למרות משבר הקורונה והחולשה בענף האופנה, הרשתות הגדולות בישראל פותחות חנויות חדשות: הראל ויזל, בעל השליטה בפוקס, חתם עם קניוני מליסרון שבשליטת ליאורה עופר על הסכם לשכירת שטחם של שלושת סניפי רשת וואיקיקי הטורקית, שמפסיקה לפעול בישראל לאחר שנתיים בלבד. במקומם ייפתחו חנויות נייקי לפי הקונספט והעיצוב החדש של חנויות הרשת בחו"ל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בחנויות גדולות בשטח של כ-850 מ"ר בקניון הגדול בפתח תקווה, בקניון עופר רחובות ובגרנד קניון בחיפה (גולף אנד קו תעבור לשטח של וואיקיקי ותפנה את שטחה לטובת נייקי). ההשקעה בכל חנות: למעלה ממיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייקי בדיזינגוף סנטר
(צילום: עמית שעל)

ההשקעה הכספית בעיצוב החנויות - על הקניונים

הקניונים מממנים כיום חלק משמעותי ולפעמים את כל ההוצאות הכרוכות בעיצוב החנות מחדש לשוכרים שהם מעוניינים שיפעלו בתחומם, כמו קבוצת פוקס ובמיוחד בתחום הספורט, שמכירותיו צמחו בשנת 2019 לעומת ירידה במכירות אופנת הביגוד הרגילה. לאחר החזרה לפעילות בתום סגר הקורונה נרשם זינוק במכירות אופנת הספורט.
סבסוד ההשקעות בסניפים על ידי הקניונים מיטיב הן עם השוכר והן עם המשכיר: הקניון רושם את ההוצאה בספריו כשיפוץ ומעודד בכך פתיחת חנויות חדשות, במיוחד כעת כשאין הרבה ביקוש לפתיחת חנויות בקניונים במקום אלה שמתקשות להמשיך, ואילו השוכר נהנה מכך שאינו צריך להשקיע בהסבת המקום.
רשת וואיקיקי נכנסה לישראל בעידודו של מנכ"ל מליסרון הפורש אבי לוי, במטרה לפתוח בקניונים מותג אופנה מחו"ל במחירים נמוכים, המוכר לישראלים מביקוריהם בטורקיה, שם היא אחת מרשתות האופנה העממיות המוצלחות. בעוכריה של הרשת עמדה העובדה שלא השקיעה בשיווק ופרסום והעדיפה לשמור על פרופיל נמוך, דבר שפגע בביצועיה. ככל הנראה היא תמשיך בפעילות רק במגזר הערבי בישראל.

הודיס: חנויות חדשות בנתיבות ובדימונה

גם קבוצת קסטרו-הודיס פותחת את תת-הרשת מיניקה - סניפים קטנים של רשת אורבניקה לביגוד מוזל. בהשוואה לסניפי אורבניקה הרגילים המשתרעים על שטח של עד 2,700 מ"ר, חנויות מיניקה יהיו בשטח של 400 מ"ר בלבד. סניפים ראשונים ייפתחו בקרוב בפתח-תקווה, בנתיבות ובדימונה. לדברי יוסי גביזון מבעלי הודיס, הכוונה היא לפתוח חנויות במיקומים שבהם בגלל משבר הקורונה יש העדפה של הלקוחות לקנות ליד הבית ולא לנסוע לקניונים מחוץ לעירם, כמו למשל תושבי דימונה שלא יצטרכו לנסוע לקניון בבאר שבע. הוא הוסיף כי במיניקה יימכרו רק המוצרים הנמכרים ביותר של אורבניקה כמו לבוש ספורט ובגדי ים. מיניקה תיהנה מעלות נמוכה יחסית של הפעלת החנויות ששטחן אינו גדול, ולכן אינו מצריך תשלום שכ"ד גבוה.
4 צפייה בגלריה
רשת אורבניקה: מגוון רחב של מכנסיים קצרים בחזית החנות
רשת אורבניקה: מגוון רחב של מכנסיים קצרים בחזית החנות
אורבניקה. קבוצת קסטרו-הודיס פותחת את תת-הרשת מיניקה - סניפים קטנים של רשת אורבניקה לביגוד מוזל
(צילום: מירב קריסטל)
גם רשת רנואר חנכה בחודש האחרון, למרות הקורונה, את רשת בגדי הגברים לצעירים Twentyfourseven men בהשקעה של 30 מיליון שקל, בתוך חנות הדגל של המותג Twentyfourseven בקניון עזריאלי בת"א, וב-18 חנויות נוספות. הרשת משלבת אופנת ספורט ופנאי יחד עם אופנת רחוב יוקרתית.
4 צפייה בגלריה
סניף Twentyfourseven men בקניון עזריאלי בת”א. “עוד אין חזרה מלאה לקניונים, אבל זה ישתפר”
סניף Twentyfourseven men בקניון עזריאלי בת”א. “עוד אין חזרה מלאה לקניונים, אבל זה ישתפר”
סניף Twentyfourseven men בקניון עזריאלי בת”א
(צילום: סער נווה)
בעלי רשתות האופנה שואבים עידוד מכך שבקיץ הקרוב וייתכן שגם בחודשים שלאחר מכן הישראלים לא יוכלו לבצע מסעות קניות בחו"ל כבעבר אלא יעשו את הקניות בארץ. לדבריהם, הפסקת משלוחי החינם מאמזון ואתרים אחרים בגלל הקורונה גרמה לכך שהישראלים התרגלו לרכוש באתרים מקומיים. סיבה נוספת לאופטימיות: לפי נתוני חברת המחקר ריס, המכירות ברשתות האופנה במאי האחרון היו גבוהות ב-21% לעומת התקופה המקבילה.