גם סגירה של פרויקטים כי היה צמצום מהותי או ממש הפסקה של כניסה של פועלים פלסטינים".

"עלולים לחזור לעליות מחירים של 11%"

לדבריו, הצמצום בכוח אדם אמנם האריכה את משך הפעילות של פרויקט אבל ישנה הבעיה העיקרית היא לא כוח האדם אלא חוסר המשילות והמשכות מערכות הבחירות. "משרד השיכון וכוחות בשוק עצרו את המכירות. כבר נוצר מחסור מהותי בקרקעות", הוא אמר.
בהקשר זה ציין מסילתי כי "קיטון בהיצע הוא סכנה ממשית לענף הנדל"ן. וככל שההיצע יקטן והביקוש ימשיך להתקיים - והוא יתקיים, אנחנו בהחלט צפויים לראות עליית מחירים. בטווח הקצר אולי זה תהיה עלייה קטנה אבל בטווח היותר ארוך זה היא עלולה לגדול ואנחנו נקרא לזה קטסטרופה. אנחנו יכולים לחזור למצב שחווינו לפני 5 ו-6 שנים של עליות בשיעורים של כ-11%".
הוא הדגיש כי הביקושים לדירות ימשכו למרות הקורונה. "הקורונה גרמה לכוח הקנייה להיחלש אצל חלק מהאנשים, אבל דיור זה מוצר צריכה בסיסי, אנשים מתחתנים ונולדים ילדים. דיור זה לא משהו שאפשר לוותר עליו, זה לא רכב חדש או בגד חדש, אנשים צריכים לגור".
לדבריו, "הקורונה החלישה את עוצמת הקנייה - אבל המשק ילמד לחיות עם הקורונה ואנשים יחזרו לעבודה והמשק ימשיך לבקש דירות ואי אפשר להתעלם מהביקוש הזה. זה לא שהמשק מבקש ומחר בבוקר מציעים דירות".
יגאל קרני, יו"ר קבוצת מגידו הבונה בפריפריה, התייחס למספרים שמעידים על סכומים דומים בתוכנית מחיר למשתכן: "זו אותה הגברת בשינוי אדרת. השר שהפך עצמו לסגן שר מנסה להתנער ממורשת קודמו באמצעות מכבסת מילים. מחיר מופחת זהה למחיר למשתכן, עם ניסיון לתיקון כשל שוק שיצרה התוכנית הקודמת. הוספת מחיר מזערי למ"ר מבורכת לכשעצמה אבל כנראה הגיעה באיחור, שכן מחיר מזערי למ"ר רלוונטי בעיקר באזורי הביקוש ולא בפריפריה.
"להבנתי, תוכנית מחיר מופחת לא תחול על אזורי הביקוש, כך שהשינוי חסר משמעות אמיתית. זה המקום לומר שעם כל הביקורת שנמתחה על תוכנית מחיר למשתכן, חייבים להודות שבזכותה, ורק בזכותה, עשרות אלפי זוגות צעירים הגיעו לדירה משלהם, בעיקר בפריפריה, וזהו רווח כפול למדינת ישראל", הוסיף קרני.