אופן האחסון של הירקות והפירות, רמת האיטום של המקרר והטמפרטורה אליו הוא מכוון – כל אלו יקבעו את אורך חיי המדף שלהם.
כמובן שישנו גם הדבר הבסיסי ביותר, כמו איכות הירקות והפירות שאתם מגיעים, כמה טריים הם ומה הם עברו עד שהגיעו למטבח שלכם, אך זה כבר עניין אחר.
13 צפייה בגלריה
לא חבל? מדי שנה 250 מיליון טון של מזון נזרקים לפח
לא חבל? מדי שנה 250 מיליון טון של מזון נזרקים לפח
לא חבל? מדי שנה 250 מיליון טון של מזון נזרקים לפח
(צילום: shutterstock)
בעניין הזה, אי אפשר להתעלם מהטרנד המבורך של רכישת תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאים, בין אם באמצעות אפליקציות, קבוצות רכישה או הגעה לנקודות מכירה.
לרוב, בעבור אותו מחיר שאתם משלמים ברשתות השיווק, תוכלו לקבל תוצרת שנקטפה באותו הבוקר, כזו שתישמר במקרר לאורך זמן רב יותר.
13 צפייה בגלריה
אל תשמרו את כל הפירות והירקות בסל אחד
אל תשמרו את כל הפירות והירקות בסל אחד
אל תשמרו את כל הפירות והירקות בסל אחד
(צילום: shutterstock)

הישראלים קונים הרבה יותר ממה שהם צורכים בפועל

מעבר לכך שמדובר בבזבוז כסף מיותר (על פי הערכות, סכום שמגיע לכמה מאות שקלים למשפחה בחודש), הרי שמדובר גם בבזבוז מזון.
מדינת ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון מבין מדינות ה-OECD, עם הנתון המטריד של כ-2.5 מיליון טון של מזון שנזרק לפח.
כש-50 אחוז מהמזון שנזרק הוא כזה שראוי למאכל אדם, אך מגיע לאשפה רק כתוצאה מחוסר מודעות להרגלי הקנייה שלנו, אין ספק שכדאי להתאים את היקף קניית המזון להיקף הצריכה שלכם בפועל.
זאת, בייחוד לאור העובדה שבשונה ממזונות אחרים שהתוקף שלהם ארוך יחסית, פירות וירקות בעלי חיי מדף קצרים יחסית מלכתחילה.
עם מחירי הירקות והפירות הגבוהים במיוחד, שהם בהחלט נטל כלכלי לא פשוט עבור בתי האב בישראל, הנה כמה עצות שימנעו מכם את הצורך לזרוק את הירקות כי נרקבו מהר מדי.
13 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הקיץ הגיע? שנו את הרגלי הצריכה שלכם

"חשוב להבין שירקות ופירות הם ברובם מוצרים עם חיי מדף קצרים", מסביר אבירם עבדי קגן, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת נטורזה, המתמחה בגידול ושיווק של תוצרת חקלאית ישראלית.
"דבר נוסף, צריך להבדיל בין חורף לקיץ בכל מה שקשור לאחסון ירקות ופירות. יש הבדלים באופן האחסון בגלל הטמפרטורה שעולה בחוץ. בחורף, ישנם מוצרים שיכולים לשרוד גם בחוץ, אבל בקיץ אין להם סיכוי להחזיק מעמד".
13 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת נטורזה, גידול ושיווק תוצרת חקלאית ישראלית.)

מחוץ למקרר או בתוכו? תלוי מה ובאיזו עונה

"אחת הטעויות המרכזיות שעושים ישראלים באחסון ירקות ופירות היא לאחסן את כולם למקרר באופן אוטומטי וללא הבחנה ביניהם", אומר רון יהודה שטרית מנהל השיווק של אתר "מושבניק", המתמחה בשיווק ישיר של ירקות ופירות מן החקלאי לצרכן.
"כמובן שזה משתנה בהתאם לעונת השנה, אך כשהטמפרטורות נמוכות יחסית, כדאי לדעת שישנם ירקות ופירות שדווקא מאבדים מאיכותם כשהם בטמפרטורת המקרר", מוסיף יהודה שטרית.
"מלפפונים, עגבניות, תפוחי-אדמה, בננות ופירות הדר, מוטב לשמור בחוץ. כמובן שהנחיה זו משתנה בהתאם לעומס החום, אך ככלל, בטמפרטורה סבירה, מוטב לרכוש פחות מהם, ולאחסן אותם בחוץ, בכדי לא לפגוע באיכות שלהם".
13 צפייה בגלריה
(צילום: איל קרן, באדיבות חברת מושבניק, גידול ושיווק תוצרת חקלאית ישראלית.)

ביחד או לחוד? הטעות היא לערבב ביניהם

טעות נוספת שמקצרת את חיי המדף של הפירות והירקות הוא לאחסן אותם יחד. יהודה שטרית: "אמנם הם משתלבים נהדר יחד בסלט, אך לא בשלב האחסון. רצוי מאוד להקפיד להפריד בין מלפפונים לעגבניות, ולאחסן אותם בקופסאות נפרדות, גם אם הם באותה המגירה. גם גזרים, פלפלים, תותי-שדה, תפוחים ובננות כדאי לשמור בנפרד. מגירת ירקות או מגירת פירות בתוך המקרר? טעות".
כדאי שתהיה הפרדת כוחות גם בין תפוחי-האדמה לבצלים. יהודה שטרית: "אמנם רבים מאחסנים אותם יחד, אך בצל גורם לתפוח-האדמה להתקלקל הרבה יותר מהר, ומקצר משמעותית את חיי המדף שלו".
13 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תמעכו אותם

"הנחה של ירקות ופירות אחד על השני, יוצרת לחץ על אלו הממוקמים בתחתית, ובהחלט מקצרת את חיי המדף שלהם וגורמת להם להירקב מהר", מציין יהודה שטרית. "לכן, כדאי מאוד להניח אותם זה לצד זה, להוסיף עוד מדף במקרר, או להשתמש בקופסאות אחסון".
מה קורה לפירות ולירקות אחרי שקוטפים אותם?
"כשמנתקים את הירק ממערכת השורשים שלו, או את הפרי מהעץ או מהצמח, הוא לא מפסיק 'לחיות'", מסביר עבדי קגן. "הוא ממשיך להתפתח, ממש כמו פרח ששמים אותו במים והוא נפתח".
13 צפייה בגלריה
אכלתם בחוץ כל השבוע ושכחתם אותם במגירה? תקנו פחות
אכלתם בחוץ כל השבוע ושכחתם אותם במגירה? תקנו פחות
אכלתם בחוץ כל השבוע ושכחתם אותם במגירה? תקנו פחות
(צילום: shutterstock)

את פירות הקיץ שמרו בקירור

"כל פירות הקיץ (ביניהם: אפרסק, שסק, משמש), זקוקים למקרר על מנת לעצור את המשך ההבשלה", מפרט עבדי קגן. "ככל שהפרי עם רמות סוכר יותר גבוהות, כך הנטייה שלו היא להתרכך מהר יותר חוץ למקרר. למשל, מלון ממש תוסס מחוץ למקרר, בגלל רמות הסוכר הגבוהות שבו".
האם יש פירות קיץ שבכל זאת ניתן לאחסן מחוץ למקרר?
עבדי קגן: "בעיקרון, אם הפרי סגור, כמו למשל אבטיח שלם או אננס, אין צורך לאחסן אותו מיידית במקרר, אלא רק לאחר שחוצים אותו. ואולם, לא כדאי להשאיר אותם בחוץ יותר מכמה ימים, כי בחום הם כן ממשיכים להבשיל. כמו כן, תפוח עץ גם אין צורך לאחסן במקרר".
13 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת נטורזה, גידול ושיווק תוצרת חקלאית ישראלית)

הכי מפונקים: חסה ועלים ירוקים

"בקטגוריה הזו נמצאים העלים הירוקים והחסות, שמצריכים יחס מיוחד", אומר יהודה שטרית. "מצד אחד חייבים לשמור אותם בקירור, מצד שני, הם נוטים לקבל כוויות קור ברגע שהטמפרטורה נמוכה מ-4 מעלות. לכן, כדאי להרחיק אותם מדפנות המקרר, לוודא שהטמפרטורה במקרר תקינה ותואמת את עונת השנה ואת קצב פתיחת דלת המקרר".
היכן כדאי למקם אותם?
יהודה שטרית: "כמובן שאם הם מגיעים בשקית איטום, הם ישמרו למשך זמן רב יותר. ואולם, גם אם קונים אותם בתפזורת, כדאי להימנע מלהשאיר אותם בתוך שקית הניילון שמגיעה מהירקן, לעטוף אותם בנייר סופג ולמקם אותם בקדמת המקרר או במגירת הירקות. כאמור, מומלץ להימנע מלמקם אותם ליד דפנות המקרר או במדף העליון. מי שלגמרי לא מוכן לוותר על שקיות הניילון, שלכל הפחות יכניס נייר סופג לכל שקית, בכדי להקטין את הלחות שבהן, אשר גורמת להם להירקב מהר".
"מלפפונים ועלים ירוקים כמו כוסברה, פטרוזיליה, נענע כו', מומלץ מאוד לעטוף בנייר סופג", אומר עבדי קגן.
"זאת, בכדי לספוג את הלחות ולהאריך חיי המדף שלהם. כדאי לאחסן אותם בקופסא או במגירת ירקות עם משטח גומי מחורר. בשום אופן לא כדאי להשאיר אותם בתוך שקיות הניילון, בכדי למנוע את הלחות שגורמת להם להירקב מהר מאוד".
"מבין העלים, החריג הוא הבזיליקום, שמשחיר בתנאי קור ונרקב מהר יותר. כדאי לשים אותו מחוץ למקרר בתוך צנצנת מים, על אדן החלון".
13 צפייה בגלריה
אל תשאירו אותם בשקיות הניילון, אם אתם רוצים שיחזיקו מעמד יותר מכמה ימים
אל תשאירו אותם בשקיות הניילון, אם אתם רוצים שיחזיקו מעמד יותר מכמה ימים
אל תשאירו אותם בשקיות הניילון, אם אתם רוצים שיחזיקו מעמד יותר מכמה ימים
(צילום: shutterstock)

לא לרחוץ לפני שמכניסים למקרר

גם אם אתם חולי ניקיון, והמקרר שלכם נראה כמו חנות בוטיק מתוקתקת, אל תתפתו לרחוץ את את תפוחי-האדמה או את העלים הירוקים, לפני האחסון שלהם במקרר. גם אם הם מגיעים עם חול, הרי שמדובר בירקות רגישים מאוד, שגם כמות מזערית של לחות תפגום באיכות שלהם ותגרום להם להירקב מהר".

ואם רוצים דווקא לזרז הבשלה של ירקות?

עבדי קגן: "אם רוצים לזרז את הבשלה של ירקות שטרם הבשילו, כמו למשל של עגבניות (שעדיין ירוקות או קשות במיוחד), פשוט מאוד מניחים אותן ליד עגבניות אדומות ובשלות, מה שמזרז את משך ההבשלה שלהן".
"אחסון בקירור מאט או עוצר לגמרי את תהליכי ההבשלה של ירקות ופירות", אומר יהודה שטרית. "לכן, אם רכשתם מנגו או נקטרינות קשות, אל תמהרו להכניס אותם למקרר, אלא המתינו להבשלה שלהם. דבר נוסף: גם כשמשאירים אותם מחוץ למקרר, כדאי מאוד להניח אותם על נייר סופג לחות, בתוך קערה. גם כאן כדאי להימנע מלאחסן סוגי פירות וירקות שונים באותו מיכל".
13 צפייה בגלריה
מארחים ורוצים להגיש קערת פירות? לגיטימי. ביומיום, הפרידו אותם
מארחים ורוצים להגיש קערת פירות? לגיטימי. ביומיום, הפרידו אותם
מארחים ורוצים להגיש קערת פירות? לגיטימי. ביומיום, הפרידו אותם
(צילום: שקל - בית מותגים. )

תפוחי-אדמה ובצלים: מחוץ למקרר, אך רחוק מהתנור

"תפוחי-אדמה, בטטות ובצלים, כדאי לאחסן מחוץ למקרר, כשחשוב שהם יאוחסנו במקום יבש, ורחוק מהתנור. בייחוד לגבי בצלים, כדאי להקפיד שהם יהיו כמה שיותר מאווררים. ביחס לאחרים, בצל יכול להחזיק מעמד תקופה ארוכה".

הוצאתם מהמקרר? לא להכניס בחזרה

אם אתם מאלו שמוציאים את כל שקיות הניילון מהמקרר, ומשאירים אותם על השיש תוך כדי בישול, דעו שאתם פשוט הורסים אותם.
"מרגע שמכניסים ירקות ופירות מחוץ למקרר, לא כדאי להוציא אותם שוב החוצה, אלא אם בכוונתכם לאכול אותם או לבשל אותם מיידית", מדגיש עבדי קגן.
לדבריו, "אחת הבעיות בשמירת איכות המוצר היא קירור, הפשרה וקירור חוזר. זה ממש לא מומלץ, ומקצר משמעותית את חיי המדף של הירקות והפירות".
לכן, כדאי לרכוש לפי היקף הצריכה ויכולת האחסון שלכם במקרר, ולהתרגל לא להוציא חצי מקרר במהלך הבישול או האפייה.
13 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ,באדיבות Teka מוצרי חשמל)

כיצד משפיע איטום המקרר על איכות הקירור שלו?

ככל שהמקרר פתוח למשך זמן רב יותר, כך נכנס אוויר חם לתוכו וגורם ללחות בחלל המקרר. לחות זו, גורמת לקיצור חיי המדף של הירקות והפירות שבו. מעבר לכך, זה גורם לטווח ארוך לתקלות במקרר. לכן, חשוב לוודא שהמקרר אטום לגמרי, כשאינו בשימוש, ולהימנע ממצב שבו מתוך הרגל משאירים את הדלתות פתוחות למשך זמן רב.
על מה להקפיד?
"כשטורקים את המקרר יש לוודא שהדלת נסגרה היטב", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"מעבר לכך שזה פוגם באיכות הקירור, זה גם מאמץ את מערכת ההפשרה ואת מערכת הקירור. אם קרח מצטבר על המאוורר, זה מונע אוורור תקין ונזק לגוף החימום".
מה יכול למנוע מהדלת להיסגר בצורה הרמטית?
"ראשית, משקל גדול מדי לאורך זמן על דלת המקרר, גורם לה לצאת מאיזון ולא להיסגר היטב", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לכן, כדאי להימנע מהעמסת יתר של מוצרים כבדים על המדפים שבדלת המקרר, ולאזן אותה אם היא יצאה מאיזון".
בנוסף, יש לוודא שמצב הגומיות תקין. "כדי שלא לגרום נזק לגומיות לא כדאי לנקות אותן עם חומרי ניקוי חזקים מדי (כמו אקונומיקה או מסירי שומנים) שכן הם יתבלו", מוסיפים במוקד השירות.
"אחת לכמה חודשים כדאי לחמם אותן עם מכשיר לייבוש שיער ולמרוח קרם ידיים עליהן, כדי לשמור על גמישותן ועל יכולת האיטום שלהן".
13 צפייה בגלריה
אתם מאלה שמתלבטים שעות מול מקרר פתוח? הלחות הורסת את המזון
אתם מאלה שמתלבטים שעות מול מקרר פתוח? הלחות הורסת את המזון
אתם מאלה שמתלבטים שעות מול מקרר פתוח? הלחות הורסת את המזון
(צילום: shutterstock)
כיצד תדעו אם דלת המקרר אוטמת בצורה מספיק הרמטית?
תוכלו לערוך בדיקה פשוטה ומהירה: הניחו דף נייר בין הגומי לבין גוף המקרר, סגרו את הדלתות ובדקו האם הנייר נשאר או לא. אם הוא נופל, סימן שהגיע הזמן להחליף את אטם הגומי שמקיף את דלתות המקרר".
עוד כתבות בנושא:
13 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה תעלה החלפת גומיות אטם של המקרר והאם מדובר בתיקון משתלם?
"עלות ההחלפה היא 500-700 שקל, בהתאם לסוג המקרר", מציינים במוקד השירות.
"ישנם מקררים שהגומיות מחוברות אל הדלת ולא ניתנות להחלפה. במקרה כזה, לא ישתלם להחליף את כל הדלת, אלא לרוב יהיה יותר כלכלי לרכוש מקרר חדש".
פורסם לראשונה: 08:20, 11.06.21