כמעט עשור לאחר שיצאה בהכרזה כי תקים פרויקט דיור בר השגה ייעודי לערביי יפו: עיריית תל אביב-יפו פתחה בשבוע שעבר הגרלה לרכישת 28 דירות על הנייר בפרויקט ברחוב מיכאלאנג'לו 15 בשכונת לב יפו. המחיר צפוי להיות נמוך בכ-30% ממחיר השוק והדירות מיועדות לבני האוכלוסייה הערבית מהעדה המוסלמית או הנוצרית, שהם בני מקום. מדובר במיזם מגורים המוקם בימים אלה על ידי קבוצת משה חאדיף וצפוי להתאכלס ב-2024.

הפרויקט ממוקם על מגרש בשטח של כ-900 מ"ר וצפוי לכלול 5 קומות עם 32 יחידות דיור - מהן 28 דירות בנות 3 חדרים בשטח ממוצע של כ-65 מ"ר שימכרו לזכאים והשאר דירות פנטהאוז שימכרו בשוק החופשי. עלות דירה לזכאים צפויה לעמוד על 1.44-1.6 מיליון שקל. לשם השוואה, דירת 3 חדרים ברחוב זה, הממוקם במתחם יהודה הימית היוקרתי, נמכרה בפברואר האחרון תמורת 2.7 מיליון שקל לפי אתר מדלן.
1 צפייה בגלריה
פרויקט מיכאלאנג'לו יפו
פרויקט מיכאלאנג'לו יפו
פרויקט מיכאלאנג'לו יפו
(הדמיה: טוטם הדמיה ואנימציה)
במכרז על המגרש זכתה קבוצת משה חאדיף ב-2014 תמורת 700 אלף שקל, וב-2016 כאשר נחתם ההסכם עם העירייה תוכנן המחיר לדירות אלה לנוע בין 730 אלף שקל למיליון שקל בלבד. אלא שמחיר הדירה נקבע לפי הנחה משווי הקרקע, שעלה מאז המכרז - ועמו המחירים המוצעים לזכאים. זהו פרויקט ראשון של העירייה שמיועד למכירה בהישג יד (ולא להשכרה בהישג יד) המיועד לאוכלוסייה זו בלבד.
אף שההחלטה לקדם פרויקט דיור בר השגה לערביי יפו נקבעה עוד ב-2012, אי אפשר להתעלם מהעיתוי שבו נפתחה ההגרלה: לפני כשבועיים התרחשו מהומות בעיר, בין היתר על רקע כעס מתמשך של תושבי יפו על מכירת נכסי נפקדים, נכסים שהיו שייכים לערביי העיר שנמלטו עם הקמת המדינה. מדובר במתיחות בין תושבי יפו לעיריית תל אביב, המישלמה ליפו (ארגון בתוך העירייה הפועל לשיקום, שימור, פיתוח וחידוש יפו) וחברת עמידר, כשהאחרונה החלה למכור נכסי נפקדים שבבעלותה.
אותם נכסים היו שייכים לערביי יפו שברחו עם הקמת המדינה ב-1948, אולם כעת מוצעים למכירה. כפי שפורסם ב-ynet, תושבים ערבים ביפו טענו כי לעתים נציגי חברת הדיור הגיעו יחד עם רוכשים פוטנציאליים לבחון נכסים מבלי לתאם עם הדיירים ולא הותירו להם זמן לרכוש את הבתים שבהם הם מתגוררים. בשבוע שעבר, כאמור, נפתחה ההגרלה הייעודית לתושבי יפו.
אף שביחס למספר הדירות שנבנות בפרויקט, שיעור הדירות בהישג יד גבוה מאוד (כמעט 90%) - הרי שהמספר המוחלט נמוך ביחס לכמות האוכלוסייה שזקוקה לפתרונות דיור ביפו. עם זאת, גם בפרויקטים של דיור בר השגה להשכרה בעיר, כמו גם בפרויקטים דומים של דיור להשכרה בהישג יד בערים אחרות, לרוב מספר הדירות במחירים מסובסדים אינו גבוה ועומד על שיעור של 20% מכלל הדירות הנבנות בפרויקט. מהעירייה נמסר כי ביום הראשון לבדו נרשמו 200 זכאים להגרלה.

הגרלה לפי קריטריונים

הדירות המיועדות לרכישה לזכאי דיור בר השגה ייבחרו בהגרלה לפי 6 קריטריונים שנקבעו על ידי העירייה. בין היתר על הזכאים להיות חסרי דירה או בעלים על חלק שלא עולה על שליש מדירה, בעלי תעודת זכאות של משרד הבינוי והשיכון או אישור השתתפות במחיר למשתכן. כמו כן, זכאים יהיו ערבים תושבי יפו במשך 3 השנים שקדמו למועד הקובע (הוחלט כי המועד שאליו יתייחסו הקריטריונים הוא 31.3.21) או במשך 4 שנים לפחות מתוך 10 השנים שקדמו למועד הקובע.
קריטריון נוסף מתייחס להכנסות: סך ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו של כל הבגירים במשק הבית ב-36 החודשים שקדמו למועד הקובע לא עלתה על ההכנסה החודשית של הרף העליון של העשירון השביעי, שלצורך בדיקת הזכאות יועמד על סך של 24,234 שקל ברוטו לחודש בהתאם לפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ועד לתוספת של 10%. בנוסף, לגבי גובה הון עצמי ונכסים - סך ההון העצמי של המועמדים הבגירים במשק הבית במועד הקובע לא יעלה על סך של 600 אלף שקל.
קריטריון נוסף מתייחס למיצוי כושר ההשתכרות: משק הבית ייחשב כממצה את כושר ההשתכרות שלו, אם ב-3 השנים שלפני המועד הקובע עבד לפחות אחד הבגירים בו 24 חודשים במשרה מלאה, ומתוכם 12 חודשי עבודה במשרה מלאה באופן רציף. כמו כן, במשק בית יהיה ילד אחד לפחות אשר גילו מתחת לגיל 18 שנים והרשום בתעודת הזהות כילדו של לפחות אחד הבגירים.
נוסף למיזם זה, אושרה לאחרונה תוכנית להתחדשות הדיור הציבורי "קדם-שם הגדולים" בשכונת עג'מי ביפו. התוכנית מאפשרת השארת 100 הדיירים הקיימים בדירות שיעברו שדרוג וכן תוספת של 200 דירות לטובת הקהילה ביפו, תוך ניצול המגרש הסמוך. מהעירייה נמסר כי "התוכנית נעשתה תוך שיתוף ציבור הדיירים במתחם במטרה להשאיר את האוכלוסייה הקיימת במקומה, לשפר את איכות הדיור, ולהגדיל את היצע הדיור לטובת בני המקום המצויים במצוקת דיור גדולה. כמו כן, התוכנית תאפשר את שיפור התשתיות ומצבם הפיזי של מבני השיכון, רכישת הדיור הציבורי, והגדלת מלאי הדירות ביפו".
ההשקעה העירונית בפרויקטים של דיור בר השגה בעיר ללא הפסקה מגיעה ל-10% מהתקציב העירוני. כיום מאוכלסות בשכירות 264 יחידות דיור בר השגה - בפרויקט גני שפירא בשכונת שפירא, במספר בניינים בשכונת יד אליהו, בפרויקטים מידטאון ו- WE במע"ר החדש, בפרויקט יסוד המעלה בשכונת נווה שאנן ובפרויקט השוק הסיטונאי בלב העיר. בחודשים האחרונים נערכו הגרלות לפרויקט שוק העלייה, הכולל 70 דירות, וכן בפרויקט מגדלי הצעירים הכולל 48 דירות.
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, מסר כי "בשנים האחרונות, על רקע מצוקת דיור הולכת וגוברת ומחירי שוק הולכים ומאמירים, העירייה עוסקת באינטנסיביות ביצירת תשתית חוקית ועירונית לקיום מיזמי דיור ייעודיים לאוכלוסייה הערבית ביפו ואנחנו שמחים שהסנונית הראשונה יוצאת סוף סוף לדרך. אנו מבינים כבר זמן רב שחייבים לפעול באופן אקטיבי, גם כשהמדינה גוררת רגליים, כדי לאפשר פתרונות דיור לאוכלוסייה שמתקשה בכך".
אלי גינזברג, מנכ"ל החברה העירונית עזרה ובצרון, הוסיף: "פרויקט מיכאלאנג'לו חשוב להצמחת קהילה חזקה ביפו. הוא נותן מענה לייחודיות הקיימת ביפו ולצורך להעניק פתרון לבני המקום לאור ההתחדשות העירונית ועליית המחירים באזור. אני שמח שמשפחות ערביות צעירות יקבלו את הזכות לרכוש דירה משלהם בלב האזור המתחדש".