למרות כל ההבטחות של משרד התחבורה והשרה מרב מיכאלי, הפקק בנמלים נמשך. ולא מדובר רק בנמלים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד, אלא גם בנמל מספנות ישראל הפרטי, במפרץ חיפה. אתמול (ג') המתינו להיכנס לנמל 18 מבין כ-70 האוניות שחיכו בים התיכון לפריקה בנמלי ישראל. כל המתנה כזו מביאה להטלת קנסות על מזמיני המטענים, מייקרת את עלויות ההובלה במאות אלפי דולרים, ומביאה לייקור המוצרים המיובאים ואלה שמיוצרים מחומרי הגלם שמגיעים בספינות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סיפור אחד קטן ממחיש איך נראים העיכובים מקרוב, ואיזו השפעה יש להם על מפעלים ישראליים. ב-3 באוגוסט הצטרפה לתור הממתינות האונייה Grace, שטעונה ב-3,700 טון גבס עבור מפעל אורבונד וב-3,900 טון חומרי גלם עבור מפעל הצבעים טמבור, אשר מייצר לוחות גבס, בלוקים וטייחים לענף הבנייה. ב-7 באוגוסט הצטרפה לפקק הספינה EXE OTTER, שנושאת 3,000 טון גבס נוספים עבור אורבונד. עד אתמול תוכננה הפריקה של הספינה הראשונה להתחיל רק בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
נמל חיפה
(צילום: רויטרס)
"נכון לכרגע יש לנו אספקת מלאים לייצור גבס לבנייה לעוד יומיים בלבד", אמר אתמול מיכה שריר, מנכ"ל טמבור. "לאחר מכן, במידה שלא ישוחרר הפקק בנמל, ניאלץ לסגור את קווי הייצור שלנו, לשלוח את פועלי הייצור לביתם ולעצור אספקות לקבלנים. בחודשים הקרובים יחלו לפעול שני נמלים חדשים - בחיפה ובאשדוד, אך משום מה הם אינם מיועדים לטפל במטען כללי, כמו שאנחנו מייבאים".
אודי בן אורי, מנכ"ל אורבונד תעשיות גבס מקבוצת Knauf, אמר כי "בישראל אין גבס גולמי שמתאים לתעשיית מוצרי הגבס ולפיכך אנו נאלצים לייבא את חומר הגלם מקפריסין. סבב ייבוא של אונייה לוקח במקרה הגרוע ארבעה ימים. לא ייתכן שספינה תהיה תקועה עשרה ימים ויותר לפני פריקה, כפי שקורה היום. זה משאיר אותנו ללא חומר גלם ואנחנו נאלצים לשלוח אנשים הביתה. כבר עכשיו חלק נכבד מהעובדים שלי התבקשו לא להגיע למפעל כי אין חומר גלם ואין מה לייצר. מי שייפגעו מכך הם ענף הבנייה וענף השיפוצים, בעת שבה אנחנו נמצאים עמוק בתוך עונת השיפוצים".
2 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
התאחדות התעשיינים ואיגוד תעשיות מוצרי הצריכה והבנייה בפרט פועלים מול משרד התחבורה וגורמים נוספים כדי להגיע לפיתרון בסוגיית העומס בנמלים. פנייה של שני המפעלים לרשות הספנות במשרד התחבורה בבקשה לזרז את הפריקה לאחר שמיצו את כל מלאי החירום של חומרי הגלם שברשותם, נענתה בשלילה ואפילו בנזיפה. עופר טלקר, מ"מ מנהל נמל חיפה ברשות הספנות, ענה לשני המנכ"לים כי "הבקשה נדחית עקב המצוקה הכללית שממנה סובלים כל הלקוחות, מאחר שכל ניסיון לסייע למצוקת הלקוחות יכול לגרום נזק ללקוחות אחרים הממתינים לתורם ומתמודדים עם הפערים". רק אחרי לחץ נוסף הסכים נמל המספנות להכניס את האונייה Grace לפריקה הבוקר.
מנמל מספנות ישראל נמסר בתגובה: "התור התפעולי בנמלים ממשיך להתארך ויש צורך לתת פתרון כולל לבעיה זו, במיוחד על רקע העובדה כי הבעיה צפויה להחמיר במהלך ספטמבר, חודש החגים. כנמל פרטי, נמל מספנות ישראל שם דגש מרכזי על שירות הלקוחות, עובד 24/7 ונמצא כל העת בתפוסה מלאה. יחד עם זאת, יש לזכור כי מדובר בנמל שאורך רציפיו עומד על 600 מטר בלבד, לעומת כחמישה קילומטר של רציפים בכל אחד מהנמלים האחרים. בנוגע למקרה הספציפי, כמי ששמים לנגד עיניהם את צרכי הלקוחות, ובשיתוף פעולה עם שני המפעלים, נמצא פיתרון והאונייה נכנסה לפרוק הבוקר בשש".