כולם ידעו מזמן שהבועה תתפוצץ? האם יקראו לזה פרשת ענבל אור 2? אלה השאלות שמתעוררות בימים אלה בענף הנדל"ן לגבי הפרשה החדשה שמסעירה את השוק, במרכזה הוצא צו הקפאת הליכים לקבוצת הנדל"ן אלדד פרי, שעל פי נתוניה הרשמיים מעורבת בשיווק והקמה של כ-3,000 יחידות דיור ונטען כי חייבת מאות מיליוני שקלים.
חלק סבורים שהכתובת הייתה על הקיר, אחרים מעדיפים להמתין לתוצאות הבדיקה של נאמני הקבוצה, ששלשום נעתר לבקשתם בית המשפט המחוזי מרכז להרחיב את הצו הזמני ל-15 חברות בנות והסמיך אותם להפעיל אותן. בשלב זה לא ניתן יהיה לפתוח בהליכים משפטיים נגד הקבוצה, ובכך היא קנתה לעצמה שקט תעשייתי שעשוי לאפשר גיבוש פתרון לרוכשים.
אלא שהתביעה שפוצצה את הפרשה, אשר הוגשה על ידי איש העסקים היהודי-שוויצרי חיים חמו, אינה היחידה. השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה דחופה למימון משכנתאות ולמינוי כונס נכסים זמני לקבוצה בגין חוב בהיקף של כ-132 מיליון שקל על ידי קרן האשראי אקספו, שמנוהלת על ידי אבי דויטש, איש שוק ההון. מדובר בקרן המעמידה אשראי חוץ בנקאי כנגד ביטחונות נדל"ן.
4 צפייה בגלריה
אלדד פרי מגיע לבית המשפט עם עורך דינו שי גליקמן ממשרד שלמה נס
אלדד פרי מגיע לבית המשפט עם עורך דינו שי גליקמן ממשרד שלמה נס
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן, מגיע לבית המשפט עם עורך דינו שי גליקמן ממשרד שלמה נס
(צילום: יובל חן)
על פי כתב התביעה, הקרן העמידה לקבוצת אלדד פרי הלוואה עבור קרקע בשטח כולל של כ-26 אלף מ"ר ברחובות, עליה היו אמורים לקום, בין היתר, פרויקטים של מסחר ומשרדים וכן פרויקט מעונות סטודנטים עם 750 יחידות דיור, שהיה אמור להתגבש על ידי קבוצת רכישה. הקרקע שועבדה לקרן, אולם כאשר האחרונה גילתה כי הלווה לא עומד בתנאי ההלוואה, ניגשה לבית המשפט. "הבקשה מוגשת בדחיפות לאור הפרות יסודיות של הסכמי ההלוואה אשר מקנות למבקשים את הזכות לממש את המשכנתאות לשם פירעון החוב המובטח", נכתב בבקשה.
בינתיים רוכשים נוספים ששוחחו עם ynet ומעדיפים להישאר בעילום שם חוששים שכספי הפנסיה והירושה שלהם כנראה נזרקו לפח. לדבריהם, ככל שחולף הזמן ומתגלות עוד ועוד פרשות, הם מתחילים להבין שלא רק שהסיכוי שלהם לקבל דירה פוחת, אלא גם האפשרות שהם יזכו לראות את הכסף שכבר השקיעו בפרויקטים בחזרה. "מבחינתנו הותירו אותנו ללא אבא ואמא", הם אומרים.

"השיווק האגרסיבי כנראה בלבל הרבה רוכשים"

"רב הנסתר על הגלוי, יש הרבה מאוד פרויקטים על הפרק והנאמנים צפויים לבחון כל פרויקט ופרויקט על מנת לבדוק אם הוא גירעוני או יכול להניב בכל זאת רווחים", מסביר ל-ynet עו"ד ישראל בכר, שותף ומנהל מחלקת חדלות פירעון ובנקאות במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. "בראש ובראשונה לקבוצה יש התחייבויות כלפי רוכשים, אבל גם כלפי ספקים ונותני שירותים, כמו גם חברות ביצוע, שכן פרי נדל"ן אינה חברה קבלנית. ייתכן שיש לה חוב גם כלפי חברות קבלניות".
לדבריו, "יש צורך לבדוק את המאזן של הקבוצה ולראות אם ניתן להשלים את הפרויקטים לטובת הרוכשים באמצעות הכספים הקיימים בחברה, אם קיימים כאלה. הנאמנים גם יכולים להחליט לנסות למכור פרויקט לצד ג' כדי להשלים אותו וייתכן שבית המשפט ימצא לנכון למכור פרויקטים לקבלן בעל איתנות פיננסית. יש לא מעט תרחישים".
4 צפייה בגלריה
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
(צילום: עמית שעל)
שני פרויקטים מרכזיים שמקדמת החברה ברחובות עלו בחקירה שניהל בחודשים האחרונים הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, במסגרתה התעורר חשד להפרות של חוק המכר. לפי החשד, פרי נדל"ן פעלה כיזמית המוכרת דירות גם בפרויקטים אשר הוגדרו על ידה כקבוצת רכישה. כיום החקיקה בנוגע לקבוצות רכישה עדיין תקועה, ולדברי עו"ד בכר, רוכשים חייבים להבין שכאשר הם שוקלים הצטרפות לקבוצות רכישה, הם רוכשים זכות בקרקע ולא דירה שמוגנת תחת חוק המכר.
"השיווק האגרסיבי של קבוצת אלדד פרי, שכמו ענבל אור הופיע גם הוא על שלטי חוצות, כנראה בלבל הרבה מאוד אנשים שרכשו דירות במחירים דמיוניים ובסוף המציאות טפחה על פניהם", הוא מוסיף. "לא מן הנמנע שבפרשה ימצאו קווי דמיון דומים עד זהים לפרשת ענבל אור".
לדבריו, "הרוכשים חייבים לדעת: אם אין ליווי בנקאי לפרויקט, אם לחברה אין איתנות פיננסית מספקת - לא לקנות. במקרים רבים הקרקע לא רשומה על שם החברה, כל שצריך לעשות זה להוציא נסח טאבו ולברר בעירייה מהן זכויות הבנייה על הקרקע. לבדוק שהתב"ע תואמת למה שהובטח. אנשים צריכים להבין למה הם נכנסים. העסק הזה עמד על כרעי תרנוגלת מלכתחילה".
4 צפייה בגלריה
פרויקט מלודי פרי
פרויקט מלודי פרי
פרויקט מלודי פרי ברמלה
(צילום: קובי קואנקס)

"אמרו שמסירת הדירות תתעכב בכמה שנים, הבנתי שאכלתי אותה"

הרוכשים המתוסכלים כועסים על עצמם ועל הקבוצה. "הם היו לא אמינים", טוען ש', שרכש מהחברה דירה בפרויקט פרי בסט בלוד בספטמבר 2019. "מה שסיכמתי איתם פעם אחת לא היה תקף בפגישה הבאה. הייתה להם שיטה, הם מחתימים אותך על חוזה של קבוצת רכישה אבל התנהגו כיזם, זה יצר בלבול והם שיחקו על התחום האפור בין השניים".
לפני שלושה חודשים הגיע למשרדי החברה במטרה לבטל את העסקה, אך נתקל בקשיים. "עוד לפני הפגישה שמעתי מאנשים שהם נותנים צ'קים ללא כיסוי, כשדיברנו הם ביקשו לפרוס את החזרת התשלום לתשלומים וזאת למרות שאני שילמתי את הכל מיד. לא הסכמתי ועכשיו אני תובע".
"התחושה היא של חוסר אונים", הוא ממשיך. "אתה פונה לעורך דין וזה עוד כסף, עכשיו ההסתבכות הזו רק תגדיל את הבעיה. למה הם פונים ללקוחות אם אין להם כסף? הכספים ששמתי שם אלו כספים מהפנסיה והחסכונות של אבא שלי, בשביל זה הוא עבד כל החיים ואני מאוד חושש לגורל הכסף ומקווה שאני אראה אותם בחזרה. אני לא ישן בלילה ולא יודע מה יהיה".
4 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד ישראל בכר ועו"ד גיא סרוסי
מימין: עו"ד ישראל בכר ועו"ד גיא סרוסי
מימין: עו"ד ישראל בכר ועו"ד גיא סרוסי
(צילומים: תומר שלום ואביעד פוקס)
גם א' שרכשה דירה בפרויקט פרי מלודי ברמלה מודאגת. לטענתה, ניסתה לבטל את העסקה אך לא קיבלה את כספה חזרה. "הם לקחו את כספי הירושה של ילדיי. בעלי ואני עבדנו עבור הכסף הזה ובשנייה הוא נלקח מאיתנו ואנחנו לא יודעים אם נראה אותו שוב", היא אומרת. "אנחנו הנפגעים האמיתיים של האירוע הזה, הדירה הזו הייתה עבורי הבטחה לגיל השלישי, עוד מקור הכנסה לפנסיה, ובסופו של יום הייתה אמורה להגיע בירושה לילדים. עכשיו הכל נהרס".
ד' בן ה-64, שקנה דירה להשקעה בפרויקט של החברה המיועד לסטודנטים ברחובות, שילם כ-600 אלף שקל מקדמה. "כבר לפני כמה חודשים התחלתי להרגיש שמשהו לא בסדר, הגעתי לאתר הבנייה וראיתי שאין צוותים בשטח", הוא אומר. "כשפניתי לחברה אמרו שיש עיכוב וכי מסירת הדירות תתעכב בכמה שנים, אז כבר הבנתי שאכלתי אותה".
"כפי שמתברר כעת לאחר הקפאת ההליכים, רוכשים רבים מוצאים עצמם עם חוב וללא זכויות בקרקע", אומר עו"ד גיא סרוסי, המייצג חלק מהרוכשים. "חשוב להבין שרוכשים רבים האמינו שהם חלק מקבוצת רכישה, ונתנו כספים מתוך ידיעה כי הקרקע תירשם לזכותם. אילו הרשויות המפקחות היו עושות את תפקידן ומוודאות שהחברה ושאר השחקנים בתחום היו פועלים על פי הדרישות, כנראה שהפרשה לא הייתה מגיעה עד לכאן. ניאבק על כך שגם רוכשים שלא נרשמו להם זכויות בקרקע בפועל, ייחשבו כבעלי זכויות ויקבלו קדימות בהסדר הנושים".
מקבוצת אלדד פרי נמסר בתגובה: "ביום חמישי האחרון נכנסה קבוצת אלדד פרי להליך של שיקום, ומנהלי החברה מקצים את מלוא מרצם וזמנם יחד עם הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט על מנת לקדם תוכנית הבראה שתיתן מענה לכל הלקוחות והנושים".